Hej!
Jag har flyttat in i en nyrenoverad(1år tillbaka) bostadsrätt på södermalm. Huset är från 1905. Förre ägaren har bedömt inte bott i lägenheten efter renovering så han har inga svar.
Jag har problem med att väldigt höga smällar hörs från något rör/vattenledning under diskbänken. Diskmaskinen är precis bredvid och på nåt sätt sammankopplat med kranen på diskbänken.
Smällarna kommer mellan 16:00-01:00. Ljudet låter typ som att man häller varmt vatten i diskbänken och plåten buktar till. Det finns inget mönster med att något är på/av. Jag har provat med allt från att ha diskmaskinsavstängningen på/av till att inte köra diskmaskinen på 2 dygn.
Är det någon som vet vad det kan vara?
Tack på förhand.
Jag har flyttat in i en nyrenoverad(1år tillbaka) bostadsrätt på södermalm. Huset är från 1905. Förre ägaren har bedömt inte bott i lägenheten efter renovering så han har inga svar.
Jag har problem med att väldigt höga smällar hörs från något rör/vattenledning under diskbänken. Diskmaskinen är precis bredvid och på nåt sätt sammankopplat med kranen på diskbänken.
Smällarna kommer mellan 16:00-01:00. Ljudet låter typ som att man häller varmt vatten i diskbänken och plåten buktar till. Det finns inget mönster med att något är på/av. Jag har provat med allt från att ha diskmaskinsavstängningen på/av till att inte köra diskmaskinen på 2 dygn.
Är det någon som vet vad det kan vara?
Tack på förhand.
Smällar i en bostadsrätt kan även fortplanta sig in till din lägenhet från grannar!
Normalt kommer dessa "smällar" från någon backventil i tex en duschblandare som börjar ge upp. Oftast då disk/tvättmaskin ger tryckstötar. Magnetventiler stänger fort - Och med mycket vatten i rörelse...
Så det behöver inte nödvändigtvis vara från din lägenhet. Men andra ord kan det vara svårt att felsöka ditt problem.
Och välkommen till forumet Ruben!
Normalt kommer dessa "smällar" från någon backventil i tex en duschblandare som börjar ge upp. Oftast då disk/tvättmaskin ger tryckstötar. Magnetventiler stänger fort - Och med mycket vatten i rörelse...
Så det behöver inte nödvändigtvis vara från din lägenhet. Men andra ord kan det vara svårt att felsöka ditt problem.
Och välkommen till forumet Ruben!
Tack för svar.
Min plan att lösa problemet är att kontakta min bostadsrättsförening om dom vet om nån renoverar eller också hör smällar. Sen får jag väl ta hem en rörmokare. Smällarna kommer med intervaller på 20 min till 2h. Så rörmokarn får sitta o vänta på smällen. Sen kanske han kan säga vad felet är och om det går att åtgärda.
Finns det nåt annat uppenbart alternativ jag kan ta till?
Min plan att lösa problemet är att kontakta min bostadsrättsförening om dom vet om nån renoverar eller också hör smällar. Sen får jag väl ta hem en rörmokare. Smällarna kommer med intervaller på 20 min till 2h. Så rörmokarn får sitta o vänta på smällen. Sen kanske han kan säga vad felet är och om det går att åtgärda.
Finns det nåt annat uppenbart alternativ jag kan ta till?
Medlem
· Blekinge
· 11 709 inlägg
Jag tror inte på det med rörmokaren. Om han sitter där och det smäller, vad ska han göra då? Om smällarna inte hänger ihop tidsmässigt med någon aktivitet i din lägenhet så måste det ju komma från grannarna. Fråga dom om de kör disk/tvättmaskin vid dessa tider. Det troligaste är någon magnetventil en en av dessa maskiner.
Man kan inte göra så mycket, Kanske byta vattenröret från stamledningen mot ett plaströr/tryckslang.
Man kan inte göra så mycket, Kanske byta vattenröret från stamledningen mot ett plaströr/tryckslang.
Du har inte någon affärsverksamhet typ bageri eller cafe i bottenplan? Dom brukar ha maskiner med rätt högt vattenuttag och magnetventiler, som genererar slagen. Även tvättstugan kan vara orsak. Är det mkt ofta varje kväll eller det är sporadiskt?
Ljuset brukar genereras när en maskin eller kran med högt uttag är monterad på en för smal och lång ledning. Då får vattenpelaren i ledningen upp farten och när ventilen stänger så stannar denna pelaren tvärt.
