Byggahus.se

Smakråd för lister

1. T
    Medlem Nivå 1
    Har ni några smakråd, behöver dölja rörelsefogen mellan klinkers och ekparkett. Skall man ta en metallist eller pröva sätta en mjukfog i samma färg som klinkersfogen?

2. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Re: Smakråd för lister

Jag hade valt en metallist. Det är en smäcker lösning.

3. B
    Medlem Nivå 10

Varför inte en list i samma material som trägolvet för att slippa ett tredje material/färg!?
    MVH/Christina.

4. T
    Medlem Nivå 6

Mjukfoga med klinkerfogfärgen är mitt tips

5. F
    Medlem Nivå 7

Jag gissar att du har ett flytande parkettgolv, det behöver förmodligen hållas på plats av en överlappande list vilket gör att en vanlig mjukfog går bort.

Metall bygger inte så högt men blir ytterligare ett material, en trälist som skall hålla måste göras lite biffigare, som en låg tröskel typ.

6. J
    Medlem Nivå 1

Det går bra med en mjukfog även om golvet är flytande. Det läggs väl knappast något annat än flytande golv. Men det är bra om parkettgolvet då ligger ett par mm lägre än stengolvet, eftersom man annars riskerar att slå upp flisor i parketten.

Sika-fog i samma kulör som klinkerfogen skulle jag välja. Under förutsättning att fogbredden inte över/understiger det som tillverkaren rekommenderar.

Lycka till

7. F
    Medlem Nivå 7

Jag är inte helt säker på att det blir så bra med en mjukfog, det beror förstås på hur brett parkettgolvet är, men man rekommenderar ju en rörelsefog på ca 7 mm vid varje sida. En mjukfog är visserligen lite anpassiningsbar, men inte är det många mm som den kan tryckas ihop. Om skarven ligger i ändträ funkar det förmodligen bättre. Men man kan ju alltid testa, funkar det inte så får det väl bli list istället.

8. N
    Medlem Nivå 7

Hej

Jag chockar med ett helt annat alternativ:
    linsnöre
    Det blir snyggare än man kan tro.
    dessutom har det ingen bygghöjd (jfr trösklar) och är miljövänligt (jfr mjukfog)

9. N
    Medlem Nivå 7

Jag lägger till själv:
    Om man är orolig för att det skall ligga still kan man ju bottna med fog eller lim.
    Men då faller ju miljöargumentet...

10. M
    Medlem Nivå 5

Har du någon bild på det?

11. N
    Medlem Nivå 7

Tyvärr :(
    Men jag kan nog få fram en så småningom.
    Dvs om ett par veckor eller så.

12. M
    Medlem Nivå 1

En lätt välvd T-list i Ek är det självklara valet ;)
    Finns tom på Bauhaus.................
    Eller välsorterade golvfirmor
    (finns även i andra träslag om man vill bryta av)
    en Metall/Mässingslist vill jag inte ens kommentera ;D ;D