Smidesstäd DIY-tråd

15k läst  99 svar

1. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 11
    Ibland saknar jag ett smidesstäd i verkstan. Ett stort Kohlswa-städ blir för klumpigt och de små 20 kg städen är rätt svåra att få tag på.

Jag tänkte därför att jag gör ett eget, med horn och allt:).

Jag utgår från en bit järnvägsräls som jag kommer gå loss på med vinkelslipen.

IMG_6890.JPG

Började med ursparningarna. Fullt ös med kapskiva, huggmejsel och slägga.

IMG_6892.JPG

IMG_6894.JPG

IMG_6895.JPG

Började forma hornet lite grovt

IMG_6901.JPG

IMG_6904.JPG

IMG_6905.JPG

Så här långt hann jag på 4 timmar och 6 kapskivor. Fortsättning följer:D.

2. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 10
    Tjusigt :) Var får man tag på järnvägsräls?

3. SC Aero
    Verktygstokig Nivå 7
    Med tanke på hur det går för SJ så behöver du nog inte gissa 2 gånger :D:crysmile::p:oops:

4. bygga_bo
    Medlem Nivå 11
    Från senaste nyheterna på SVT:

stopp i tågtrafiken.png

Stumpar av räls har tydligen försvunnit på diverse ställen i vårt avlånga land... har du startat en smidesstädsepidemi?

5. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 10
    :)

6. prototypen
    Medlem Nivå 19
    Det var väl inte räls som försvunnit, det var ström som kommit bort.
    Tydligen så rann den ut i en avkapat ledning.

Protte

7. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 10
    Nej nej, det där är såkallade "fake news" ;)

Allt för att dölja att små bitar av räls har försvunnit över hela landet :D

Staffan2000 gillar
  8. H
    Medlem · Nivå 14
    Jag gjorde ett sånt där städ åt mig en gång men det var för lätt att smida på. Skall man smida vanliga saker måste man ha ett städ på minst 30 kilo. Mitt 40 kilos Lokomo är riktigt lämpligt för litet husbehovssmide. Till grovsmide som frontlastargafflar och liknande behöver man ett städ på minst 80 kilo.
    Till små hobbyarbeten och allmänt riktande i verkstaden fungerade rälsstumpen bra så ditt lilla städ blir säkert bra för sitt ändamål. Om du vill ha det ännu bättre kan du förvärma till 150-200 grader med blåslampa eller med en vedbrasa svetsa på en hård yta med Selectark HB61R elektroder på banan och sedan slipa det någotsånär plant med en kraftig vinkelslipmaskin.

9. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 11
    Gällande rälen så fick jag en bit av en polare. Lite klurigt att få tag på hos skrothandlarna annars.

@heimlaga
    Jag har haft ett stort 70 kg förut men nu håller jag mest på med finmekgrejjer och då räcker 25 kg gott och väl (likaså hårdheten). Behöver också prioritera utrymme och SMIDIGhet (ho ho)

ricebridge och ceson gillar
  10. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 11
    Har börjat forma hornet samt göra fyrkantshålet. För att göra fyrkanten gjorde jag en typ av fyrkantig brotch som jag driver igenom ett förborrat hål. Lite bökigt men det går.

IMG_6923.JPG

11. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 11
    Är nu färdig med formen. Återstår håltagning och lite finputs. En variant på kubb ska också göras.

Visa bild 225948

IMG_6937.JPG

12. ricebridge
    Husägare Nivå 8
    Mållös! :surprised:(y)

13. useless
    Självbyggare · Nivå 10
    Vackert. Hur många kap- och sliprondeller gick det åt?

14. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 11
    Tack!

Det gick åt 9 st kapskivor + 2 slipskivor. Jag körde med en liten 125 mm vinkelslip då min stora är paj. Riktigt kul projekt då allt som behövs är en vinkelslip, slägga, kil och pelarborr.

ricebridge gillar
  15. nanowire
    Hobbysnickare Nivå 14
    Oh så läcker! Hur mycket väger den?

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: