Jag bygger ett växthus/orangeri som också är lite testbädd för energismarta lösningar och klurar på hur man ska hantera överskottsvärmen bäst. Kom gärna med smarta och tokiga ideer!
Växthuset är ca 25kvm och 5-5,5m takhöjd (låglutande pulpettak). Det betyder att det kommer bli mycket överskottsvärme, ffa på lite höjd därinne. Min grundtanke har då varit att istället för att släppa ut värme genom takluckor som brukligt på växthus, varför inte ta vara på det?
I sin enklaste form tänker jag att man kan ha en fläktkonvektor högt upp och cirkulera ner i en slinga i botten (i plattan). Då kyler man lite dagtid, samtidigt som plattan värms upp och kan avge värme på natten. Det borde växterna älska att jämna ut tempen så. Kanske behöver man en volymtank också för att få större lagringskapacitet. Vidare har jag tillgång till pool en 10m bort som kanske kan användas att dumpa värme i.
En annan intressant grej är att växthuset står vägg i vägg med tvättstugan där det står en bergvärmepump med frikyla till huset. Förutom att värma växthuset med bergvärmen på vintern så skulle det alltså gå att kyla växthuset hårdare mha frikylan ifall det inte räcker att lagra i plattan, ev på bekostnad av att kapaciteten inte räcker till att kyla huset då.
Sist men inte minst så tar huset nu sin friskluft från insidan på växthuset. Tanken är att ha ett styrsystem som kan växla mellan att friskluften tas via växthuset, eller bypassar det. Eftersom vi har FTX vinner väldigt lite på att förvärma luften till huset mha växthuset, men däremot kan det vara en idé att förfukta luften när det är för torrt i huset, eller att ta luften via växthuset för att kyla det (om det inte är för varmt i huset då förstås).
Som ni ser finns här massor av möjligheter att bygga något smart! Plattan är inte gjuten ännu så jag kan lägga ner flera slingor tex. Har för avsikt att åtminstone lägga ner två parallella slingor, en för bergvärme och en för att lagra överskott.