Hej!

Min Smart Meters förbrukning stämmer inte mot det som min elnätsleverantör säger att jag förbrukar.
Smart Metern visar mindre, alltid. Den är igång 24/7 och även fast solcellerna inte har gett mig något (1 dec snö på dom) så stämmer det inte utan diffar ca 20-25% mot elnätbolaget.

Visst ska de stämma med varann?

Med "Smart meter" menar du den elmätare som elnätsägaren har installerat ?
I så fall skall dom ju stämma

Nej "Smart meter" är ett tillägg till växelriktaren som ger min data om min egenförbrukning m.m.

davveno1 davveno1 skrev:
Nej "Smart meter" är ett tillägg till växelriktaren som ger min data om min egenförbrukning m.m.
Då finns det ju många parametrar, dels hur den är inkopplad (går vissa saker förbi den tex?), vilken precision den har osv

Jo det förstår jag med, men meningen är att den ska sitta på inkommande kablar från gatan och visa total förbrukning VÄLL, annars är den meningslös.
En precision som diffar 25% är väll knappast värd att kalla mätare.

davveno1 davveno1 skrev:
Jo det förstår jag med, men meningen är att den ska sitta på inkommande kablar från gatan och visa total förbrukning VÄLL, annars är den meningslös.
En precision som diffar 25% är väll knappast värd att kalla mätare.
Nej det blir ju inte så användbart, men det är nog snarare frågan om vad den är för märke/hur den installerades ?
Det är inte så att det finns någon inställnig/speciell avläsning eller liknande då som gör att du tolkar den fel ?

Så länge din vanliga elämtare och faktura stämmer så borde det vara det "rätta" ?

"Konsumtion29.5kWh" kan väll bara tolkas på ett sätt, samma dag var det 40kWh hos min elnätsägare.
Jo jag tror också mer på min elmätare, min fråga är om det SKA va samma.

Gärna svar från någon som har en smart meter.

Till att börja med måste du ta reda på hur den är inkopplad. Om den inte mäter samma ström som elbolagets mätare så blir det såklart inte samma siffror.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Maalox
davveno1 davveno1 skrev:
"Konsumtion29.5kWh" kan väll bara tolkas på ett sätt, samma dag var det 40kWh hos min elnätsägare.

Jag kan kolla om en stund. Skall vi säga 5 dagar i februari, dygnsförbrukning smart mätare vs elnätet?

EDIT:

Så här ser det ut när jag jämför rätt av och väger in den rapporterade produktionen. Huawei växelriktare / Fusionsolar app. Smart meter installerades i samband med anläggningen (kan tyvärr inte märke/modell i huvudet). Osäker på vart diff kommer ifrån. Kanske effektförlust från solceller eller batteri spelar in somehow?

• Tabell visar daglig energiförbrukning, smartmätaravläsning, solcellproduktion och differenser i kWh och procent.
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Din diff är väll inom någon marginal man kan acceptera, min kanske bara läser på 2 faser?

davveno1 davveno1 skrev:

Nja det kan nog tolkas olika
Har du tex en batterianläggning: OM du då tar 40 kwh från nätet, o från solen, och laddar batterierna med 11 så kanske mätaren säger att du har "förbrukat" 29 ?
Nu vet jag itne om det är så - men ett exempel på tolkning.

Det kan också bero på inkopplingen: Kanske du har en elbilsladdare, som av någon anledning, inte är inkopplad på samma sätt och då inte mäts i din egen anläggning, som har dragit ytterliggare 11 kwh eller något ?

Ingen elbil, inget batteri.

Det enda riktiga sättet att koppla in den är på kablarna från gatan till fasadskåpet för då mäter den rubbet.

K
Den ska sitta direkt efter nätägarens mätare. Inget som producerar eller förbrukar ska sitta innan smart-mätaren.

Om det är en med strömtänger så kan kanske en bara felvänd. Men troligen hade den då gett utslag som visats som produktion.

Alltså i mätarskåpet:
Servisledning->huvudbrytare->huvudsäkring->nätägares mätare->SMARTMÄTARE->kopplingsplint->undercentral(er)

M mortimer skrev:
Alltså i mätarskåpet:
Servisledning->huvudbrytare->huvudsäkring->nätägares mätare->SMARTMÄTARE->kopplingsplint->undercentral(er)
Nej!

Servissäkring- mätare- kundens brytare- smart meeter - under central.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.