Farstatjej90
R RoAd skrev:
"FRÅN cocktails TILL te" skrev jag om du vill citera ärligt. Jag varierar det jag dricker så det är faktiskt ganska svårt att kort redogöra. Vad jag aldrig gör är att köpa "ett flak" av någonting, allra minst energidryck.

Jag märker att det var dryckesval du valde att fokusera på istället för fraktkostnader. Det var nog ett klokt val ;)
Du framstår som någon som hade mått bra av lite Nocco ibland.

• Gilla
  • Haha
Håessge och 1 till
  • Laddar…
RoTe
R RoAd skrev:
Synd, jag undviker att köpa produkter från företag som är verksamma i ryssland så det hade varit intressant att veta vilka de är.

Löfbergs kaffe har jag nog köpt en gång och inte mer. Ett ganska mediokert kaffe om jag minns rätt.

Fast en snabb sökning säger att Löfbergs slutade exportera till ryssland direkt vid invasionen 2022 så frågan är vad den där skärmdumpen egentligen är på. Fejk, gammalt lager, gråimport?
Å du naiva svensk... Allt går att köpa i Ryssland, precis allt. Det tas in via andra länder så klart.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Sanktionerna har bara berikat mellanhänder som gör lysande affärer. Eu-sanktionerna har i viss mån skadat den ryska ekonomin men till ett högt pris för EU-medborgarna med skenande energipriser och annat elände som följd.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Sanktionerna har bara berikat mellanhänder som gör lysande affärer. Eu-sanktionerna har i viss mån skadat den ryska ekonomin men till ett högt pris för EU-medborgarna med skenande energipriser och annat elände som följd.
Sanktionerna mot Ryssland har skadat vår ekonomi rent marginellt jämför med vad den ryska invasionen och det fullskaliga kriget gör när/om den kommer. Det som hindrar dem från att invadera Finland och Baltstaterna just nu är att Ryssland närmar sig ekonomisk kollaps och att alla deras resurser går till krigsföringen i Ukraina.

Att Ryssland är fem före kollaps erkänner till och med Elvira Nabullina som är chef för ryska centralbanken.

Enda sättet att långsiktigt få fred och god grannsämja med Ryssland är att utplåna deras militär och hjälpa Putinregimen att ställa till med statsbankrutt i Ryssland.
Varefter vi går in med Marshallhjälp och hjälper oppositionen att bygga ett nytt Ryssland som är baserat på civilsamhälle och demokrati inte på erövringskrig.

• Gilla
  • Älska
nb. och 8 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Sanktionerna mot Ryssland har skadat vår ekonomi rent marginellt jämför med vad den ryska invasionen och det fullskaliga kriget gör när/om den kommer. Det som hindrar dem från att invadera Finland och Baltstaterna just nu är att Ryssland närmar sig ekonomisk kollaps och att alla deras resurser går till krigsföringen i Ukraina.

Att Ryssland är fem före kollaps erkänner till och med Elvira Nabullina som är chef för ryska centralbanken.

Enda sättet att långsiktigt få fred och god grannsämja med Ryssland är att utplåna deras militär och hjälpa Putinregimen att ställa till med statsbankrutt i Ryssland.
Varefter vi går in med Marshallhjälp och hjälper oppositionen att bygga ett nytt Ryssland som är baserat på civilsamhälle och demokrati inte på erövringskrig.
Ett sammastörtande Ryssland är inte riskfritt, Putin kommer knappast att ge upp utan det riskerar att sluta tragiskt för hela mänskligheten, har för mig att han yttrande sig något i stil med: Finns inte Ryssland behöver inte världen finnas.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Under Covid blev priserna i sverige helat galna. "inflation" ropade man. Det var butikerna som började tokhöja priserna på smågrejerna. Toapapper Serla som jag bruka köpa på Rusta från 79kr till 129kr för en bibba. Över natten ändrades priset. En härlig doftande handkräm på Bodyshop från 69 till 99 och sen 149kr, på 1-2 års tid. Printerpapper från HP 500st 80gram, 39kr på Elgiganten. Nu 99kr (Canon). Biltema tar 79kr för en bibba av motsvarande papper. Grädde höjdes mycket kraftigt över natten nyligen, 40% 5dl höjdes med 10kr rakt av.

Att höja priserna på "små-kontantutlägg" är något man tillämpad i många år i handeln, men det tog fart ordentligt under senaste åren.

