Hej igen

Jag har just börjat spåna på idén att bygga ett podium/trall för min badtunna på tomten. Utgångsläget idag är att tunnan står på en oregistrerad kärra och den första tanken som slår en är "kanske är det synd att plocka ner den från kärran?"

20160313_172221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kärran innebär ju flyttbarhet och kanske även ett högre andrahandsvärde? Vagnen är ju oregistrerad, så att flytta den några längre sträckor är inte aktuellt, därför faller "flyttbarhetsargumentet" lite. Vagnen står idag på en kulle framför huset och jag vill nog ändå behålla "höjden" denna vagn ger, då kullen har fin utsikt över intilliggande sjö. Visst vore det läckert att "fälla in" tunnan i kullen på modernt vis, så att man klev "ner" i tunnan, men då på bekostnad av utsikten. Och jag vill egentligen flytta på tunnan en aning, dels för att hålla utsikten fri från huset, dels för att det kommer harmonisera bättre i trädgården och med ev kommande projekt med planteringar och altan. Dessutom kommer det ge lite bättre insynsskydd från väg och grannar.

Sist men inte minst och kanske en av de främsta anledningarna till att ens ställa denna fråga är; vagnen är ohemult ful! Och även om jag inte är någon utseendefixerad person, tåligare än de flesta, så ser det inte klokt ut med en släpvagn på toppen av en kulle framför huset! Grannarna klagar inte, de är rätt softa och tycker det är roligt att jag skaffat tunna, men det är rätt iögonfallande när man närmar sig huset.

Så den första frågan lyder, hur hade ni gjort? Hade tunnan stått kvar på vagnen och varför?

Sedermera, om man väljer att flytta tunnans placering på kullen tänker jag mig att det blir "lättare" att få det rakt och att tyngden hamnar på rätt ställe (så att inte tunnan börja luta för mycket) om man plockar av den från vagnen och placerar den på plintar. Då borde det ju vara enklast att helt sonika behålla hela underredet på tunnan som det är, med tillhörande trall och skruva fast det i plintarna, såsom det är skruvat i vagnens chassi idag, kanske med några extra punkter för att fördela tyngden bättre? Kanske med metallbalkar mellan plintarna som sedan träreglarna vilar på? Tanken vore i sådana fall att bygga detta så att det blir en aning upphöjt, för att få liknande vagnens effekt idag, men snyggare och kanske bara hälften så högt upp? Detta med en tilltänkt lägre vanlig "veranda" intill tunnan och mot huset. Anledningen till detta skulle vara av rent estetiska skäl. Dels skulle det inte bli lika "illa" iögonfallande då tunnan skulle hamna delvis bakom ett litet träd (och framtida buskage) från vägen sett, vridas ca nittio grader och därför dölja trappen bättre, samt att avloppet kommer ut på "rätt" sida från huset sett. Allt detta med bibehållen utsikt över sjön. (ledsen att jag inte tog några bilder på detta, men det är alltid svårt att veta hur frågan kommer att formuleras) En tanke är att först helt enkelt flytta på vagnen, nära tilltänkt slutgiltig placering, för att bilda en uppfattning om hur det blir.

Bifogar en (dålig) bild på hur tunnan är fäst vid chassiet med små vinkeljärn. Min tanke är att flytta över hela lösningen till plintar:

20160313_172340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur hade ni gjort, Snickrat helt nytt, eller använt befintligt "underrede"? Alla "futtiga slantar" insparade på virke här, kan ju komma till gagn för resten av verandan som är tänkt att ansluta till denna befintliga "platå" med en lagom nivåskillnad mellan tunnans podium (för utsiktens skull) samt resten.

Slutligen; jag har läst på lite om att plasta tunnan och tänker mig att det kan bli ett trevligt sommarprojekt. Förra sommaren lappade jag ihop den lilla roddbåten på stugan och det var riktigt kul att plasta och en tunna blir ju "bara bättre" av att plastas in, om jag förstått den allmänna opinionen rätt. Tanken är såklart att plasta in britsarna (som behöver sänkas lite) så att man minskar vattenvolymen med det som annars skulle vara under britsarna. Men man kanske ska passa på att montera bordgenomföringar för cirkulationspump och ev filter?

Här har jag inte läst på så mycket, så jag släpper den bomben när jag ändå är i farten och frågar; tankar erfarenheter?

Jag är öppen för alla förslag, jag har en liten 12V-impellerpump som säkert funkar som en enkel extern cirkulationspump och på sommaren har jag sjövatten på tomten och det är inga problem att byta vattnet efter varje bad så ett filter kanske inte är så nödvändigt? En ännu simplare (och mer ekonomisk) lösning är att helt sonika sänka ner en liten dränkbar 12V-pump vid varje bad och låta den få röra om i badet under uppvärmningen. Kanske att man "framtidssäkrar", dvs monterar genomföringar för framtida pump och filter, men införskaffar det när läget uppstår? Idéer på ett inplastat frigolitlock finns också.

Tunnan i sig är rejält byggd, läckte en del vid inköp, men hade då stått torr en tid. Efter ett antal behandlingar med vatten kunde man stegvis fylla tunnan för bad. Tre breddavlopp säkrar att kaminen inte vattenfylls. Kaminen är nog den finaste delen av tunnan, i rejält tilltagen rostfri plåt, med två decimeterstora kanaler kring skorstenen effektiviserar den uppvärmningen. Skorstenen består av ett enkelt galvat spirorör, löstagbart såklart och med "parkering" framtill på vagnen. En löstagbar del i form av "ölhylla" och kombinerat kaminskydd, sätts på plats vid bad och "parkeras" även den framtill på vagnen. Enda buggen är som sagt de något höga britsarna. Vet inte om de är "barnanpassade" i någon form av märklig kompromiss då den enligt utsago ska ha tillhört ett "badhus" i det förflutna, men de ska definitivt sänkas då vi alla är rätt långa och inte gillar att frysa om axlarna. Annars har vi haft många goda stunder i denna tunna och jag har många idéer kring pynt i form av ljuslyktor, handdukshängare och hylla för musik.

