Byggahus.se

Smålandsvillan vs Älvsbyhus........vem väljer vi?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Det är säkert en rätt så vanlig fråga här inne, men jag vill testa och se vad folk skriver :cool:

Vi vill ett hus som har 1½ plan med 3 sovrum på bottenplan, oinredd ovanvåning. Det lutar åt Smålandsvillan eller Älvsbyhus.

Kanske någon som känner till andra leverantörer på denna typen av hus?
    Vem ska mann välja? och varför? :surprised: :surprised: :surprised:

2. W
    Medlem Nivå 2

Re: Smålandsvillan vs Älvsbyhus........vem väljer

Ta Smålandsvillan.bara pga en enda orsak sjukt lång leveranstid hos älvsbyhus. Tro mig beställde förra året.

3. CallePe
    Medlem Nivå 1

Leveranstiderna beror på var du vill bygga. Jag fick igår info av Ä-hussäljaren att det är ca 9 mån väntetid om man som vi planerar bygga i Y-län. Vet dock att det är betydligt längre lev.tider för svea/götaland.

4. jessicaodanne
    Medlem Nivå 6

Eksjöhus, Björklidenhus och flera andra har "billighetsserier" som jag tycker att du ska kolla upp.

Jag tror (har inga belägg för det mer än att jag har hört det från olika håll samt från husfirmerna själva) att standarden är högre och kanske även kvaliten i Eksjöhus o Björklidenhus mfl "billighetsserier" än i Älvsbyhus o Smålandsvillan.

Värt att kolla upp i alla fall.

5. B
    Medlem Nivå 2

Vi har precis samma funderingar... Smålandsvillans Västervik eller Älvsbyhus Lodur el Sleipner. Vi har varit på visning i båda och min spontana, helt ovetenskapliga, reflektion var att Smålandsvillan kändes mer gedigen. Dock har vi en tomt som gör att det vore slöseri att bygga ett hus där "vitala" delar (kök och v-rum) ligger på entrésidan eftersom vi har sjöutsikt åt det hållet. Därför lutar det mer och mer åt Älvsbyhus. Men som nämnts här ovan är leveranstiden ett aber, men den som väntar på nåt gott...

Prismässigt skiljer det enligt min bedömning inte särskilt mycket när vi plockat på de tillval vi vill göra. En smaksak med andra ord.

Myresjöhus har ju också en enklare modell, Villa Växa, som jag tror finns i några varianter.

/JB

6. M
    Medlem Nivå 1

Ugglan 117 från LB-hus borde stämma överens med era krav. Istället för krypgrund är det platta på mark. Säkert lite dyrare än SV och ÄH (Har dock ingen aktuell prisuppgift.)

7. Spix
    Medlem Nivå 6

Om du väljer mellan Älvsbyhus och Smålandsvillan skulle jag utan minsta tvekan föreslå Smålandsvillan. Vi jämförde dem noggrant och var på visningar på hus från båda tillverkarna. Inget talade till Älvsbyhus fördel, och det var som någon skrev "en gedigen känsla" i Smålandsvillans hus, som vi inte alls kände i Älvsbyhuset. Så fort vi vart på visningen strök vi Älvsbyhus.

8. S
    Medlem Nivå 2

Älvsbyhus

9. Carisma
    Medlem Nivå 5

Av de två alternativen hade jag valt Älvsbyhus!!
    Har hört mindre bra saker om Smålandsvillan... :-/

Men vi byggde med Hjältevadshus. Också modulhus precis som ä-hus och smålandsvillan, men det kändes mycket mer gedigert! Antingen kan man ta något av deras "standard"-planlösningar, eller välja ibland ett betydligt större urval (av t.ex. tidigare kunder egna planlösningar).
    Vi ändrade planlösning och det kostade inte ett öre. :)