Vill tillägga något helt absurt. Jag har spanat in en ny lovande TV, modell TCL, Finns en 6, 7, 8, 9-serie, eller mer exakt: C6K, C7K osv. Exakt samma tv säljs även i Tyskland, med justerat modellnamn, Q6C. Q7C osv. (Faktiskt saluförs båda modellnamnen i Tyskland men med någon 1000-lapp i prisdiff) Men hör nu, i sverige är modellen flera gånger dyrare.
Exempel:
65" C8K elgiganten : 40,000kr. Webhallen 30.000kr
65" C8K valfri tysk kedja: 15.000kr (nu på erbjudande ca 14.000kr)

Maffia
Ja, det har blivit svårt att handla mat till ordinarie priser. Man får gå igenom butikens extrapriser och göra veckomatsedeln utifrån den. Men även där märks det att det allt mer sällan är "mat" som det är extrapris på, utan det är mest små tillbehör. "Veckans klipp" kan vara oxfond, fetaost, meloner eller Schweppes läsk. Den här veckan är det chips, tacosås, bearnaisesås, smaksatt creme fraiche och importerade äpplen (samtidigt som äppelträden i byn där dignar av frukt). Det är inte så man precis jublar...

Vi har handlat mat och fått det hemkört under ett antal år, och där ser man på gamla orderbekräftelser hur det förändrats. Ost, pasta, köttfärs, potatis, ägg, mjölk, juice, smör och bröd är sådant vi ser har gått upp massor.

Jag känner handlaren lite, och han förklarade hur det kommer sig. Till att börja med gick räntan upp, och nästan alla butiker och lantbruk har lån, och när kapitalkostnaden gick upp så fick man lov att höja priserna. Sedan var det priserna på energi som drog iväg. Butiker gör av med mycket el, och det gör lantbruken också. När sedan dieselpriserna drog iväg till astronomiska höjder drabbade det också lantbruken och inte minst transportföretagen. Alla leverantörer ville plötsligt ha mer betalt för att leverera livsmedel. Det slog hårt mot framför allt färskvaror som man oftast vill ha en "skvätt" av flera gånger i veckan. Bröd, mejeri, kött & chark.

Nu har priserna gått tillbaka en del, men några sänkningar är svåra att se. ICA-handlaren förklarade det med att det sannerligen inte bara är det rörliga elpriset som stör. Infrationsindexerad elskatt och elbolagens nya effektbaserade nätavgifter ställer till det. Man tog också bort de lägre arbetsgivaravgifterna för unga för ett par år sedan, och det slog rätt så hårt mot butiker. Ingen vågar börja krympa marginalerna, för man vet att nästa kostnadschock kan vara bakom hörnet. Trumps tullpolitik har t.ex. varit en osäkerhetsfaktor, och det finns en stor osäökerhet om var notan till slut skall hamna för våra löften om 5% av BNP till försvaret, nybyggd kärnkraft, tiotusentals personer som skall sitta i fängelse och hur en allt skevare demografi skall slå.

Och kikar man på deras officiella siffror så ligger nettomarginalen under 2%, även om den är stabil.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Ett sammastörtande Ryssland är inte riskfritt, Putin kommer knappast att ge upp utan det riskerar att sluta tragiskt för hela mänskligheten, har för mig att han yttrande sig något i stil med: Finns inte Ryssland behöver inte världen finnas.
Du upprepar nästan ord för ord Putinregimens propaganda.

Då skall det påpekas att i Putinregimens ögon är det de som är Ryssland. För dem finns inget sådant alternativ som ett Ryssland under annat styre eller en riksdelning i flera stater.
Å andra sidan finns inte heller i deras värld något sådant alternativ som ett Ryssland i fred med sina grannländer. Demokratiska grannländer är genom sin blotta existens ett hot mot en diktatur. Om det ryska folket har fredlig kontakt med demokratiska grannländer och ser hur det är att leva här så kommer de att börja kräva demokrati och rättssamhälle hemma också och då faller regimen och oligarkerna.
Den utvecklingen har pågått steg för steg i Ukraina sedan 2014 och själva krigsorsaken är ju att Putinregimen sket ned sig i skräck för att samma sak skulle börja ske i Ryssland.

