Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Smart lås i gammal dörr

1. S
    Medlem · Västernorrland · 6 inlägg

saboteur

Medlem
    Hej!

Har en gammal ytterdörr med tillhörande gammalt lås. Då vi tröttnat på att bara ha en nyckel som dessutom måste användas på dörrens insida för att låsa och låsa upp funderar vi på hur möjligheterna ser ut för att byta ut själva låset. Dörren i sig är vi förtjusta i. Vi önskar också ta steget till ett smart lås och tittar på Yale Doorman.

Jag har noll tidigare erfarenhet av det här med montering av lås men är dock generellt hyfsat händig när det gäller - har någon koll på hur stor utmaning jag står inför? Kan man som normalbegåvad klara av detta med skruvmejsel och stämjärn eller bör man ringa in ett proffs direkt?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    512DA349-EC31-492C-889E-DA65023A22E0.jpeg
    5E65CD79-8CA5-414C-A1E9-57B1FD6416AA.jpeg
    F089E76E-629E-4041-813C-47D493736D9A.jpeg

Tacksam för svar, insikter, tips och erfarenheter,
    s

2. 1
    Medlem · Stockholm · 3 897 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Det är inte jätte komplicerat att göra om så att ett annat låshus och slutbleck passar.
    Om du är händig så bör du klara det.
    Vad är det för mått på insidan mellan karm och centrum trycke/nyckelhål när dörren är stängd?
    Stolpen på det gamla låset är 25mm brett men bara 22mm på det nya samt så är den nya stolpen rundad i ändarna istället för rak.
    Det gamla slutbleckets urtag/försänkning kanske inte täcks helt av det nya slutblecket.

Redigerat 8 jan 21:58
  3. S
    Medlem · Västernorrland · 6 inlägg

saboteur

Medlem
    Hoppet lever! Det är drygt 35mm mellan karm och centrum på nyckelhålet. Att det gamla slutbleckets försänkning är större - skapar det problem eller blir det bara estetiskt? Om det inte är superviktigt för den strukturella integriteten för låset så kan jag säkert snida till några täckbitar att fylla ut med.

4. 1
    Medlem · Stockholm · 3 897 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Det är endast estetiskt.
    35mm är minimimåttet för V2N (L3 klarar ett lite mindre mått), måttet spelar roll så insidans enhet inte tar emot karmen.
    doorman_Max-min.jpg

Redigerat 8 jan 22:08
  5. U
    Medlem · 114 inlägg

Medlem
    Det låset är ju jättesnyggt, med det handtaget. Ser ju ut att vara en mer modern del i mitten. Går den att byta ut och behålla det som syns utåt?
    I så fall hade jag övervägt ett elslutbleck (googla om du inte vet vad det är) tillsammans med denna acesspanel bredvid dörren https://eu.store.ui.com/collections/unifi-door-access/products/unifi-access-starter-kit
    Snyggt på alla vis. Och strunta i ett fult kodlås på dörren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.