Byggahus.se

Snabb hjälp sökes: Hantering av avloppsbrunn

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Vi fick badrummet gjort av en fackman i våras. Nu har vi fått stopp i avloppet och jag vill kolla hur det ser ut i brunnen. Min ringa erfarenhet är att man enkelt ska kunna lyfta ur en "insats" ur brunnskoppen och sedan rensa och sätta tillbaka insatsen. Här hålls dock insatsen fast av ett snyggt mönster av gummiflärpar som gör att den inte går att lyfta. Är lite rädd att förstöra något om jag bara skär loss gummin.

Någon som har något tips om hur man ska göra och om det ska se ut så här. Mycket tacksam för svar eftersom duschen nu är i princip obrukbar.

Mvh

Mårten

2. D
    Medlem · Nivå 8
    hmm. Min uppfattning är att din fackman har gjort fel. det är brunnsmanschetten du ser "gummiflärpar".
    Manschetten får ej sticka fram under klämmringen.

Tror det är dumt att anlita samma kille för att åtgärda felet !

3. L
    Medlem Nivå 1
    Daugaard:
    Tack så mycket för svar! Du har helt rätt i att man bör akta sig för fackmannen i fråga, det konstaterades redan när han fick göra om hela badrummet pga dåligt fall. Ska också få hem en besiktningsman för att se över allt.
    Dock: om jag har fattar dig rätt så ska manchetten skäras av i linje med klämringens underkant. Finns det något skäl till att manchetten inte ska sticka fram (förutom att man som i mitt fall inte kan ta ur insatsen och rensa)?

4. Alfredo
    Medlem · Nivå 21
    Jag undrar också. Har läst i många trådar att manchetten inte får sticka ut under klämringen men jag har inte förstått varför det är fel.

5. D
    Medlem · Nivå 8
    Är inte säker på varför men har för mig att ringen inte kan sluta tätt då och vatten kan stiga kapilärt upp under tätskiktet.

Nej, det räcker nog inte att skära bort det som sticker ut. Man bör plocka ur klämringen och skära på rätt ställe !