Byggahus.se

Smarta ställen att gömma kameror på?

1. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 274 inlägg
    efter tråden om holkkameran så blir man nyfiken... vars har ni gömt era utomhuskameror? Om man nu inte vill använda dessa i avskräckande syfte.

2. K
    Medlem · Västerbotten · 1 297 inlägg

Krille4

Medlem
    Om vi bortser från den juridiska aspekten så är jag också intresserad av lämpliga placeringar. Vid carporten och förrådet är planen att sätta dem under takfoten då de blir i stort sett dolda. Runt huset som är två plan blir det inte lika bra med takfoten då avståndet och vinkeln inte blir speciellt bra.

En fundering jag har är att sätta upp några extra utomhulsampor på lämpliga ställen och placera lampor av en liknande modell som den här: https://www.prylstaden.se/ip-kamera-dold-i-lampa. Jag skulle dock vilja hitta en lampa med möjlighet till "central inspelning" och inte på ett sd-kort i själva lampan.

/Krille

• Laddar…
  3. S
    Husägare · 473 inlägg

Snål-Jocke

Husägare
    Varför inte gömma på mesta möjligt synliga vis?

När jag var liten så berättade min farsa om vilka otroligt Järva grejer han sysslade med som barn. De knöt ett snöre i en plånbok som de sedan lade på en trottoar, för att när någon förbipasserande flanör som böjer sig efter den, gömd bakom något kunna rycka undan den. Detta måste ha varit något av det tuffaste man kunde göra under femtiotalet som ung :) :)

Nåväl, jag fick med mig en kompis för att göra detta, trots att det var ganska töntigt. Men jag hade en twist på det hela. I plånboken som jag hade fäst en fiskelina i, lade jag även ett knallrött garnsnöre som jag fick av morsan, fast utan att fästa det. Detta draget åt helt motsatt håll än var vi var.

Sedan gömde vi oss strategiskt utanför en affär. drog garnet runt ett hörn, och låg själva bakom en buske. Ut från affären kom med jämna mellanrum gamla gubbar, dessa var också de enda som brydde sig om detta "Prank", de andra såg antar jag det uppenbara.

STAMP,!!! en tung gubbafot säkrade på bara någon sekund morsans garn, sedan böjer sig gubbarna ner efter plånkan samtidigt som de lär oss hur jäkla dåligt vi utfört detta, precis när de skall greppa om betet så försvinner den med ett ryck in i busken. Varenda gubbe blev vansinnig och talade om att det banne mig inte var så detta skulle utföras...

Med denna anekdot tänker jag att man kunde sätta upp någon övertydligt billig varningsskyllt, och en av de där riktigt riktigt dåliga attrapperna av kamera som finns att köpa, gära lite hängandes på trekvart och med en kabelstump som tydligt inte leder någonstans.

HÄR kan man gömma sin riktiga kamera.

4. D
    Medlem · Storbritannien · 1 193 inlägg

DMOL

Medlem
  5. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
    @norrbottenssnickaren OK, nu gör vi ett försök att återbörda tråden... Mycket kanske verkar som självklarheter, men ändå:

Först och främst ska du ju ha så små kameror som möjligt förstås. Det finns "pinhole"-kameror som är mycket mindre än vanliga webbkameror t ex. Kan du koppla dem med kabel är ju det att föredra, så slipper du sändare och batteri som tar plats.

När du ska gömma den sen, beror det ju helt på vad du ska övervaka, och hur där ser ut. Vad smälter in naturligt i omgivningen? Vad finns redan där? Egentligen borde du lägga upp en 360-bild på området, så blir det lättare att ge tips.

Men några enkla på rak arm, förutom fågelholkar då:

* Markpostlåda (med dubbel botten), den kan man gömma många kameror i.
    * Trädgårdsdekorationer som känns naturliga för just din tomt. Såna där fula trädgårdstomtar (kameran i ena ögat), hemska väderkvarnar (kamera i något av fönstren), solur (kamera i sockeln) osv.
    * Under lägsta takpannan, om du får fri sikt för hängrännan.
    * I en av ventilationsspalterna, om du har tegelfasad.
    * En diskret box uppe vid skorstenen, helst där du har antenn eller parabol, så ser det ut som om det hör ihop med det.
    * Inuti en hussiffra eller namnskylt.
    * Flaggstångsknoppen.

Allmänt gäller att folk ofta inte tittar uppåt. Inte heller reagerar man på sånt man är van vid ska finnas på en viss plats.

Gör vad du kan för att bryta den skarpa cirkelformen runt objektivet. Själva formen sticker ut eftersom den är ovanlig i en trädgård.

Tänk på att kameran måste kunna se i mörker. En night vision-kamera är självklar. Ev. får du sätta upp lite UV-belysning på annat håll, den måste inte sitta på samma ställe som kameran.

Den bör givetvis inte heller blockeras av snö.

6. norrbottenssnickaren
    Ricebridge: tackar. :)

Hmm, jag arbetar alltså som tekniker inom larm/passer/brand/cctv och våran uppfattning är att privatpersoners bostad och tillhörande tomt i ett enbostadshus får bevakas obehindrat, detta gäller även parkeringsplatser och entrédörrarna. Detta verkar även Datainspektionen hålla med om.

