Byggahus.se

Smakråd om färg på fog önskas.

1. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja nu blev köket äntligen kaklat. Att det inte blivit gjort tidigare är p.g.a. beslutsångest över kakelvalet. Och till sist ramlade det ner på något tråkigt vitt för att inga andra beslut gick att göra.

Men nu är vi fast igen. Vilken färg på fogen nu då?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kakel_o_fog.jpg

Såhär ser det ut.

Och tankarna går på vit fog, mellangrå fog och (nästan) svart fog. Dvs alla rimliga alternativ, antar jag. :eek: :surprised:

Som ni ser så har vi även en skarv mellan rostfri diskbänk och mörkt antracit bänkskiva att mjukfoga. Jag antar att här måste det bli svart mjukfog (silikon) oavsett andra val.

Men sen efter val av fogfärg så måste det även väljas silikonfärg.

Jag har några åsikter och förslag redan, men jag väntar in att presentera detta lite för att höra forummedlemmarnas förslag först, helt ofärgat.

Så nu vill jag höra vad ni tycker om detta "problem". Var inte orolig eller försiktig med att lufta din åsikt. Jag kommer inte hemsöka dig p.g.a knäppa råd, var lugn.
    En motivering är trevlig, men inte nödvändig.

Så .. SHOT ... :cool:

2. M
    Medlem · Nivå 11
    Oavsett vad det blir för färg så ta inte cementfog. Använd nanofog. Du kommer slippa smutsiga fogar för alltid! Denna fog blir aldrig smutsig. Har fogat med nanofog 2007 o fogen vid spisen e lika ren som nu som 2007. Har bara torkat av med disktrasa!

• Laddar…
  3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja det rådet tackar jag för.

Jag har nämligen lurat lite på hur man slipper missfärgad fog:
    http://www.byggahus.se/forum/badrum/226509-klinker-och-kakelfog-behandlas-med-vad.html

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  5. K
    Medlem Nivå 5
    Svart fog tycker jag. Du har svart vita luckor och handtag så det blir enhetligt. Dessutom är vitt kakel med svart (nära svart) fog klassiskt och stilrent.

• Laddar…
  6. B
    Medlem Nivå 7
    Jag gillar inte alls mörk fog, tycker det förtar det rena utseendet mellan plattorna. En kompis har det, insåg att jag inte gillar det :p

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Nivå 11
    Japp! Rätt fog!

8. G
    Medlem Nivå 7
    Mörk fog helt klart i ditt klassiska kök. Skulle dessutom matcha de smidda beslagen bra.

• Laddar…
  9. G
    Medlem · Nivå 14
    mellangrå typ cementfärg blir bäst tycker jag. Svart blir som galler på väggen :(
    gaia

10. M
    Medlem · Nivå 10
    Ljus/mellangrå med lämplig efterbehandling för att underlätta framtida städning går min röst till. Tror antracit allt svart blir för mörk

• Laddar…
  11. M
    Medlem · Nivå 11
    svart/mörk fog förknippar jag mest med smutsmörk :(

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja, tack så långt för tips/åsikter. Mer är välkommet.

Jag skrev inte speciellt mycket i första inlägget om vad vi redan funderat på.
    Men det var väl lite rådvillt alla alternativ som nu också har dykt upp. ;)

1. Vit fog.
    Detta var jag initialt rätt sugen på.
    Fördelar: Då jag lite kaxigt vågat mig på att använda 2mm kakelkryss så kommer varierande bredd inte synas med vit fog (maximalt med svart fog).
    Det blir inte så mycket kakelplattsutseende, (kanske en nackdel, beroende på vad man tycker).
    Lätt att välja färg på siliconet, vit helt enkelt. Innebär inga konstiga problem med hur det passar mot olika anliggande ytor.
    Nackdelar, fogen blir nog lätt smutsig och svår att rengöra över t.ex. spisplattorna. Kanske inget problem med nanofug eller med någon behandling?

------------------

Sen var det ju alternativet svart fog.
    Fick det som ett "självklart" tips av en bekant, av precis samma skäl kallun.
    Jag köper helt det estetiska i det.
    Men så med mina plattor i endast två rader, hur blir det med svart fog egentligen?
    En enda tunn svart linje i mitten, och en massa lodräta ...? För jag måste väl köra med vit silicon i överkant?
    OK, mot bänkskivan kan det ju vara svart silicon, men det ger ju ingen linje då det angränsar mot svart.

Jag får liksom inte ihop det, hur det skulle kunna se bra ut. Några tankar om detta?

Annars lär ju svart fog inte innebära några som helst problem med missfärgning över spishällen.
    Men möjligen vid diskhon då, iom allt kalk vi har i vattnet.

------------------

Så kan man ta det lagoma alternativet såhär i mellanmjölkens land, grå fog.

Då lär vi få en lagom blandning av alla fördelar och nackdelar som jag nämnt ...

hmmm...

Svart fog på vitt kakel verkar oerhört inne just nu, om man kollar runt i tidningar och på nätet.
    Kanske det är ett skäl att välja vit fog som alltså troligen blir poppis om en 3-5 år. :D

13. M
    Medlem Nivå 5
    Mellangrå - i kök, vitt suger upp stänk kan vara snyggt. Svart har lite svårt för det i kök det kan bli lite plottrigt med vitt kakel och svart fog på liten yta. Grå fog är ju som sagt lagom.

• Laddar…
  14. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Körde svart i mitt senaste kök, blev snyggt, men jag gör inte om det.
    Maskera allt runt om ordentligt om du ska köra svart, det färgar av sig på annat oxå, jag fick måla om några bitar vägg med vit 20 glans färg, det svarta gick inte att tvätta bort.
    Sen som sagt, det syns direkt om man inte varit 100% med fogarna.

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja som av en händelse så fick jag tag i överbliven fog, väldigt väldigt ljust grå.
    Så vill jag testa lite så har jag den och min gamla mellangråa att prova med.

Så här ser den ljusa ut. Bara aningens mörkare än plattorna själva. Jag tror inte ljusare är någon fördel. (Jag fogade bara litegrann som test, förhoppningsvis inte alltför jobbigt att skrapa ner ifall att..)
    lj.gra-torr.jpg

Och det tycker jag inte ser så tokigt ut. Och det blir åtminstone inga problem att välja färg på mjukfogen. ;) Men blir denna fog mörk över spisen tro?

Och fortfarande undrar jag lite hur man gör i överkant om det skulle vara svart fog? Ska man försöka få till en smal rand av svart, för att åtminstone åstadkomma lite rutnät?

Jag har även en bild med samma fog fuktig, då blir den aningens mörkare grå.
    lj.gra-fukt.jpg