L
F fribygg skrev:
Grädden må ha blivit dyrare, men matolja har blivit betydligt billigare.
Olivoljan är jättedyr tycker jag... men du kanske menade raps o solrosoljorna?🤔

F fribygg skrev:
Själv har jag märkt att rapsoljan är billigare nu, enl SCB har matoljor gått ner 11% och grädde har gått upp 12%

Farstatjej90
R RoAd skrev:
Ok, du fattar verkligen inte? Det är helt enkelt så det funkar. Köper du ett kilo ris kostar det mer per kilo än om du köper ett ton.

Nej det tror jag inte. Du kan väl skicka det ihop med dina Nocco och bara betala 300 ;)

Jag har definitivt fördomar mot personer som dricker mycket energidrycker. Hittills har de stämt. Du verkar inte vara ett undantag så här långt.

Jag försöker variera vad jag dricker, men målet är väl att det ska vara gott. Det blir väl allt från cocktails till te skulle jag säga. Aldrig (mer) Nocco (efter att jag smakade).
Cocktails och te alltså. Eller allt däremellan. Eller ingenting. Lättare att hacka på andra än att själv dela med sig av något. Stå för något istället för att vara så rädd...

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Kaffe tänkte jag på, svenska märken som här inte finns i 500g längre säljs i Ryssland bara i 500g. Bekant som bor där som brukar skicka bilder på svenska märken som fortfarande säljs.
Som företag kan man fortfarande köpa kaffe i 500 grams förpackningar, via webbsidor.

• Gilla
solidbase
  • Laddar…
RoTe
R RoAd skrev:
Vilka märken handlar det om? Kan du dela några av bilderna är du snäll.
Har inte sparat några bilder men kan ju fråga om nya, vill minnas att det var bl.a. Löfbergs lila.

På webben kan man hitta bl.a. detta: Onlinebutik visar Löfbergs Kharisma kaffeförpackningar, mörkrost, Arabica-bönor, 500g, med priser och kundbetyg på ryska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
I slutet av 2016 köpte jag inrikes frimärken, de kostade då 6,50:- och idag 22:-. Visst har brevvolymerna sjunkit men ändå är det en avsevärd höjning på mindre än tio år. Men jag ska väl inte gnälla, det finns de som haft det värre...
Paket med många kinesiska frimärken fästa på framsidan, fotograferat i oktober 2016.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas att frimärken är billigare i Kina än här.
Att den här bilden är tagen just i oktober 2016 är ett enormt sammanträffande.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Grädden må ha blivit dyrare, men matolja har blivit betydligt billigare.
Inte kallpressade oliv eller rapsoljor. De har ökat med 40-50 % på några år. De processade använder jag inte. De är väldigt billiga.

iipa iipa skrev:
Inte kallpressade oliv eller rapsoljor. De har ökat med 40-50 % på några år. De processade använder jag inte. De är väldigt billiga.
SCB skriver att "matoljor" blivit billigare.

RoTe RoTe skrev:
Har inte sparat några bilder men kan ju fråga om nya, vill minnas att det var bl.a. Löfbergs lila.

På webben kan man hitta bl.a. detta:[bild]
Intressant att ryssarna sätter 4.9 i betyg på det där rävpisset.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Under Covid blev priserna i sverige helat galna. "inflation" ropade man. Det var butikerna som började tokhöja priserna på smågrejerna. Toapapper Serla som jag bruka köpa på Rusta från 79kr till 129kr för en bibba. Över natten ändrades priset. En härlig doftande handkräm på Bodyshop från 69 till 99 och sen 149kr, på 1-2 års tid. Printerpapper från HP 500st 80gram, 39kr på Elgiganten. Nu 99kr (Canon). Biltema tar 79kr för en bibba av motsvarande papper. Grädde höjdes mycket kraftigt över natten nyligen, 40% 5dl höjdes med 10kr rakt av.

Att höja priserna på "små-kontantutlägg" är något man tillämpad i många år i handeln, men det tog fart ordentligt under senaste åren.

