Byggahus.se

Snabb hjälp om läktning tack

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag håller på med att byta tak på mitt hus, jag är färdig med all papp och har nu läktat upp ena sidan av huset. När jag sedan skulle börja på nästa sida ser jag att det är fruktansvärt snett. Det är "vågformigt" över hela taket. Jag drog ett snöre tvärs över för att få lite hum över hur mycket det handlar om. Det är upp till 5 cm nivåskillnad på många ställen. Det bör kanske tilläggas att jag ska lägga nya pannor på huset.

Min fråga är hur man lättast rättar till dessa nivåskillnader för att få ett så bra resultat som möjligt.

2. S
    Medlem Nivå 1

Re: Snabb hjälp om läktning tack

Kila under mellan ströläkt och bärläkt .

Men varför "vågformigt" över hela taket.

::)

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Så ser det ju ut på väldigt många gamla tak. Råsponten säckar mellan takstolarna helt enkelt.

4. S
    Medlem Nivå 2

Hade nog nöjt mig med att rikta ströläkten, klossar o masonit. Spänna upp linor horisontellt i rätt nivå o så rikta mot dessa.

Masonit är ju semiproffsets bäste vän... ;) ... eller amatören menar jag kanske...

5. S
    Medlem Nivå 1

Sätt upp ett laservattenpass vid ena gaveln och rikta in mot den andra gaveln. (Det finns billiga laservattenpass som duger gott till den här typen av jobb). Sedan är det bara att palla upp mellan strö och bärläkt så att man får en rak linje. Det blir lätt att mäta ut den höjd som saknas vid varje bärläkt mha tumstock och punkten från lasern. Kolla även vad nedbuktningen beror på. Mina takstolar var underdimensionerade och sviktar vid snölast, ett x-tra stöd kan hjälpa till att hålla höjden konstant.

6. S
    Medlem Nivå 5

Du börjar med att lägga ut och spika upp ströläkten på takreglar och en emellan. Sedan checkar du på de yttersta läkten att de är raka genom att spänna ett snöre från fot till nock och ett mellan gavel till gavel i både nock o fot. Palla med masonite lr något på det läkt avstånd du nu ska ha bärläkten på (typ 365mm). Gör detta på båda sidorna och spänn sedan en lina över från gavel till gavel och palla upp till den och spika sedan på bärläkten. Men är det inte mer än 50mm kommer det inte att synas på yttertaket när pannorna läggs.
    Kolla in denna bilden [​IMG] Där snackar vi pallningar. 4-500mm som mest.
    Men allt går ;>

7. P
    Medlem Nivå 1

Jag tackar för dessa goda råd. Jag var tvungen att börja innan de sista inläggen kom in. Jag gjorde precis som Sville rekommenderade!
    Med tanke på bilden nedan är nog mitt hus inte så snett i alla fall...