10. Carisma
    Medlem Nivå 5

Självklart är det säkert så. Men jag skrev bara utifrån _mina_ erfarenheter. ;)
    Håller med dig, även om man får tips, råd, ris och ros här, så ska man nog kolla upp dem själv också.
    Mycket problem och obehagligheter kan ju t.ex. bero på en lokal säljare eller entreprenör och företaget och husen i sig..! :cool:

11. Carisma
    Medlem Nivå 5

INTE företagen och husen i sig, skulle det stå... ::)

12. J
    Medlem Nivå 3

Vi har valt smålandsvillan.
    Vi var på visning i båda och dessutom har vi bekanta som valt SM-villan och han är byggare. Hans kommentar var "jädrigt mycket hus för pengarna!".
    Han tyckte, likt vi att det känndes "stadigt", till skillnad från Älvsbyhys som vi kände var mest byggt av gipps o papp...

Såklart kan man titta på andra hustillverkare med, men det verkar som man då får hosta upp med några hundra tusen till, o andra sidan slutar totala bygget sällan på under 2 miljoner, så känner man att man får ett hus man vill ha och det kostar kanske 200 000:- mer så är det ju bara 10%.

Luras inte av huspriset, det är bara en liten del!

13. S
    Medlem Nivå 1

Ang val av husleverantör
    Jag bor i ett Älvsbyhus sedan ett år tillbaka. Huset är gediget, välisolerat (bor i Norrbotten), har fin öppen planlösning (modell Tyr). Mycket bra bemötande av såväl säljare, byggmontörer, huvudkontoret mm. När folk kommer in i huset säger de: Vad snyggt man kan inte tro att det är ett Älvsbyhus. Vilket visar att folk har fördomar om hur Älvsbyhus ser ut.

Vi har gjort vissa saker själv som lagt ekparkett i hela huset, kaklat badrummet, lagt klinkers i hallen, satt kakel i köket. Inga särskilt besvärliga jobb, bara kul att sätta sin egen stämpel på huset. Vi ändrade lite i köket, valde som tillval fönster på gaveln vid diskbänken, tog bort skafferiet (använde det som ytterligare en garderob i hallen), byggde i stället en bänk med underskåp vinkelrätt ut från väggen. Det sista blev mycket bra, mer bänkyta och en viss avskiljhet mellan kökets arbetsdel och matplatsen.

Till sist kan jag säga att gips och papp överhuvudtaget inte finns i huset. Väggarna är ju t ex av spånskivor!! Typiskt är att det florerar massor av felaktiga påståenden om Älvsbyhus. Kalkylen på huset har hållit till punkt och pricka.

Mycket nöjd Älvsbyhusägare

14. H
    Medlem Nivå 1

;) Vi valde mellan Älvsbyhus och Smålandsvillan, efter några visningar i båda husen blev valet ganska lätt, det blev Älvsbyhus.
    Smålansvillan var nästan 250 000:- dyrare inklusive allt och sedan tillkommer ju tvättmaskin, trappa till övervåningen och sedan är det inte lika mycket förberett på övervåningen om man väljer Smålandsvillan (ingår i Älvsbyhus), det skiljer ju inte så mycket på de olika husens så för oss blev priset avgörande.

Man kan göra mycket för 250 000:( blir till både övervåning och tomtplanering, plattor mm )

Vi blev oxå mycket bättre bemötta hos Älvsbyhus än hos Smålandsvillan. ;)

15. J
    Medlem Nivå 3

Vi hade precis samma uppfattning som Harbybo när vi valde mellan Ähus och Svillan.
    Inte ens fönster ingår på ovanvåningen i Svillan. Blir ganska så mycket skillnad i pris.
    Vi är nöjda med vårt Ähus. Väldigt lite fel vid besitkningen och i princip alla är lösta nu efter 2 månader.
    Vi har källare under hela huset, parkett överallt och kaklat i köket. Vi skall kakla i badrummet och lägga klinkers i hallen när ekonomi finns.

Men jag jag skulle inte tveka att välja Svillan om det inte vore för att de var dyrare.
    Deras nya hus ser mycket fina ut.