Vill tillägga något helt absurt. Jag har spanat in en ny lovande TV, modell TCL, Finns en 6, 7, 8, 9-serie, eller mer exakt: C6K, C7K osv. Exakt samma tv säljs även i Tyskland, med justerat modellnamn, Q6C. Q7C osv. (Faktiskt saluförs båda modellnamnen i Tyskland men med någon 1000-lapp i prisdiff) Men hör nu, i sverige är modellen flera gånger dyrare.
Exempel:
65" C8K elgiganten : 40,000kr. Webhallen 30.000kr
65" C8K valfri tysk kedja: 15.000kr (nu på erbjudande ca 14.000kr)

Maffia
Välkommen till monopol-Sverige.

• Haha
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Och så länge kunden godtar prishöjningarna finns ingen anledning för handeln att sänka. Vi som kunder måste bli mer ifrågasättande och prismedvetna om någon förändring ska komma till stånd. Här har jag flera butiker i närheten och handlar konsekvent respektive butiks lockvaror som de har låga marginaler på. Lagar den mesta maten från grunden och syltar och saftar. De varor som finns till extrapriser köper jag och fryser in.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och så länge kunden godtar prishöjningarna finns ingen anledning för handeln att sänka. Vi som kunder måste bli mer ifrågasättande och prismedvetna om någon förändring ska komma till stånd. Här har jag flera butiker i närheten och handlar konsekvent respektive butiks lockvaror som de har låga marginaler på. Lagar den mesta maten från grunden och syltar och saftar. De varor som finns till extrapriser köper jag och fryser in.
Det gäller ju inte dagligvaruhandeln för livsmedel måste vi ha. Det enda som skull hjälpa är om vi bojkottade ex tio varor/märken under lång tid eller ex vissa handlare men exempelvis ICA är extremt rika med stora utdelningar till handlare så lätt blir det inte.
Kanske skulle handlare förbjudas slänga mat vilket de gör i stor mängd för att hålla priset uppe och så är det inom många branscher.
Bryta upp dagligvaruhandelns ”monopol. Med endast tre grossister som ägs av ex ICA och City Gross/dagab skulle vara tvungna att splittras.
Ingen som frågar sig varför det inte kommer Stora franska el spanska kjedjor och slår sig in i Sverige?

K kortis skrev:
Det gäller ju inte dagligvaruhandeln för livsmedel måste vi ha. Det enda som skull hjälpa är om vi bojkottade ex tio varor/märken under lång tid eller ex vissa handlare men exempelvis ICA är extremt rika med stora utdelningar till handlare så lätt blir det inte.
Kanske skulle handlare förbjudas slänga mat vilket de gör i stor mängd för att hålla priset uppe och så är det inom många branscher.
Bryta upp dagligvaruhandelns ”monopol. Med endast tre grossister som ägs av ex ICA och City Gross/dagab skulle vara tvungna att splittras.
Ingen som frågar sig varför det inte kommer Stora franska el spanska kjedjor och slår sig in i Sverige?
Visst måste vi äta men det går i viss mån att styra om konsumtionen till produkter som inte har höjts extremt. Drar mig till minnes att det skulle införas förbud för handeln i Frankrike att slänga mat och det kanske vore något att ta efter. Att undvika processade råvaror är bra både för plånboken och hälsan.

• Gilla
Jobri
  • Laddar…
Visst måste vi äta men det går i viss mån att styra om konsumtionen till produkter som inte har höjts extremt. Drar mig till minnes att det skulle införas förbud för handeln i Frankrike att slänga mat och det kanske vore något att ta efter. Att undvika processade råvaror är bra både för plånboken och hälsan.
Förbud är sällan bra, jag anser det vore bättre med morot än med piska och tänker att det är lämpligare att sänka skatten(momsen) på nyttiga råvaror.

Inte behöver man köpa tex klyftpotatis på Lidl, det finns ju utmärkt svenskodlad potatis och den är lätt att dela själv.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Förbud är sällan bra, jag anser det vore bättre med morot än med piska och tänker att det är lämpligare att sänka skatten(momsen) på nyttiga råvaror.

Inte behöver man köpa tex klyftpotatis på Lidl, det finns ju utmärkt svenskodlad potatis och den är lätt att dela själv.
Problemet med sänkt moms är bara att handlaren höjer priset med samma belopp som den sänkta skatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.