Hej alla,
Nybliven ägare av ett fint hus kag tänkt använda som sommar/helghus. Ligger ca 1 timme från permanentboende.

Jättehärligt, men lite smart home saker som krävs för att få det så bekymmersfritt som möjligt. Vi har inget sånt idag och jag inser att det är en hel vetenskap med val av system med gateways osv. Det är här jag behöver er. Skriver nedan min ”kravspec” så kanske någon vänlig skäl kan tipsa om shoppinglistan:

Note: vi har wifi och det når samtliga hus.

Gästhus med elradiator
  • vill kunna fjärrstyra eluttagen för att slå av och på dessa från app inpermanentboende
  • Vill kunna mäta temperatur och luftfuktighet och se i app från permanentboende
  • Potentiellt styra temperatur och luftfuktighet i ett nästa skede. Men just nu vill jag inte byta radiator
  • Värmeslinga för att hindra frost i ledningar på vinter. Denna vill jag kunna slå på och stänga av från distans.

Isolerat hus med poolutrustning med elradiator
  • här vill jag hålla ovanför noll grader pga poolutrustning.
  • vill kunna fjärrstyra eluttagen för att slå av och på dessa från app inpermanentboende
  • Vill kunna mäta temperatur och luftfuktighet och se i app från permanentboende
  • Potentiellt styra temperatur och luftfuktighet i ett nästa skede. Men just nu vill jag inte byta radiator
  • Slå av och på poolpumpen från distans och även sätta schema. Har tyvärr inte en pump med sån funktion inbyggd. Vill inte byta pump. Kommer byta till saltklorinator där klorvärde och ph kan skötas och övervakas på distans så det hanteras den vägen.

Hus:
  • har plejd på ytterbelysningen men ingen gateway så jag kan styra på distans.
  • Vill ha kanske ha plejd på innebelysning också. Men har larmsystem från securitas med rörelse och kamerasensor som kanske ändå inte tycker om att det tänds och släcks invändigt (vet ej hur de fungerar).
  • Har en modern Nibe med myuplink och premiumtillägg kan påpekas också.

Vad behöver jag och vilken lösning bör jag köra för att få detta rimligt sammanhängande som lösning?

Stort tack om det är någon som kan vägleda här.

En idé är att börja med att be om offert från någon som kan planera och installera ett system du behöver. Då får man idér på lösningen, förslag på komponenter och ser kostnaderna.

Kanske 3 offerter. Med dessa har man en bra grund att gå vidare. Välj en eller en lösning baserad på information.

Vem eller vilka som installerar avgör man först därefter.

• Gilla
oordning
  • Laddar…
D
Ser ut som något som kan lösas med en enkel och rättfram HomeAssistant-installation, ser inget här som verkar särskilt speciellt.

Sensorer finns med olika anslutningsprotokoll, oftast Zigbee eller Z-wave men du kan välja det som är enklast och billigast i varje fall.

HomeAssistant är rätt så dominant inom detta och det finns "hur mycket som helst" beskrivet på internet och tutorials för i stort sett allt du kan komma på.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.