Hej!
Min Smart Meters förbrukning stämmer inte mot det som min elnätsleverantör säger att jag förbrukar.
Smart Metern visar mindre, alltid. Den är igång 24/7 och även fast solcellerna inte har gett mig något (1 dec snö på dom) så stämmer det inte utan diffar ca 20-25% mot elnätbolaget.
Visst ska de stämma med varann?
Min Smart Meters förbrukning stämmer inte mot det som min elnätsleverantör säger att jag förbrukar.
Smart Metern visar mindre, alltid. Den är igång 24/7 och även fast solcellerna inte har gett mig något (1 dec snö på dom) så stämmer det inte utan diffar ca 20-25% mot elnätbolaget.
Visst ska de stämma med varann?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Med "Smart meter" menar du den elmätare som elnätsägaren har installerat ?
I så fall skall dom ju stämma
I så fall skall dom ju stämma
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Nej det blir ju inte så användbart, men det är nog snarare frågan om vad den är för märke/hur den installerades ?davveno1 skrev:
Det är inte så att det finns någon inställnig/speciell avläsning eller liknande då som gör att du tolkar den fel ?
Så länge din vanliga elämtare och faktura stämmer så borde det vara det "rätta" ?
Jag kan kolla om en stund. Skall vi säga 5 dagar i februari, dygnsförbrukning smart mätare vs elnätet?davveno1 skrev:
EDIT:
Så här ser det ut när jag jämför rätt av och väger in den rapporterade produktionen. Huawei växelriktare / Fusionsolar app. Smart meter installerades i samband med anläggningen (kan tyvärr inte märke/modell i huvudet). Osäker på vart diff kommer ifrån. Kanske effektförlust från solceller eller batteri spelar in somehow?
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Nja det kan nog tolkas olikadavveno1 skrev:
Har du tex en batterianläggning: OM du då tar 40 kwh från nätet, o från solen, och laddar batterierna med 11 så kanske mätaren säger att du har "förbrukat" 29 ?
Nu vet jag itne om det är så - men ett exempel på tolkning.
Det kan också bero på inkopplingen: Kanske du har en elbilsladdare, som av någon anledning, inte är inkopplad på samma sätt och då inte mäts i din egen anläggning, som har dragit ytterliggare 11 kwh eller något ?
Den ska sitta direkt efter nätägarens mätare. Inget som producerar eller förbrukar ska sitta innan smart-mätaren.
Om det är en med strömtänger så kan kanske en bara felvänd. Men troligen hade den då gett utslag som visats som produktion.
Om det är en med strömtänger så kan kanske en bara felvänd. Men troligen hade den då gett utslag som visats som produktion.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg