Byggahus.se

Smidigt spärrskaft 3/8" eller 1/2"

1. mattiasp
    Moderator · Nivå 18
    Jag sparar pengar på att göra enklare reparationer själv på min bil, typ att byta bromsar, drivknutar och hjullager. Idag använder jag en hylsnyckelsats från Teng tools, årsmodell 1998, med spärrskaften i någon typ av armerad svart plast. Jag tror att modellen hette Meccanica Rossa, eller något i den stilen. Mekaniken är tight, och hållbarheten är god. Däremot är årkomligheten inte den bästa. Det är irriterande för att uttrycka sig försiktigt. Den sats jag har innehåller 1/4" och 1/2".

Därför söker jag det absolut bästa spärrskaftet som finns att få för rimliga pengar. Mekaniken skall vara på topp, helst med liten omtagsvinkel. Hållbarheten skall vara mycket god, och åtkomligheten är högst prioriterad. Om rekommendationen är i strl 3/8", så kommer jag även att behöva hylsor. Jag antar att jag vill ha hylsor med någon typ av 6-kantform, och inte 12-kant, som mina nuvarande hylsor har. Priset är inte så viktigt. Jag sparade ca 8000 kr på två kvällars jobb nu i veckan, jämfört med att lämna in bilen till verkstaden.

I tillägg tänkte jag investera i ett tryckluftdrivet spärrskaft för att spara lite tid när man har dåligt med omtagsvinkel.

Rekommendationer? Facom? Stahlwille? Gedore? Snap-on? Annat?

2. F
    Medlem Nivå 9
    Jag grejar med mina bilar på hobby & entusiast-nivå & har jag 1st Kamasa-Tools K1660P & 1st Kamasa-Tools K3404P. (+ en hel del annat upp till) K1660P innehåller det mesta man behöver i 1/2", 3/8" & 1/4", K3404P har långa 3/8" hylsor. Spärrskaften i dessa är, vad jag upplever det som, smidiga & bra. Små huvud & liten omtagsvinkel. + för att garantin är generös utifall att något skulle ge upp.

Men det finns säkert bättre prylar än Kamasa, definitivt finns det ivf sämre prylar.

3. jac
    Medlem · Nivå 14
    Jag ser inte att du har Wera med på listan. Medvetet eller missat?
    Jag är ingen stor användarer av spärrskaft och hylsor (tycker det är osolidariskt att ta jobbet från de som lever på bilmek) men jag är rent allmänt förtjust i Wera prylar. Nu har jag aldrig provat Weras Zyklop eller något av deras andra större spärrskaft men jag hade definitivt tittat närmare på dessa.

Weras mini-spärrskaft för bits är däremot en favorit som kommer fram ofta men det är ju något annat än vad du söker.

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Om pengar inte spelar nästan någon roll alls så tror jag att man i Gedore verkligen kan hitta bland de allra bästa grejer.
    Men jag har inget själv (har främst inte råd, men inte heller behov av såpass top notch), så det lilla jag stött på och använt Gedore är ju en rätt begränsad erfarenhet.
    Men dom har alltid hållits högt av entusiaster med höga krav. Så om dom inte pajat sitt varumärke de senaste åren är det ett ganska dyrt, men säkert kort.

Men du skriver en liten kravlista, och jag vet inte om jag svär i kyrkan nu, men kanske du ändå ska våga titta på Biltema ...:surprised:
    Dom har faktiskt en del roliga spärrskaft. Och dom har 72-tandade skaft, ganska smäckra "huvuden" osv.
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Sparr--och-ledhandtag/

Den här kan kanske rädda situationen någon gång ...
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...r--och-ledhandtag/Sparrhandtag-38-2000019063/

Redigerat 7 maj 2015 10:21
  5. mattiasp
    Moderator · Nivå 18
    Wera finns med som "Annat" Jag tänkte att det förmodligen finns en massa entusiaster som har gjort marknadsundersökningen redan. Jag tänkte alltså slippa göra undersökningen denna gång.

När det gäller att ta jobbet från en bilmekaniker, så skulle verkstaden ha 5000 kr per sida för att byta hjullager. Jag köpte SKF-delen från bilderar24 för tusen spänn per styck, och jobbet tog mig som aldrig gjort det förut, ca två timmar på ena sidan, och knappt en timme på andra sidan. Jag skulle tro att en verkstad gör jobbet på en halvtimme per sida. Det är ju inte vettigt med en timlön på flera tusen. Dessutom tycker jag att det är lite kul att skruva på saker. Förening av nytta med nöje, således. Jag tar inte in hantverkare till husjobb heller, för övrigt.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag kan förtydliga mig lite.

Jag tror inte det bästa är att välja ett enda "det här är det bästa spärrskaftet".

Jag tror att det är vettigare att ha några olika att välja på. Och däribland bör du ha minst ett som "tål vad som helst", och några andra som hjälper dig maximalt när det är trångt och djävligt.

