Byggahus.se

Smakråd önskas!

1. H
    Medlem · 201 inlägg

helenae

Medlem
    Hej!

En liten "enkät" ang. parkettgolv:

Oljat eller lackat?

Tvåstav, trestav eller plank?

Skulle vara kul att se vad ni föredrar och varför?

För oss blir det oljat och tvåstav eller trestav, det är inte riktigt bestämt än... vi får väl se efter "enkäten"... ;)

//Helena

2. A
    Medlem · 312 inlägg

Alter_ego

Medlem

Re: Smakråd önskas!

Oljat på entreplan - tycker det är snyggare och vi har bara gemenskapsutrymmen på entreplanet (gör det fint för gästerna... ;D)
    Lackat på övre plan - mindre underhållsbehov, duger gott i sovrummen...
    Skeppsgolv (tilja) med nåt samt "blockmösntrad parkett" på undervåning.
    Tvåstav alt. tilja på övervåning - enligt mig snyggare än trestav och dessutom är jag less på just trestav (har haft det i många år...)

Alter ego

3. C
    Medlem · 206 inlägg

common

Medlem

Vi valde ektiljor, sidenmatt lack, från rappgo. Hade valt oljade om det inte varit för underhållet.

4. jarlh
    Medlem · 1 342 inlägg

jarlh

Medlem

Kostnadsfråga om antal stavar. Föredrar så få som möjligt, men det blir ju så dyrt... Lackat eller oljat är ju en smaksak. Men själv orkar jag inte med underhåll av oljat.

Har själv tvåstavigt UV-oljat ekgolv i köket, snyggt och ganska praktiskt.

Vardagsrum med trestavig, sidenmatt-lackad bokparkett. Mycket snyggt.

Övervåningen har lackad furuplank i samtliga rum. Kanske väl mjukt och känsligt. Men man får väl slipa om det då det inte finns småbarn i huset.

5. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Får man svara vad man föredrar utan att varken behöva betala eller underhålla det så är det tveklöst oljat med så få stavar som möjligt alt. så många stavar som möjligt ;) dvs. fiskbensmönstrat.

Men ska jag underhålla det själv så blir det lackat, lika tveklöst det ;)

//Christina.

6. U
    Medlem · 16 inlägg

ullagulla

Medlem

Mönstret är nog en smaksak som det går lite mode i. Själv föredrar jag det klassiska som passar till husets ålder eller den inredningstil man själv vet att man återkommer till. Plankor som är lite betsade, tonad i en varm färg och oljad yta gillar jag, har det i mitt vardagsrum och jag tycker det är lättskött och mer levande än lackat. Det finns jättebra golvsåpa som man tar pyttelite av varje gång man måste skura golvet, finns att köpa i bygghandeln/ Gunilla

7. M
    Medlem · 393 inlägg

Ms_IT-Nisse

Medlem

Nackdelen med oljat är ju som sagt var underhållet. Man bör olja in dessa golv en gång om året, vilket betyder flytta på alla möbler :surprised:

Jag föredrar lackat. Finns golv med ganska matt lack och som nästan ser ut som oljat ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.