Lösningen är ofta att montera in slagdämpare. Den fungerar som en liten tycksatt ackumelator som kan expandera när slaget kommer. Monteras lämpligen vid maskinen.
http://www.comlftech.com/files/HS_Tryckslagsdamparen_TSD.pdf
http://www.somatherm.se/index.php?id=59
https://www.flamcogroup.com/se/cata...for-bruksvatten/flexofit-s-vattenslag-dampare
Finns även storre modeller som kan monteras på stamledningen.
Ljuset brukar genereras när en maskin eller kran med högt uttag är monterad på en för smal och lång ledning. Då får vattenpelaren i ledningen upp farten och när ventilen stänger så stannar denna pelaren tvärt.
Lösningen är ofta att montera in slagdämpare. Den fungerar som en liten tycksatt ackumelator som kan expandera när slaget kommer. Monteras lämpligen vid maskinen.
http://www.comlftech.com/files/HS_Tryckslagsdamparen_TSD.pdf
http://www.somatherm.se/index.php?id=59
https://www.flamcogroup.com/se/cata...for-bruksvatten/flexofit-s-vattenslag-dampare
Finns även storre modeller som kan monteras på stamledningen.
Den "korrekta" benämningen är tryckslag och orsakas ofta av dåliga/billiga blandare. Tyvärr är det ofta så att den som orsakar problemet inte uppmärksammar det. Min förening har vid något tillfälle fått skicka runt en röris och testa varenda kran i hela huset och det har då framkommit ett antal blandare som behövde bytas.
Förutom obehaget i form av ljud så är det inte alls bra för rörsystemet att utsättas för tryckstötar i det långa loppet.
Därför borde detta vara en angelägenhet för, och i bostadsföreningens intresse att ta tag i problemet så att inte följdskador uppstår.
Kontakta bostadsföreningens styrelse för åtgärd.
Därför borde detta vara en angelägenhet för, och i bostadsföreningens intresse att ta tag i problemet så att inte följdskador uppstår.
Kontakta bostadsföreningens styrelse för åtgärd.
Tack för alla svar. Jag har tvättstugan och restaurang under mig.
Jag ska kontakta min förening så får jag utgå från hur dom väljer att tackla problemet.
Jag ska kontakta min förening så får jag utgå från hur dom väljer att tackla problemet.
En smäll åt gången. Ibland kommer det varje kvart, ibland 5 timmar mellan smällarna. Men smällarna kommer vad jag noterat endast mellan 16-01.
Nästan lite för lite för att vara resturangens fel. Såvida det inte är någon speciell maskin de kör. Vanliga diskmaskinen tex rullar ju mer eller mindre hela tiden oftast.
Du kan ju prata med resturangen, och såklart dinna grannar, om ni är flera som klagar så ökar chansen att dom gör något åt det.
Kan ju göra ett prov med telefonförbindelse till resturangen, dom provkör maskiner och du lyssnar.
Du kan ju prata med resturangen, och såklart dinna grannar, om ni är flera som klagar så ökar chansen att dom gör något åt det.
Kan ju göra ett prov med telefonförbindelse till resturangen, dom provkör maskiner och du lyssnar.
En restaurangdiskmaskin byter inte vatten mellan diskarna om man inte aktivt väljer det, så det är tex när man kör fläktfiltren och annat riktigt skitigt det går vatten där och nån enstaka gång under dagen om nån slarvat med att skrapa bort matresterna från eventuella tallrikar.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Jag har upplevt detta i en sommarstuga.
Trycksmällar med oregelbundna mellanrum.
Och ofta på natten när ingen använde några vattenkranar.
Då var det backventilen som sitter i ventilkopplet till elektriska varmvattenberedare som var boven.
En fjäder i backventilen hade rostat sönder, så den stod och smällde oregelbundet.
När ventilröret byttes försvann oljudet.
Det kan ju vara något liknande även i ett flerfamiljshus.
Trycksmällar med oregelbundna mellanrum.
Och ofta på natten när ingen använde några vattenkranar.
Då var det backventilen som sitter i ventilkopplet till elektriska varmvattenberedare som var boven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fjäder i backventilen hade rostat sönder, så den stod och smällde oregelbundet.
När ventilröret byttes försvann oljudet.
Det kan ju vara något liknande även i ett flerfamiljshus.