Byggahus.se

Smygspår i fönsterkarm

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Är det någon som har en uppfattning om ett förfräst smygspår (1 x 1 cm) i fönsterkarm gör det enklare att montera invändig smyg (t ex MDF) och att man kanske får ett snyggre resultat?

Fönstertillverkare erbjuder förfrästa smygspår som ett tillval (i detta fall Trarydfönster). Vi funderar på om det är värt de extra pengarna ca 250 kr per fönster i samband med ett nybygge (lösvirkeshus).

Kan det finnas nackdelar med förfrästa smygspår (förutom priset)? Era erfarenheter och argument för och emot skulle uppskattas!

Hälsningar, Lilla Mosskullen

2. fgo
    Medlem · Nivå 12
    Jag har testat att montera lite olika smygar. Med spår, clips och nån profil som jag inte kommer på namnet på.
    Bästa resultatet och lättaste monteringen tyckte jag det blev med spåret. Man får ju lite justermån om inte väggen är helt rak.

Men när det är nybygge så är väl allt rakt ändå ;-)
    Och då är kanske clips smidigare.

Om jag ska byta fler fönster väljer jag absolut spår.

Ska ni bygga själva eller lejer ni bort allt?

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Nivå 9
    Jag har nyss byggt ett nytt Fiskarhedenhus som iaf jag skulle kalla lösvirkeshus. Där var det spår i fönstren och det fungerade mycket bra. Då följde det ju också med smygar med rätt bredd som passade perfekt i spåret när man monterat medföljande tätprofiler. Vet inte hur lätt det är att få tag på dessa smygar för er. Ska ni göra smygarna själva så kan det kanske bli lite trixigt att få exakt rätt tjocklek på smygen så att den passar i spåren.

Har ingen erfarenhet i övrigt förutom ett fönster där smygen monterades mot fönstret och justerades med träbitar mellan smygen och hålet i väggen. Detta blev inte alls lika snyggt eller tätt.

/Ola E.

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag förstår ärligt talat inte riktigt poängen med spår. Jag har bytt alla fönster i ett par hus och aldrig haft något spår. Jag har platsbyggt och målat smygar i mdf, anpassat underlägg så att lika mycket fönsterkarm syns överallt. Hur detta skulle kunna bli "inte lika snyggt" förstår jag inte - i slutändan måste det ju se likadant ut som när det finns ett spår.

Bygger man med vita smygar utan att platsmåla kan jag se en poäng, men ska det bli fint ska det målas på plats....

5. M
    Medlem Nivå 9
    Oavsett om man platsmålar eller inte så är det enklare/mindre jobb att få det snyggt med spår. Måtten blir inte lika kritiska.

• Laddar…
  6. fgo
    Medlem · Nivå 12
    Allt beror nog vilka krav man har.
    Men hade jag byggt ett nytt hus hade jag vilja önskat perfekt resultat.
    Dock tror jag många hus byggs med färdigmålade smygar som bara sätts fast med stiften eller i frästa spår. Sen anses det nog vara klart.

7. V
    Medlem · Nivå 13
    Blir ju bra mycket snyggare med salningspår och mantlade mdf smygar än platsmålade mdf eller furusmyg.
    Använder systemet själv dagligen i mitt arbete och tycker det är suveränt.
    Smygar o sätter foder på ett fönster tar ca 15min och då är det helt klart! 👍

• Laddar…
  8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag förstår fortfarande inte varför det blir snyggare, kan du bistå med en bild?

9. V
    Medlem · Nivå 13
  10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag förstår att det kan gå fortare (å andra sidan, har man en sänksåg med skena går ju smygandet väldigt enkelt).
    Jag håller med om att det blir lika snyggt om man har stöd av spår.

Jag tänker mig att oavsett om jag hade spår eller inte i fönstren skulle jag dra en liten mjukfog mellan fönster och smyg som jag sedan målar upp på => svårt att fatta att det ena skulle bli snyggare än det andra.

Min slutsats vad gäller snygghet blir att har man färdigmålade smygar så är det bättre med spår, platsmålar man är det likvärdigt (men montaget går snabbare med spår).

11. V
    Medlem · Nivå 13
    Precis!
    I skarv fönster/smyg behövs faktiskt ingen mjukfog det blir riktigt tight o snyggt där med.
    Det som går snabbast är ju att man inte behöver palla upp bakom smygarna eller skjuta fast dem. Lite lim på smygen o knacka fast smygen. (Smygarna går trögt i salningsspåret så lim behövs knappt det heller)

12. J
    Medlem · Nivå 11
    Men någonstans i smygen måste kortändan på smygen möta insidan, blir det inte rätt så kritiskt att såga åtminstone två smygbitar i exakt längd?

13. J
    Medlem · Nivå 11
    Om man tänker sig att övre och undre biten kan vara för lång och sidobitarna måste ju då vara exakt längd för att passa in mellan över och understycke för att få ett vinkelrät(t?) montage?

Ps
    Heter det vinkelrätt montage när bitarna har räta vinklar inbördes varandra?

14. D
    Medlem Nivå 8
    Får listerna hålla långsidan mot rummet på plats då, eller hur fäster man dem?

Jag som avskyr penseldrag bygger mina MDF smygar och sprut/rollermålar dem innan montage. Tycker inte att klossningen bakom är största problemet, det går enkelt med plastkilar eller lite fogskum. Problemet är att fästa smygarna (vanligtvis en färdig ihopskruvad fyrkant eller ett upp och nervänt U om det är stenfönsterbänk) utan att få synliga skruvar.

15. V
    Medlem · Nivå 13
    Jag sätter botten och topp först. Sågas lika långa som fänstet är brett. Tar sen talmetern och måttar mellan smygarna. Sen e det bara att såga två likadana och knacka dit.
    Nu e det smygat o klart.
    Sen är det bara att sätt fast foderna, lås smygarna i sidled genom att spika fodret i väggen.
    Vid riktigt djupa smygar klossar jag upp bottensmygen med pallningsbrickor då den ofta får agera som fönsterbänk.

• Laddar…