Byggahus.se
Kan aldrig tänka mig att en utbildad målare har jobbad så här. Hade aldrig accepterad sånt om mina målare hade lämnad det så här. Frågan är om de har verkligen anlitade målare. Tycker du har rätt att yrkesfolk utför arbete, skulle det har varit en målare så är det ett skam för hela målarkåren. Men jag tror inte det. Har nog gjord bättre jobb på första lärlingsåret än det här. Däremot är det så att det ska vara undanröjd så att arbete kan utföras proffsig.

Det skall säkert vara undanröjt innan en målare börjar arbeta på normala villkor. Men detta är ju en anmärkning. Hade firman gjort rätt från början så skulle varken målare eller kund behöva röja.

Hej alla! Det är många fall där det går snett som vi diskuterar här. Jag jobbar en hel del med dylika anmärkningar och det som är legio är: vad kom vi överens om? Dvs vad stod det i avtalet vi skrev på? Var petnoga med att läsa avtalen och framförallt, standardavtal som olika hanverkare använder. Om du inte förstår, eller tycker det är oklart: fråga, fråga och åter fråga! Om du tycker att det saknas något eller tycker det är luddigt, skriv in i huvudavtalet det du vill ha med!! Det kan verka gnälligt, men det betalar sig. De som INTE vill skriva på som du vill ha det, behöver du inte anlita. Jag har slopat många hanteverkare/företag som inte vill göra öppna affärer, dvs redovisa vad som ingår och vad det kostar.

Med tanke på att det är en slutbesiktningsanmärkning så känns det väl mest rimligt att det är en slutstädning som skall göras.. bara för att ni flyttat in så betyder väl inte det att dom ska slippa undan städningen.. märkligt. Är de såpass lite kan man ju alltid säga att man kan ta de själv mot en mindre kostnad.

Vi byggde hus för ca 2,5 år sedan. Nyckelfärdigt 2,8 miljoner, jo tack då kan man räkna ut var som kommer att hända. Vi valde bort allt utom stommen, fönster, dörrar, lister mm. Betalade 1,3 miljoner. Lät killarna på byggnadsfirman i byn sätta ihop alltihop. Plus att de la alla golv, byggde en extra vägg, satte in hela köket, kaklade, målade, tapetserade, byggde en stor köksö ordnade med elinstallation o VVS. Totalkostnad för allt arbete inkl el o VVS 1,7 miljoner det tog 6 månader och det finns inte ett fel. 1,3+1,7=3 miljoner dessutom har vi köpt kök, vitvaror tvättmaskin/torktumlare, garageportar mm. Totalt gick huset på knappa 3,5 miljon. Vi är jättenöjda. Ska man då få ett hus för 2,8 miljoner nyckelfärdigt, då förstår man att någonstans måste husföretaget spara och det blir på kvalitén. Men städade det gjorde de inte!!

BirgitS
När det gäller juridiska frågor som ersättning för utgifter, hur snabbt något ska åtgärdas etc. brukar kommunernas konsumentvägledare vara väldigt bra.

Kolla även avtalet ABS09

Utasja skrev:
Vi byggde hus för ca 2,5 år sedan. Nyckelfärdigt 2,8 miljoner, jo tack då kan man räkna ut var som kommer att hända. Vi valde bort allt utom stommen, fönster, dörrar, lister mm. Betalade 1,3 miljoner. Lät killarna på byggnadsfirman i byn sätta ihop alltihop. Plus att de la alla golv, byggde en extra vägg, satte in hela köket, kaklade, målade, tapetserade, byggde en stor köksö ordnade med elinstallation o VVS. Totalkostnad för allt arbete inkl el o VVS 1,7 miljoner det tog 6 månader och det finns inte ett fel. 1,3+1,7=3 miljoner dessutom har vi köpt kök, vitvaror tvättmaskin/torktumlare, garageportar mm. Totalt gick huset på knappa 3,5 miljon. Vi är jättenöjda. Ska man då få ett hus för 2,8 miljoner nyckelfärdigt, då förstår man att någonstans måste husföretaget spara och det blir på kvalitén. Men städade det gjorde de inte!!
Vi bygger lösvirkes hus utan kund och vi ligger bra mycket billigare än husfirmorna

bakakiba skrev:
Exempel på "fel": Visst släpljus men solen lyser in där under heöa eftermiddagen och går inte att kringå.
[bild]
Hur i helvete kan de tapetsera över ett sådant uselt underarbete... har de ingen yrkesheder?

E målare själv å spacklingen ser ut som fan. Flytta möbler så man kommer till ligger inte i vår arbetsuppgift. För går nått sönder eller om de blir märke så blir de vårt bekymmer. Städa gör man, brukar köra ett varv med dammsugaren så man får upp de värsta samt man minnimerar så de inte blir damm överallt

Förstår inte riktig hur ni hantera detta, man åtgärda väl alla fel innan man flytta in?! I de flesta kontrakt är det vite om tiden inte håller.

Jag skulle vara glad om de bara var lite slipdamm kvar i ett nybyggt hus. Skärp er

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Kan säga av egen erfarenhet med jurister och hela fidevittet att du har noll och ingeningeting att hämta i ditt läge!

Har de påkallat slutbes kan du inte få vite (finns prejudicerande hovrättsdom på detta). Har du flyttat in minskar dina möjligheter ytterligare och har du betalt så kan du skatta dig lycklig hela vägen till Ebberöds bank varje gång de faktiskt kommer och åtgärdar!

Målarmästaren skrev:
Förstår inte riktig hur ni hantera detta, man åtgärda väl alla fel innan man flytta in?! I de flesta kontrakt är det vite om tiden inte håller.
Vite blir det väl bara om entreprenaden inte blir godkänd vid slutbesiktningen. Oftast så godkäns entreprenaden men med ett antal anmärkningar som i TS fall och då flyttar man in.

Redigerat:
Rolle85 skrev:
Jag skulle vara glad om de bara var lite slipdamm kvar i ett nybyggt hus. Skärp er
Det är väl inte primärt slipdamm som är TS problem utan alla anmärkningar som ska åtgärdas. Sen kan jag förstå att att TS förväntar sig att de städar efter sig när de åtgärdat sitt undermåliga arbete.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.