Därför är det existentiell nödvändighet för Putin-Ryssland att antingen omvandla demokratiska grannländer till marionettdiktaturer i stil med Vitryssland och Ungern eller föra krig mot oss. Eftersom krigstillståndet är nödvändigt för att isolera grannlandsfolket från det ryska folket så kan inte kriget sluta med ett fredsavtal. Antingen måste grann-nationen erövras och utplånas i grunden genom folkmord och ersättas med regimtrogna ryssar som belönas för sin trohet genom att tilldelas rikedomar i nyerövrade områden, eller så måste kriget fortsätta.
Erövrade områden befolkade med regimtrogna kolonister erbjuder ett visst skydd mot impulser utifrån. Därför måste den infödda befolkningen på erövrade områden utplånas.

Givetvis blir det några farliga månader för oss alla när Putin-Ryssland kollapsar. Fast när man sätter det i sitt sammanhang så är risken betydligt mindre än alternativen:
-Det är betydligt farligare att slåss vid fronten mot den ryska invasionen än att stå som åskådare när Ryssland kollapsar.
-Det är betydligt farligare att leva som civilperson på ryskockuperat område än att slåss mot den ryska militären vid fronten.

En personlig riskminimering för invånare i demokratiska stater i Europas är alltså att med alla till buds stående medel bidra till Putin-Ryssland kollaps.

Verkligheten är att Ryssland närmar sig den gränsen nu när medborgarna inte längre tar regimen och krigen på så stort allvar. Nazismen började också tappa kraften när det tyska folket slutade ta Gröfaz på allvar.

• Gilla
  • Älska
Skandiamannen och 6 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Du upprepar nästan ord för ord Putinregimens propaganda.

Då skall det påpekas att i Putinregimens ögon är det de som är Ryssland. För dem finns inget sådant alternativ som ett Ryssland under annat styre eller en riksdelning i flera stater.
Å andra sidan finns inte heller i deras värld något sådant alternativ som ett Ryssland i fred med sina grannländer. Demokratiska grannländer är genom sin blotta existens ett hot mot en diktatur. Om det ryska folket har fredlig kontakt med demokratiska grannländer och ser hur det är att leva här så kommer de att börja kräva demokrati och rättssamhälle hemma också och då faller regimen och oligarkerna.
Den utvecklingen har pågått steg för steg i Ukraina sedan 2014 och själva krigsorsaken är ju att Putinregimen sket ned sig i skräck för att samma sak skulle börja ske i Ryssland.

Därför är det existentiell nödvändighet för Putin-Ryssland att antingen omvandla demokratiska grannländer till marionettdiktaturer i stil med Vitryssland och Ungern eller föra krig mot oss. Eftersom krigstillståndet är nödvändigt för att isolera grannlandsfolket från det ryska folket så kan inte kriget sluta med ett fredsavtal. Antingen måste grann-nationen erövras och utplånas i grunden genom folkmord och ersättas med regimtrogna ryssar som belönas för sin trohet genom att tilldelas rikedomar i nyerövrade områden, eller så måste kriget fortsätta.
Erövrade områden befolkade med regimtrogna kolonister erbjuder ett visst skydd mot impulser utifrån. Därför måste den infödda befolkningen på erövrade områden utplånas.

Givetvis blir det några farliga månader för oss alla när Putin-Ryssland kollapsar. Fast när man sätter det i sitt sammanhang så är risken betydligt mindre än alternativen:
-Det är betydligt farligare att slåss vid fronten mot den ryska invasionen än att stå som åskådare när Ryssland kollapsar.
-Det är betydligt farligare att leva som civilperson på ryskockuperat område än att slåss mot den ryska militären vid fronten.

En personlig riskminimering för invånare i demokratiska stater i Europas är alltså att med alla till buds stående medel bidra till Putin-Ryssland kollaps.

Verkligheten är att Ryssland närmar sig den gränsen nu när medborgarna inte längre tar regimen och krigen på så stort allvar. Nazismen började också tappa kraften när det tyska folket slutade ta Gröfaz på allvar.
Famtastisk satir. 😀 Du är en pärla till skribent.
Så Ryssland skall delas upp i 420g påsar för att lura oss konsumenter?🤑

Intet Intet skrev:
Famtastisk satir. 😀 Du är en pärla till skribent.
Så Ryssland skall delas upp i 420g påsar för att lura oss konsumenter?🤑
Du kallar det satir för det passar dina mål att inte ta verkligheten på allvar.

