Byggahus.se

Smart strömbrytare, någon som provat frpn Aliexpress?. Automation.

1. Tomas GBG
    Medlem Nivå 3
    Hej.
    Någon som provat smart switch, dvs strömbrytare som funkar via Wifi och som fungerar med ex Google home, Alexa.

2. E
    Medlem · Nivå 22
    Köper/importerar du elinstallationsmatr. från Kina (eller ett annat land utanför EU) är det du som importör som har allt ansvaret för att grejerna uppfyller "våra krav". Det oavsett vad säljaren påstår och vilka intyg/märkningar varan har.

3. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
  4. Tomas GBG
    Medlem Nivå 3
  5. Härryda2015
    Allvetare · Nivå 11
    • Laddar…
  6. Tomas GBG
    Medlem Nivå 3
    Ja så är det. Har du möjligtvis tips på någon likvärdig brytare säkerligen tillverkad i Kina, men med en Europeisk importör?.

7. E
    Medlem · Nivå 22
    Jag har tyvärr inga böjelser åt "smarta hus" hållet för egen del, så nått råd kan jag inte ge dig.
    Ps
    Jag tycker det är lika enkelt, om inte enklare, att tända lyset med en strömbrytare som med en app i telefon. ;)

8. Tomas GBG
    Medlem Nivå 3
    Ja det är klart, det är enkelt att släcka med strömbrytare, men ganska kul att automatisera och trycka på en knapp så släcks alla lampor. Såg just att det finns en svensk importör som säljer exakt samma strömbrytare,,,med inte alls så stort påslag.

• Laddar…
  9. T
    Medlem · Nivå 13
    Visst är det. Poängen är inte att man kan släcka lampor i en app istället för med en väggströmbrytare.
    Poängen är att det går att göra så mycket mer.

Släck alla lampor när ingen är hemma. Tänd när bilen kommer till uppfarten och det är tillräckligt mörkt ute.
    Skapa scener för vanliga användningsområde, mysbelysning, städljus (fullt på allt), olika ljusstyrka på rörelseaktiverad belysning beroende på tid på dygnet (ex.vis. väldigt låg styrka på natten när man stapplar till skvättet).

Går att göra så mycket mer med "smart" belysning än med en strömbrytare. Sen om det är nyttigt, om man behöver det, om det sparar pengar eller ger en mer livskvalitet, det kan väl diskuteras.. men kul, ja! :)

10. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 9
    Jag har många sonoff-produkter. Även infällda brytare. De funkar generellt sett välsogt bra och ger bekvämlighet, lite säkerhet (i form av att taklampor kan tändas fastän ingen är hemma), integrerar med IFTTT (bäst) och Alexa, Google, osv (jag släpper inte in mikrofoner i huset, och ja min telefon är mute:ad när den inte används), skönt att slippa resa sig när man glömt släcka någonting, osv. Sonoff såldes på cdon tidigare till helt ok priser.

• Laddar…
  11. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    • Laddar…