Flyttade in i ett hus i somras och funderar på att ta tag i att byta ut termostater mot några som är "smarta" för att enkelt kunna dra ner på uppvärmningen när vi inte är hemma.

Vårt uppvärmningssystem består av 7 vattenburna element samt elektrisk golvvärme i tre rum.
Elementen har vi i vardagsrum, 2 sovrum, arbetsrum, extra rum samt tvättstuga och klädkammare. Tvättstuga och klädkammare känner jag inte är direkt nödvändigt att byta till smarta termostater på.
Golvvärme har vi i kök och våra två badrum.

Elementens termostater är av typen AGA/Thermopanel STI/STD har jag fått höra, se bild Äldre termostat för radiator monterad på ett vattenburet element, märkt AGA/Thermopanel STI/STD.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Samt de tre golvvärme-termostaterna är av olika märken från olika år.
Kök från 2003 En väggmonterad, analog termostat för värmereglering märkt e-I heat ab, med temperaturvred och on/off-switch.
Skapa konto

Badrum 1 från 1999 Vit termostat för golvvärme monterad på en kakelvägg, märkt 'devireg 120' med temperaturskala och reglage.
Skapa konto

Badrum 2 från 2013 Äldre modell av Ebeco termostat för golvvärme på en vit vägg.
Skapa konto

Jag har förstått att de element-termostater/ventilerna jag har är inte jättevanliga och därför behövs det oftast 1-2 adaptrar för att få på en smart termostat.
När det kommer till golvvärme-termostaterna så vet jag väldigt lite om de olika (och om sådana i allmänhet).

Så jag skulle behöva lite hjälp med att hitta produkter som kan fungera till det jag har.
Är det möjligt att hitta ett system som kan ersätta de dumma termostaterna jag har idag? (Till ett rimligt pris då, vill ju inte direkt riva upp golv eller byta hela element för att få det att fungera).

Var kan man köpa adapters? Och vilka adapters behöver jag?
Hur är det att byta termostat till golvvärme? Hur får jag ens av de gamla? Vill inte dra för mycket i dom, är rädd att knäcka något då.

Alla tips är välkomna :)

E etompau skrev:
Conrad har en drös med smarta termostater för vattenradiatorer.
Kanske skulle någon passa dina önskemål?

[länk]
Har kollat på t.ex. den på bilden, men den passar inte (vad jag vet) direkt på mina element.

Kan du styra produktionen eller shuntningen av den vattenburna värmen istället?
Tex en shunt vid pannan som går att reglera via GSM eller Internet.

Den elburna golvvärmen kanske kan styreas via kontaktor i elcentralen, som kan fjärrstyras via samma metod som den vattenburna.

Vad har ni för värmekälla till det vattenburna systemet? Går det inte att ställa in natt-/schemalagd sänkning där?

Jag har själv köpt ett gäng (13 st) från tado° (https://www.tado.com/se/products/smart-radiator-valve) som kommer med en omgång olika adaptrar. (Kundtjänst vet nog om de fungerar på just dina.) Man kan reglera temperaturen direkt på termostaten genom att vrida den som vanligt, men för schemaläggning osv måste man använda appen. Våra är inställda som så att de drar ner värmen när vi alla (eller egentligen våra telefoner) är borta från huset, och man kan på varje grupp (en eller flera termostater) göra sänkningen mer eller mindre aggressiv; vi har våra ställda så att övervåningen stryps ner massor direkt, medan nedervåningen (som i allmänhet är ruggigare och där radiatorer är mest underdimensionerade) hålls något varmare något längre.

Det finns också några som har skrivit ett litet inofficiellt paket för att prata med deras API om man är på den nivån av hemautomatiseringsnörderi :) Mitt vinterprojekt är att dra ner framledningstemperaturen när termostaterna reglerar ner, ... men nu är vi off-topic.

Att styra från centralen är inte av intresse.
Vi har även en liten knatte på 1.5 år som tycker det är kul att ratta på termostaterna, och de flesta smarta termostater har (hoppas jag) någon form av barnlås som gör att man inte kan ändra temperatur genom att vrida på dem.

Tado har jag kikat lite på, men tror inte de passar mina element. Deras golvvärme-termostat kanske passar mina, men vet inte. Hade hoppas på att någon kunde berätta lite hur olika golvvärme-termostater passar ihop med andra, dvs vad det finns för typer och vilka typer det är jag har :)

Jag ska ta och fråga både Tado och Danfoss om de passar till mina element.

Varför vill du inte styra centralt om den möjligheten redan finns inbyggd i systemet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.