• Laddar…
  7. Jckssn
    Medlem Nivå 9
    Jag har själv ett Teng-tools verktygsskåp (715-delars) och med det följde det med 3st spärrskaft av den lite klumpigare plast-modellen.
    Fick alla tre utbytta då dom kärvade en hel del mot en annan tengtools-modell.
    Betydligt mycket smidigare och känns mycket bättre än plastmodellen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Hade jag inte fått mina spärrskaft utbytta hade jag dock köpt facom, riktigt fina spärrskaft som tål en hel del stryk.

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  9. S
    Medlem Nivå 5
    Jag har några sådana här från Biltema och ja jag vet att det inte tillhör toppkategorin men de är otroligt bra när man har litet till inget omtag och det inte går för tungt. Man vrider på skaftet och då roterar hylsan vilket gör att man tar upp det glapp som finns mellan skruv hylsa och andra delar vilket gör att omtaget blir minimalt. Finns också av andra fabrikat men Biltemas är mest lättillgängligt i handeln.
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...parr--och-ledhandtag/Sparrhandtag-2000028490/

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Bäst för rimliga pengar är ju en lite flummig definition, men har du tittat på Ampro som bland annat finns på Swedol? Vet att många som mekar "på riktigt" trivs bra med dom prylarna.

11. N
    Medlem Nivå 9
    Enligt min erfarenhet så behöver du ett smidigt spärrskaft och ett smidigt dragskaft när det sitter fast. Jag har använt biltemas verktyg med 10 års garanti mycket och dom håller bra. Har även använt lidls spärrskaft och hylsor mycket och dom fungerar bra. Men om det ska vara dyra grejor från känt märke så är väl snap on bland det bästa man hittar facom hade iaf förr väldigt bra verktyg.

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Hur är det med Hazet, som märke, idag?

Jag har (/haft?) lite Hazet-prylar. Då, när jag köpte dessa, var de inte så väldigt dyra.
    Jag minns att jag tyckte om dessa Hazet. Jag meckade bil mycket mer på den tiden.

Men hur det är ställt idag har jag ingen aning. Kanske har dom gått samma väg som Bacho, börjat stämpla sitt namn på Kina-prylar.
    Det hörs inte mycket om dom i Sverige iaf.
    Jag bildgooglade lite, det ser inget speciellt ut i alla fall. Men det säger nog inte så mycket om märket ändå ...

Redigerat 7 maj 2015 10:51
  13. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  14. N
    Medlem Nivå 9
    Hazets skruvmejslar var förr iaf bland dom hållbaraste som fanns. Har aldrig haft någon annan som tålt så mycket stryk

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Tråkigt nog har jag själv så dåligt med egenupplevd input att ge.
    Jag har en Bacho-sats, några år gammal, kom precis i början av när märket började gå ner sig. Så denna sats är inte lika bra som några år äldre hylsor.
    Ja det håller bra och så, men hylsorna har ganska tjocka väggar, osv. Det är ungefär som vadsomhelst billigt noname av den bättre kvaliteten inom noname-skiktet.

Sen har jag en noname-sats i 3/8" som är smäcker och smidig (i jämförelse) och har hålt bra än så länge. Men jag har inte belastat dessa prylar något speciellt hårt.

Det är väl i princip vad jag har idag.

Sen har jag haft en Kamasa 3/8" för länge sedan, men tyvärr lånade jag ut den till en kompis när den inte var speciellt gammal, och jag fick igen den med några saknade (viktiga) hylsor. Jag minns inte vad jag gjorde av den, men allt är helt försvunnet idag. Jag ruttnade väl och hivade den när jag upptäckte att det var lika dyrt att köpa de hylsor som fattades som att köpa en hel sats. Men Kamasan var bra, inget pajade såvitt jag minns.

Jag har kvar resterna av någon billigt men kvalitetsmässigt helt godkänt, från typ Clas-ohlsson, eller OK eller var den nu kom ifrån.
    Den är hur gammal som helst, och några hylsor är nog borta, och de flesta bits...
    Förutom skruvmejseln med spärrfunktion som pajade nästan omedelbart så har även denna hållt enormt bra för mig. Jag har meckat mycket med denna. Och våldat. Slagit, brytit, förlängt med rör. Jag har gjort allt möjligt som direkt skulle rendera att en reklamation om trasigt verktyg var omöjlig.
    Men skiten har ändå hållt.

---------------------------------

Jag är av åsikten att det mesta håller bra idag. Men det man kan få genom att köpa dyrare är att hylsorna är mer tunnväggiga och ändå håller lika bra. Ja kanske att ett spärrskaft håller lite bättre och har lite mindre omtagsvinkel.
    Jag skulle aldrig köpa en Bacho-sats, eller Gedore eller Stahlville om de hylsorna inte har tunnare väggar än Biltemas.
    Jag kommer inte dra sönder en Biltemahylsa heller, så någon annan vinst måste jag få för de extra pengarna.

---------------------------------------

Mitt tips är att införskaffa en hygglig 3/8" sats. Att gå ner från 1/2" till 3/8" gör mycket för åtkomligheten.
    Och till bilmek så är det vridmoment man får belasta en 3/8" tapp med fullt tillräckligt förutom kanske på 5-10 ställen i bilen.
    Och köp sen ett par spärrskaft från Biltema också, välj de du får känslan av att de kommer hjälpa dig på värdefullt vis när det är trångt eller krångligt.