Alla idéer och erfarenheter emotses med tacksamhet! :)

Några kommentarer

* Vagnen ser förskräcklig ut, jag hade gjort mig av med den och placerat tunnan 5 steg från altandörren eller liknande.

* Höjden och alla trappsteg är ett utmärkt recept för att trilla och slå sig, i kombination med minusgrader, is och kanske lite alkohol.

* Varför vill ni ha en vagn? Måste ni absolut kunna flytta/hyra ut badtunnan tycker jag vagnen bör kompletteras med rejälare trappor, och räcken för säkerhetens skull. Rimligtvis bör man då kunna ha någonstans att lägga den ved som går åt för en normal badkväll, samt lite shyssta uttag för matning etc.

/S

Hej och tack för ditt svar.

Jag har aldrig skrivit att jag vill ha vagnen kvar, snarast antyder väl mitt inlägg här att jag vill ta bort den, eller var det otydligt? Jag var ute efter en nyanserad debatt kring argumenten för och emot. Själv är jag som sagt snarast inne på att bygga bort vagnen som sagt, men någon som läser detta kanske ser fördelar med vagnen och då vill jag inte skrämma bort den debattören med en alltför krass åsikt i mitt ursprungliga inlägg.

Fem steg från altandörren blir svårt om man inte ska blockera utsikten från huset och köksdörren, placeringen är given utifrån fler aspekter, men jag har din åsikt i beaktande, man vill få ner avståndet till huset det är jag med på. Men för nära huset och man måste gräva avloppsrör för avtappningen.

Trappan är bra och stadig. Vid risk för minusgrader brukar jag lägga ut en trasmatta i trappen som både är trevligare att gå på och som minskar halkrisken. Kanske att man med ett upphöjt podium kunde få ner tunnans kant något för att minska höjden på det sista steget? Halktejp är annars ett mycket effektivt hjälpmedel att tänka på. Snyggast installation skulle dock vara att sänka ner tunnan i slänten på kullen, men det försämrar ju även utsikten från badet, här gäller det att värdera de respektive parametrarna mot varandra. Att se bra ut eller att det ska se bra ut, det är frågan? ;)

Kanske även bör förtydliga att vagnen köptes så sent som i höstas, därför har jag inte gjort något ännu. Jag drog upp vagnen för kullen med åkgräsklipparen och ville börja bada på en gång. Vet inte om det är skäl nog att inte ännu lyft av den från vagnen?

Nu har jag stött den här frågan med en god vän, som inte bara varit hos mig flera gånger, utan även badat i tunnan. Han tycker jag ska sänka ner den i slänten på kullen. Den skulle då hamna lite "suterräng" där halva tunnan skulle synas i tunnans slänt (säkert en 30-gradig lutning på slänten) Det är ju lockande att göra så för då kan man verkligen integrera den naturligt i landskapet, samtidigt som det ger insynsskydd. Men på bekostnad av utsikten förstås. Det är ju helt en smaksak och jag ska fundera lite på den frågan men den ter sig mer och mer lockande och var faktiskt ursprungsidén innan det "råkade" bli en tunna på släpvagn.

Men om vi leker med tanken på att det är vägen att gå, hur skulle en sådan "infällnad" gå till rent praktiskt då? Kompisen menar på att man kan använda fuktisoleringsmatta/dräneringsmatta närmast tunnan och ytterligare dränera utanför tunnan med tex leca så att allt regn- och smältvatten lätt leds bort. Kullen är rätt väldränerad (stenig) idag, men för att försäkra sig om att träet verkligen inte kommer i kontakt med stående vatten, är det nog klokt med ytterligare dränering. Hur får man tunnan i våg? Det kan ju uppstå sättningar som gör att en ursprungligen vågrät tunna, efter ett tag börjar luta. I värsta fall från avloppet så den blir svår att tömma och spola ren. Även att behandla träet på utsidan kan nog vara vettigt, det är ju behandlat sen tidigare men att ytterligare kladda in det kan ju inte skada, eller? Kinaolja har jag gott om, skulle det funka? Hur hade ni gjort? Tunnan väger ju en del när den är fylld och att både ha bra dränering under och runt tunnan samtidigt som marken inunder ska tåla en hel del vikt är en ekvation jag inte har helt klart för mig ännu. Tanken är såklart att tunnans kant ska sticka upp en bit från marknivå och säkras från att barn eller djur ramlar ner i den. Idéer på ett frigolitlock hade jag redan, men man kanske ska bygga sig ett mer väderavvisande "sadeltak" som kan ställas dit över vintern när tunnan inte används så ofta. Ska man satsa på att integrera de båda lockidéerna till ett lock, eller har man två olika som används vid olika tillfällen? Jag har just börjat spinna på dessa idéer och hjärnan går för jämnan, men en del erfarenheter av detta borde ju finnas, jag kan ju inte vara först med en sån här lösning. Borde man satsa på att plasta tunnan innan man ställer den på plats om man nu ska plasta den? Tänker att det kanske är jobbigare att lyfta ur kaminen när den väl är på plats, men planeringsmässigt så vore det bra om projektet gick att dela upp i olika delar.

Spåna på!:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.