Byggahus.se

Smarta dörrlås

1. C
    Medlem Nivå 3
    Vad finns det för smarta dörrlås på marknaden idag.
    De jag kikat lite på är

Gluelock
    Lockitron
    Yale Doorman

Lockitron och Gluelock verkar väldigt lätta att installera. Gluelock är svenskt, så det borde inte vara några problem på svenska dörrar. ca pris 2500:-

Lockitron är amerikanskt tror jag. Frågan är hur de ter sig på svenska dörrar. Priset ligger på $99,

Vad finns det mer för lås, och är det någon som har installerat något av dem?

2. 1
    Medlem · Nivå 14
  3. P
    Medlem Nivå 2
    Jag har ett Yale Doorman och är nöjd, har man en förmåga att tappa bort nycklar är ju detta räddningen :)

4. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Jag tycker att de är så horribelt fula, varför finns det ingen produkt som enbart ersätter låskistan så kan man köra med tidsenliga handtag, låsbläck etc

• Laddar…
  5. A
    Medlem · Nivå 19
    Problemet med storlek och ersätta låskista är att det måste finnas ett batteri som är tillräckligt för att kunna låsa/låsa upp, samt ha plats för en tillräckligt stark motor. Är det dessutom hanterbart från mobil ska det även hantera batteri till blåtand.
    Så då får du även bygga om där låskistan sitter, dvs modifiera dörren med det strul som kan följa.
    Har kunskap om originalet till Gluelock som heter Phoniro.

6. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Man skulle kunna ha trådlös överföring av spänning från karmen (på samma sätt som induktionsladdning för mobiler)

7. A
    Medlem · Nivå 19
    Allt går att göra men nu börjar det komplicerat, för du kommer med största sannolikhet ändå få göra om i dörren där låskistan sitter. Sedan måste du ha utrustning på insidan med batteribackup, etc.

Då är det enklare att du bygger om till en standardlösning med ett elektriskt slutbleck och sedan styrning av det.
    Har inte kollat på det för privatbruk men till boende med automatisk dörröppning av bostadsdörr och till entre, soprum, etc, men då i större system med centralstyrning.
    Så här kan du kolla runt på vad som finns för lösningar med elektriskt slutbleck.

Men nu börjar vi prata om andra priser, så då blir det en fråga hur mycket man vill betala.

Redigerat 23 mar 2015 16:21
  8. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Hur som helst, innan det finns integrerade lösningar är det helt ointressant av estetiska skäl :)

9. 1
    Medlem · Nivå 14
    Det går att göra men det blir betydligt dyrare.
    Ett motorlås med en infälld överföring i bakkanten istället för trådlöst och batterier.
    Utöver det så behövs något som styr låsningen och det finns många olika lösningar beroende på hur du vill att det ska fungera.

10. A
    Medlem · Nivå 19
    Som jag skrev så finns det, men du måste fundera på vad du vill betala för en lösning.
    Sedan är det även beroende av om du bor i eget hus eller bostadsrätt, utifrån vad du får förändra gällande ytterdörr/låssystem.

11. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Har du produktlänk? Intresserad, sitter i styrelsen så kan påverka besluten

12. A
    Medlem · Nivå 19
    Du kan börja på ASSA som har produktsortiment för detta ändamålet, men finns hos flera leverantörer t.ex. http://www.kaba.se/produkter-och-loesningar/505790/elektroniska-lassystem.html.
    Men allra bäst är att kontakta en låsfirma som kan utgå från befintlig byggnad och förutsättningar.

Men allt har ett pris, du får inget för 1500-2500:- som jag tror ts efterfrågar utifrån givna exempel.

• Laddar…
  13. 1
    Medlem · Nivå 14
    Kaba evolo har även en funktion (TouchGo) som gör att du slipper ta fram taggen för att öppna, det räcker att den ligger i fickan.

Det är svårt att skicka produktlänkar till annat än motorlås/elslutbleck mm utan att veta vad som efterfrågas och vilka krav som finns.
    Ett annat alternativ kan vara elektromekaniska låscylindrar, men det är nog inte aktuellt i ditt fall.
    Kontakta en låssmed som kan visa olika alternativ och föreslå lösningar samt hjälpa till i produktdjungeln som råder på marknaden.

14. T
    Medlem Nivå 5
    Via använder detta i vår klubblokal:
    http://www.iloq.com/se/
    Perfekt om nycklar försvunnit eftersom det är ganska enkelt avprogrammera en nyckel så att det tappar sin funktion.

15. A
    Medlem · Nivå 19
    Men det är fortfarande ett nyckellås om jag läst rätt?
    Jag uppfattar ts funderingar utifrån att man generellt inte nyttjar nyckel utan öppnar via kod, mobil, etc.
    T.ex. skicka öppningsfunktion till en mobil som sedan kan öppna dörren.