Hej!
Har en gult tegelhus där alla andra detaljer på huset är olika nyanser av brunt. Vill ha lite tips och råd på hur man skulle kunna pigga upp detta. Eftersom fogarna är mörka så fungerar det inte riktigt med vilka färger som helst.

Vår första idé var att köra bruna ersättningsfönster osv. Men det känns dystert,
Den andra idén var att köra med svarta detaljer.

Idag har vi börjat fundera på att köra med röda detaljer. Skulle det fungera rent stilmässigt. Röda fönster, dörrar, gavelspetsar, vindskivor osv. Sen grunden i en mörkgrå nyans?
Tanken på rött kittlar lite eftersom det har nämnts en ev. putsning av huset i framtiden (långt fram) där man skulle kunna välja en vit eller ljusgrå ton på putsen. Bifogar bild på hur huset ser ut idag.

8422070.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8422077.jpg
Skapa konto

ingen??

Rött kan funka, med rätt nyans och intensitet (lite dovare färg åt falurött). Vackra Skånska färger dessutom.

Grått och gult fungerar också. Personligen tycker jag att det kan bli rätt häftigt med blågrått och gult.

Svart tycker jag blir ännu mer dystert än brunt.

Tack för svar. Ja det ska inte vara klarrött utan en mörkröd. Den röda jag tänker på brukar vara en standardkulör hos exvis fönstertillverkarna.

Hittade färgsättningen när vi var ute och åkte igår. ImageUploadedByByggahus.se1400482739.792995.jpg

Såg riktigt bra ut.

Entré till hus med röd dörr och trappa efter delvis renovering.
Skapa konto

Så här blev början.. Resten utökas successivt..

Jag tycker det ser bra ut, ni har inte gjort bort er. Jag kanske hade haft lite mörkare rött =)

Tack,
Vi kör på en vanlig standardfärg, RAL 3011. Väldigt klarröd. Kommer kombineras tillsammans med gråa detaljer, såsom grunden och ev. gavelspetsar. I sommar ska utbyte av spetsarna göras men innan det måste jag bestämma mig om de ska vara röda eller gråa :x

Och med standardfärg tänkte jag på fönstertillverkare bland annat. Det märkligaste är dock att plåt inte finns i standard RAL3011...

Grått och rött är snyggt. Personligen skulle jag titta på en mörkare grå med rött i. Kanske det blir snyggt med fönster och dörrar rött och annat grått?

Hur det fungerar med standardfärger vet jag inte...

M MattisH skrev:
[bild]

Så här blev början.. Resten utökas successivt..
Gammal tråd nu, men det där såg ju bra ut.
Har ni bytt fönster också nu? Bilder?

Har själv ett hus som påminner om ert till stor del. Skillnaden är att jag har grå fog i fasaden, så när vi målade om trädetaljerna (ett garage, gavelspetsar, takfotsbräda) valde vi en grå nyans på det (istället för det bruna dat var innan).
Skulle nu vilja byta fönstren, som påminner mycket om era "före-bilder", dvs mörk, mörkt bruna (nästan svarta).
Jag tycket den gula fasaden är en stor utmaning. Lutar nog mest ut vitt, trots att jag kanske tror att gråt eller rött kanske skulle kunna bli snyggare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.