Skyltning är inte heller det ngt krav enligt oss när man arbetar mot privatpersoner. Det är smartare personer än mig som har dragit dessa slutsatser.

http://www.datainspektionen.se/frag...-satta-upp-en-titthalskamera-i-min-villadorr/

7. kramfors
    Medlem · Halland · 219 inlägg

kramfors

Medlem
    Syftet med kameran är ofta avgörande för var den placeras. Är det i identifieringssyfte skall kameran monteras lågt och gärna nära i förhållande till ansiktet som ska övervakas. Annars får man bara se en keps eller liknande. Ska man övervaka vädret får man en annorlunda placering.

Men vad är syftet med att gömma kameran över huvud taget?

Är det betydelsefullt att den övervakade inte vet om att hen är övervakad? Varför i så fall?

Är du rädd att kameran ska utsättas för sabotage?

Med lite mer information om syfte och bakgrund så kommer du säkert få fler svar som är relevanta för din frågeställning.

8. J
    Medlem · Väderstad · 123 inlägg

Jessnet

Medlem
    Såg fram mot tips om placering men det visade sig att tråden mest handlade om vad som är tillåtet med skyltning etc.
    Tycker synd om trådskaparen.

Men, om man som privatperson har skyltar som talar om att kameraövervakning sker och inte riktar dom mot allmän yta så finns det väl fortfarande en bra idé att sätta kamerorna dolt för att undvika sabotage av dom?

Hoppas att tråden kan fortsätta enligt trådskaparens frågeställning vilken jag också är intresserad av.

9. T
    Självbyggare · Skåne · 2 800 inlägg

tompaah7503

Självbyggare
    Vilken urspårad tråd.

Vad funderar du på, hur man snyggast monterar upp dem så de inte stör, eller hur de bäst går att gömma helt och hållet?

Det jag funderat lite på är att om man är lite proffs i inbrotts-svängen lär man ju rätt lätt hitta icke-dolda kameror med ögonen. Även på natten är det lätt att hitta dem då IR-belysningen nästan alltid sitter på själva kameran. IR-lampan ser man om man tittar genom en digital kamera, typ mobilen då. Har man då en kraftig ficklampa/pannlampa kan man blända den helt redan på långt håll, så att det enda som syns på bilden är ett kraftigt sken.

För säkerhets skull hade jag velat separera IR-belysningen från själva kameran, kanske sätta en IR-strålkastare ihop med en kamera-attrapp (väl synlig). Vill man inte ha en standard-attrapp så kan man köpa den billigaste fungerande bullet-kameran från Aliexpress, lär väl ändå kosta lika mycket som en attrapp.

Sen sätter man den riktiga, aktiva kameran, någon annanstans, mindre synlig.
    Och här kan man ju fundera på hur man bäst gömmer den.

Tänker att ex.vis. en klätterväxt på fasaden är perfekt för att gömma något i, då det är en "stökig" miljö för ögat. Däremot kräver den nog ständigt underhåll så inte växten skymmer sikten.

Riktar man en bulletkamera mot det håll där någon kommer ifrån har den minst synlighet naturligtvis. Dome-kameror är ofta vita i omfattningen, detta kan man ju måla i fasadens färg eller bakgrunden, så lär den smälta in bäst. Har man flera byggnader kan man sätta upp kameran/kamerorna på icke-uppenbara ställen, alltså inte precis vid entredörren utan på någon annan byggnad som ändå har uppsikt över entren.

10. norrbottenssnickaren
    Jag utelämnade både syfte och bakgrund för att få många idéer om placering helt enkelt. Det var mest ett intresse av att hitta lite coola idéer på mcguver-lösningar helt enkelt.

11. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
    Generellt sett skulle jag undvika att placera kameran inuti någon växtlighet, trots att det stökar till det för ögat. Växter förändras; förutom att de kan växa för kameran, så får de ibland för sig att avlövas eller dö, inte sällan bara partiellt - och nog 17 blir det just runt kameran, enligt Murphys lag. Till och med ständigt gröna, yviga och omhuldande thujor släpper plötsligt och oförberett bruna grenar ifrån sig.

Jag är ju annars en varm anhängare av idén om "hiding in plain sight". Dvs att något är för uppenbart för att misstänkas. Eller för alldagligt. Om du t ex ska skugga nån, väcker du mycket mer uppmärksamhet om du gör som på film - smyger, gömmer dig, slinker in bakom hörn osv - än om du beter dig som en helt normal person som verkar lika ointresserad av objektet som alla andra. Samma princip gäller givetvis med övervakning. En plötsligt uppdykande teddybjörn på en hylla t ex är bara för amatörmässigt.

12. N
    Medlem · Västmanland · 4 inlägg

Nisse Nissesson

Medlem
    Använd wifi sd-kort.

• Laddar…
  13. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 653 inlägg

thomas33

Renoverare
  14. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 088 inlägg

Excel

Husägare
    Har själv köpt 2 poe kameror från kina som fungerar OK. De låg på ca 60 dollar st plus frakt. Kör dessa med synology server.

Det finns riktigt små kameror, frågan är väl hur bra bilder det blir samt om rörelsedetektering och mörkerfunktion funkar hyggligt.

I princip skulle man kunna montera dessa vid i brevlåda, i lyktstolpe, i lamparmatur mm.
    Undrar hur bra filmer det blir?

Självklart finns alla tillstånd på plats, 18 varningsdekaler finns monterade (ironi)

15. D
    Medlem · Storbritannien · 1 193 inlägg

DMOL

Medlem
    Du kan ju kolla på hikvisions pinhole kameror

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.