Jag håller på att bygga ny tvättstuga i källaren, och har byggt nya smygar till källarfönstret. Smygens väggar och tak är av gips, men pga platsbrist så valda jag bara 10 mm OSB som "bottenplatta" (OSB håller mer än gips var tanken, eftersom smygen ska kunna användas som avställningsområde (aka "hylla")).

Sedan har jag lagt ett lager spackel på, men kom i samma sekund på som jag gjorde detta att OSB:n nog kommer suga till sig vätskan i spacklet, och det kommer helt enkelt aldrig bli riktigt bra. Fotot visar hur det ser ut när spacklet har torkat och nu är redo för nästa lager. Det ser ju okej ut och tål nog några lager spackel till, men så tänkte jag att det finns många smarta människor på Byggahus som kanske vet ett bättre sätt!?

Kanske en tunn (högst 3 mm) MDF eller laminatskiva, eller något annat, skulle kanske vara en bättre lösning än spackel?

Men jag vill ju också förstärka hörnet ut mot rummet, då kanske det ändå är lika bra att spackla hela ytan?

Alt 1: Spackla tills det blir bra.
Alt 2: Lägg ett laminat ovanpå, skit i hörnet.
Alt 3: Lägg en skiva på + förstärk hörnet.
Alt 4: Nåt annat…

Kanske skulle man lagt en 10 mm färdiglackad MDF från början, men nu blev det inte så. 😝

• Källarfönster med gipsade smygar och OSB-bottenplatta, redo för ytterligare spackellager. Bubbelmönstrat glas och trästöd över fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.