• Gilla
  • Älska
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
Att det lät som jag upprepar propagandan är för att jag direktciterade Putin inte att jag delar hans världsbild. Är genom min mors berättelser mer än väl medveten om Rysslands ondska, den gången var det Stalin som anföll Finland och hon berättade mot slutet av sitt liv om krigets vedermödor och att växa upp faderslös. Däremot har vi en realpolitik att förhålla oss till, "alla tiders störste fältherre" satt i bunkern i Berlin och skrek ut order till redan förintade divisioner men med den skillnaden att han inte hade tillgång till vätebomber. Jag vet ärligt talat inte hur situationen ska gå att lösa på ett vettigt sätt utan att sätta världen i brand. En tänkbar utgång vore väl en palatskupp där ett antal sammansvurna avsätter Putin men med tanke på hans paranoia och bakgrund i KGB krävs nog ett mirakel för att det ska lyckas.

Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Skattefusk är absolut inte någon stöld.
Då är inte bidragsfusk en stöld.
Fast i båda fallen så stjäl man från statskassan.
Det är ju iaf ett brott som kan ge fängelse

K kortis skrev:
Då är inte bidragsfusk en stöld.
Korrekt.

K kortis skrev:
Fast i båda fallen så stjäl man från statskassan.
Inkorrekt.

K kortis skrev:
Det är ju iaf ett brott som kan ge fängelse
Korrekt.

K kortis skrev:
När sänkte de momsen i Tyskland?
det har altid vart låg i tyskland på mat

Att det lät som jag upprepar propagandan är för att jag direktciterade Putin inte att jag delar hans världsbild. Är genom min mors berättelser mer än väl medveten om Rysslands ondska, den gången var det Stalin som anföll Finland och hon berättade mot slutet av sitt liv om krigets vedermödor och att växa upp faderslös. Däremot har vi en realpolitik att förhålla oss till, "alla tiders störste fältherre" satt i bunkern i Berlin och skrek ut order till redan förintade divisioner men med den skillnaden att han inte hade tillgång till vätebomber. Jag vet ärligt talat inte hur situationen ska gå att lösa på ett vettigt sätt utan att sätta världen i brand. En tänkbar utgång vore väl en palatskupp där ett antal sammansvurna avsätter Putin men med tanke på hans paranoia och bakgrund i KGB krävs nog ett mirakel för att det ska lyckas.
Bra. Du är ursäktad.

Den informationen som når mig inifrån Ryssland tyder på att de grupperingarna som just nu kan tänkas göra palatskupp är de som vill se ett omedelbart fullskaligt invasionskrig mot Nato.

Jag tror att räddningen finns hos vanliga ryssar. I ett visst skede tröttnar folk på att leva i fattigdom i en konkursad sönderfallande stat medan familjemedlem efter familjemedlem skickas ut för att dö i idiotiska köttvågsanfall vars enda syfte är att öka elitens makt.
När det här sker och regimen har fallit måste vi i väst vara beredda på att stötta demokratirörelsen och att köpa förtroende genom nödhjälp till de överlevande. Så vanliga ryssar ser att vi inte alls är onda.

• Gilla
  • Älska
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
J
Jag tycker också det är väldigt anmärkningsvärt att så många varor blivit så otroligt mycket dyrare. Men lönerna, åtminstone inte om man är kvar på samma företag, har inte alls gått upp i motsvarande takt. Inflationen är kostnadsdriven och inte lönedriven - men det borde bli en konsekvens efter ett tag. Eller finns det ett överskott på kompetent personal? Att det "tryckts" mycket pengar är ju ett faktum. Att vissa varor blir dyrare pga krig och covid och att pengar går åt till krigets kostnader är väl heller inte konstigt. Men att lönerna ligger kvar fast mycket blivit nästan dubbelt så dyrt - det är det märkliga. Dock, har bostäder inte blivit så mycket dyrare... tror jag...

Map ryssland så har jag också förstått att de aldrig haft ett normalt synsätt på sig själva och omvärlden. Tyvärr är det nog långt kvar till demokrati på riktigt där. Kanske krävs en generation till, efter att Putin är borta? De länder som blev demokratier i sovjetunionens fall hade väl bättre förutsättningar i sin historik. Tyvärr har väl flera av de gigantiska ekonomierna i världen ungefär lika långt till demokrati, och USA går åt fel håll.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.