Byggahus.se

Smal servitutväg hjälp!

1. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Utan att ha tittat på de länkade ritningarna vore väl det enklaste att dra ner en stickväg från vägen norr om ladugårdarna.

Har fastighetsägaren på tjänande fastighet smalnat av servitutsvägen så att den inte går att använda fullt ut borde det därtill ske på dennes bekostnad.

2. S
    Medlem Nivå 2
    precis, lite som den blå jag ritade på första bilderna?

3. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Nej, jag tänkte tvärt om, att man grenar av från den andra vägen efter ladugårdarna. Men då kanske man är inne i deras trädgård. Hur som helst borde det vara grannens sak att lösa, för det troliga är väl ändå att det finns en rätt till väg som de hindrar genom hur ladugårdarna är byggda.

4. D
    Medlem · Nivå 20
    De är sannolikt äldre. Man bygger knappast en ladugård så annars. Köper man fastigheten så ser man vilka omständigheter som råder.

5. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Jag tror tvärt om att någon del är relativt ny. Antingen byggnaden med rött tak eller vinkeldelen på den med svart tak.

Men det är förstås bara gissningar från båda av oss.

6. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Vi kan spekulera, men vi vet inte vad som gäller. Om man köper fastigheten är det viktigt att ta reda på exakt vad som gäller för tillfartsvägen, servitut och samfällighet

7. S
    Medlem Nivå 2
    Jag väntar på dokument från mäklaren. Återkommer när jag fått dom.

8. S
    Medlem Nivå 2
    Har fått bekräftat att det varit en väg där innan men att man gjort om. Inväntar svar från lantmäteriet.

Hittade även lite info om samfälligheten som fastigheten är med i:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-9-27_9-43-46.png

9. K
    Medlem · Nivå 8
    I och med att ni inte köpt ännu kan det väl vara lika bra att knacka på hos den som äger ladorna, att ni funderar på att köpa huset innanför och fråga om vägen och alternativ dragning.
    Då lär ni få en uppfattning om hur lätt det kommer att vara att få till en brukbar väg, baserat på hur de svarar/reagerar,

• Laddar…
  10. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Bra förslag , det är nu före köp som ni kan samla info. Efter köp får ni anpassa er till situationen, kan vara svårt att ändra

11. S
    Medlem Nivå 2
    Det är det som varit min plan.
    Jag har nu pratat med lantmäteriet och vägen mellan ladorna är inte ok enligt dom. Det ända som kan göra den okej är om man skrivit något separat mellan de 5 tomterna. Har även fått uppgifter till samtliga så ska kontakta ägarna till denna mark och prata med dom :)

12. D
    Medlem · Nivå 20
    Okej enligt vad?

13. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Har du kommit någonvart i denna fråga?

14. S
    Medlem Nivå 2
    Valde att inte gå vidare med detta köp, var för många frågetecken :(