Byggahus.se

Smidigt verktyg för att mäta avstånd mellan t.ex. två väggar?

1. T
    Medlem · östergötland · 439 inlägg

tombe691

Medlem
    Ska beställa måttbeställda duschväggar och börjar snart ge upp, jag behöver få fram mått mellan väggarna, nere, mitten och uppe. Tumstocken blir inte tillräckligt nogrannt då väggen tar emot i ena änden. Köpte en talmeter (måttband med mätmöjlighet åt båda håll), men varje gång jag mäter får jag olika värden då måttbandet svajar en aning. Har försökt klippa till ett snöre i exakt längd och mäta med detta men det verkar också tänjas ut lite. Funderar nu något laserbaserat. Blir dock inte klok på vilken funktionalitet som erbjuds, verkar "bara" vara från en punkt och framåt, osäker på om den punkten skulle kunna vara fixerad mot en vägg och mäta mot den andra. Jag tänker mig att det borde kunna vara ganska enkelt och skicka ut en laserstråle i varsin riktning och låta instrumentet lägga ihop värdena. I mer avancerade aparater som t.ex. 3d-scanner är det ju enkelt att återskapa ett rum in i datorn.

Min fråga är helt enkelt om det finns något verktyg som löser mitt problem och ungefär hur mycket det kan tänkas kosta. har tittat på lasrar mellan 500-10.000 men inte kunnat läsa ut något om denna funktionalitet.

2. P
    Medlem · skåne · 965 inlägg

pyro

Medlem
    En lasermätare brukar fungera som så att du sätter baksidan mot väggen du vill mäta från och riktar sen lasern mot den motstånde väggen. Då mäter den avståndet mellan väggarna. Det här borde alla lasermätare klara av. Prisskillnaden ligger nog mest i vilken upplösning de kan leverera mätvärden med samt hur långa avstånd de kan mäta.

3. P
    Medlem · skåne · 965 inlägg

pyro

Medlem
  4. T

tombe691

Medlem
    I det här fallet skulle avrundat till närmsta milimeter vara tillräckligt, dvs ungefär samma nivå som måttband och tumstock, fast med åtminstone för mig högre känsla av pålitlighet. Förhoppningen är att samma mätning 5 minuter senare bör ge samma resultat, eller max 1 mm skillnad, nu har det slagit på upp mot ca 5 mm och då blir jag väldigt osäker på mig själv.
    Tacksam för förslag på något exempel, har i första hand jobbat med boschverktyg men det spelar ingen större roll, så länge de gör var de ska.

Utan att veta något så tänker mig ungefär någonting sådant här
    https://www.proffsmagasinet.se/lase.../avstandsmatare/bosch-glm-50-c-avstandsmatare
    verkar ju gå att föra över till datorn också, sånt är alltid trevligt.

5. T

tombe691

Medlem
    tankeläsare :) han och trycka på skicka innan jag läste ditt andra inlägg :)

• Laddar…
  6. D
    Medlem · Södermanland · 597 inlägg

Donald-Duck

Medlem
    Jag håller med. Vilken laser avståndsmätare som helst borde lösa den uppgiften. Antingen så mäter de avståndet från baksidan av instrumentet, eller så mäter de från framsidan och då får du manuellt lägga till instrumentets längd.

Se dock till att det verkligen är ett laser baserat instrument som du använder. Det har i alla fall funnits billiga ultraljuds baserade instrument som har "Laser" i namnet bara för att det låter häftigt, och de har inte alls samma precision.

7. T

tombe691

Medlem
    Är skillnaden på 40 och 50 i första hand räckvidden? Verkar som övrig funktionalitet finns i båda? Har även haft bekymmer med ett golv jag håller på att flyta. Hitills har jag lagt snart 200 kg flytspackel och nu har jag köpt 100 till, finns det något instrument som även kan mäta av ett ojämnt golv och ge mig en bild av hur det ser ut på datorn?

8. T

tombe691

Medlem
    En glc 50 beställd :)

• Laddar…
  9. T

tombe691

Medlem
    fyller på med egen info ifall någon mer funderar i samma banor

50 c verkar vara en nyare generation, mindre, bättre programvara, bluetooth och så vidare

10. Banvaktarn
    Medlem · 168 inlägg
    Använd en stum regel som är något kortare än det du skall mäta mellan och ta resten av måttkedjan med en tumstock, enkelt och kostar inget.

Jobbar med mätning och ibland är det enklaste det bästa, så hade i alla fall jag gjort.

Lasermätare, alla moderna är nog "lasermätare" idag och ultraljud var 20 år sedan jag höll i handen sist. noggrannheten sitter enbart inte i modellen utan på vilket material du skickar ljuspulsen på eftersom längden räknas ut av tiden för ljusetshastighet att reflektera på mätt yta. Blev nördig där:).

Har du tagit i beräkning av rörelsefog och att det garanterat inte är samma mått vid tak som golv?

11. S
    Medlem · - · 5 859 inlägg

smurfen72

Medlem
    2 vanliga tumstockar lär fixa den mätningen jag har lite svårt att lita på tex laser mätare när det gäller att måttbeställa grejer.

12. Banvaktarn
    Medlem · 168 inlägg
    Så klart du kan använda ett dyrt instrument men det finns inga argument till den kostnaden.

Gör ett rutmönster på golvet med ett givet cc och snäpp ut snörslålinjer och anteckna på papper/Excel höjd skillnader.

För mätningen använd en planlaser som visar 0-50mm från 0an typ Hilti (hyr)
    eller en kakellaser och tumstock.

13. T

tombe691

Medlem
    ibland är det för enkelt, ska jämföra dubbla tumstockar med laserresultat. Det är olika mått på alla ställen, inga räta vinklar, dessutom klinker på nederdelen av väggen, sedan en tjockare smal bård, och kakel upptill och ett golv med fall så det är en utmaning att få till ett acceptabelt slutresultat...

14. Banvaktarn
    Medlem · 168 inlägg
    Har även sett när dom skall golvspackla att dom använt ett slangvattenpass för ändamålet, det är nog det bästa och noggrannaste mätmetoden.

15. nino
    Renoverare · Dalarna · 14 725 inlägg

nino

Renoverare
    Alla duschväggar jag satt upp har någon form av justering på allt mellan 5 och 10 mm så det behöver inte vara på mm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.