Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Smart elcentral, skippa strömbrytare?

1. M
    Medlem · stockholm · 11 inlägg

mbrodin

Medlem
    Hej
    Kommer att bygga helt nytt lösvirkeshus inom 6-10 månader.
    Runt "elen" så tänker jag att jag skulle vilja slippa dra el till strömbrytare helt, istället ha telefon ++ samt ett gäng mer eller mindre fasta fjärrkontroller i de olika rummen.
    Här finns ju olika smarta-hem-lösningar men jag tänker att man kanske bör gå ett steg längre och göra el-centralen "smart"?
    Hittar inte något vettigt, eller vet kanske inte vad jag ska söka på
    Tacksam för guidning!

2. K
    Medlem · Västerbotten · 587 inlägg

Knight

Medlem
    Spännande o sälja lösningen till nästa ägare :p

3. K

Knight

Medlem
    Jag antar du vill ha ett antal vägguttag i rummen samt en taklampa. Känns som en liten vinst o skippa brytaren.

Börja med att rita upp dina rum och placera ut vad du vill ha vart. Något som jag ångrar idag är uttag uppe vid taket. Där kan man ha mycket spännande saker som trådlösa högtalare eller liknande.

4. Müssli
    Medlem · Västra Götalands län · 2 172 inlägg

Müssli

Medlem
    Tänk en gång till är mitt råd. Du kan ha smart belysning trots brytare, du kan ju använda app och/eller fjärr ändå.
    Högst troligt kommer du ha gäster eller annat folk i ditt hem som kommer famla efter brytare när de ska tända eller släcka.

5. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 2 030 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Det du söker är KNX. Men jag tror inte på att helt ta bort strömbrytarna, helt plötsligt har appen till telefonen slutat uppdaterats och då står du där med ett system som inte går att använda...

6. A
    Medlem · stockholm · 868 inlägg

atomlab

Medlem
    Kolla på niko.

Lättare gränssnitt än knx. Såklart inte samma industriella standard. Men mer än nog för en vanlig slutanvändare. Väldigt enkelt att programmera. Man drar bara en bussslinga (finns även trådlösa) dit man vill ha brytare. Styrningen sker i centralen så dra ut 7 ledare till de olika rummen.

7. B
    Medlem · Västmanland · 2 185 inlägg

BSOD

Medlem
    Närvarosensor på typ hall och badrum kan väl vara smart, och det kanske underlättar jämfört med att installera en lampknapp. Utebelysningen har jag skippat lampknapp till, bara smart styrning.

Men att skippa strömbrytare helt tror jag är fel. Men ångrar man sig kan man sätta trådlösa smarta strömbrytare i efterhand, så det är ju inte helt kört.

Men det kostar inte så mycket att dra elen i rätt byggskede, jämfört med att ordna i efterhand.

Redigerat 3 okt 2021 20:15
  8. J
    Husägare · 3 002 inlägg

Johan456

Husägare
    Kolla inte på Niko. Säkert inget fel på grejerna men är det ett eget protokoll då kan man stå där om 10 år och inte kunna få tag på grejer längre. Det skulle t.ex. kunna ske om Niko försvinner från marknaden. KNX är det absolut bästa och dyraste för att få till det du vill ha, frågan är om det är värt det? Bygg en traditionell installation och komplettera med ”puckor” som kommunicerar via typ Zigbee eller Zwave. Du får få en installation som fungerar även om du vill ta bort det smarta. Du behöver dock tänka till vad och hur du vill styra samt ha plats för ”puckar” där du vill ha det. Puckar kan vara dimmers, brytaktorer etc.

9. O
    Medlem · 937 inlägg

OMathson

Medlem
    PhilipsHue är förvisso också ett låst system. Jag har det och slutat använda brytarna. Rörelsesensorer och auto, ibland via app.

10. J
    Husägare · 3 002 inlägg

Johan456

Husägare
    Där sitter väl intelligensen i ljuskällorna? Då har du inte så mycket annat att välja på. Brytaren måste stå i tilläge för att kunna styra med app. Det är väl det sämsta av hemautomation i mina ögon.

11. O
    Medlem · 937 inlägg

OMathson

Medlem
    Monterat fjädrar på brytarna så om man vill tända med knappen så går det faktisk men det går inte att släcka med knappen. Har även några plejd, även de ett låst system, men på plejd kan man både tända dimma och släcka med knappen. Jag är nöjd med båda.

12. K

Knight

Medlem
    Jag skulle nog satsa på

1. puckar bakom brytare med mesh.
    Då får man ett fint och stabilt system utspritt över hela huset. Perfekt för badrum, fönsterbelysning, hall ,motorvärmare och led-spots

2. Philips hue
    Där du vill ändra vitbalans på skenet exempelvis lite varmare ljus på kvällen skulle jag satsa på Philips hue. Det går att styra hue extern av de flesta smarta hem controllerna . Perfekt för barnen, när kvällsbelysning går igång är de dags att sova
    Perfekt för vardagsrum sovrum kök osv

3. Trådlösa små brytare vid väl valda ställen som kan styra speciella scener eller specifika lampor. Exempelvis xaomi små brytare. 3 funktioner per brytare är väldigt skönt. Av, på 50% på 100%

13. M
    Medlem · stockholm · 11 inlägg

mbrodin

Medlem
    Sjukt bra svar i vanlig ordning, stort tack! Massor med info o tips, bara börja läsa på. Och det är inte så viktigt att skippa strömbrytarna. Tänker att jag vill ha olika "kommandon" eller scener eller vad det kan heta: "Kvällsbelysning-vinter", "eftermiddag-sommar" - stör ju inte om där sitter brytare så gäster kan släcka / tända
    :ok:

14. A
    Medlem · stockholm · 868 inlägg

atomlab

Medlem
    Nu är ju niko inget litet skit företag men förstår hur du tänker..

Den risken finns dock alltid förutom troligen med knx. Men då är man låst på andra sätt. Kontentan är nog att man skall redan vid installationsskedet iaf dra en busskabel och inte förlita sig till mesh. Det är för mycket info i ett system och det får man inte med i trådlösa system än så länge.

Jag har tex att när jag tänder en brasa så känner systemet att tempen går upp i rökröret och ett specifikt scenario går in. FTX systemet går in i brasläge och även en fläkt går igång om temperaturen blir för hög i rummet. Samma med tvn. När jag sätter på TVn gå gå ett annat scenario in. Nu är ingen utav det unika skaker på något sätt. Utan det viktiga är att jag kan sitta i soffan och programmera det med telefonen enkelt och det är användlarvänligt. Dvs motsatsen till knx.

15. J
    Husägare · 3 002 inlägg

Johan456

Husägare
    Om det är Niko/Servodan så nej inget litet företag men ett system man sätter in idag vill man nog gärna kunna köpa prylar till i åtminstone 25 år, jag skulle säga 50 år. Av den anledningen skulle jag inte köra på det.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.