Byggahus.se

Smällar i vattenledning

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag har en tvättmaskin och en WC som när de stryper vattenflödet åstadkommer en smäll :eek: i vattenledningen. De ligger på bottenvåningen och nära huvudvattenledningen.
    Vad kan man göra åt smällarna?
    Är det skadligt för husets rörsystem?

2. A
    Medlem Nivå 6
    Smällarna skapar vibrationer som jag tror på sikt kan skada, tex en koppling går sönder.

Det finns tryckutjämnare som man kan sätta på rören som tar upp tryckförändringarna som uppstår när WC//tvättmaskin stänger av vattnet.

/Abbe

3. S
    Medlem Nivå 6
    Ett billig och enkelt sätt att i vart fall minska problemet kan vara att montera en strypbrickor i en av slangkopplingarna till tvättmaskinen resp. WC anslutningen. Närmaste rörfirma kan ev. ha något som passar. Alla mordernare tvättmanskiner jag har sett känner av vattennivån, så det ända negativa resultatet blir att tvättiden förlängs någon minut. WC bör du kunna fixa genom att strypa ventilen för påfyllningen.

4. L
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Tack för svaren. Har provat att strypa toa vilket hjälper bra. Fungerar inte riktigt med tvättmaskinen så det blir till att prova en tryckutjämnare.

5. S
    Medlem Nivå 6
    För att få bra effekt till tvättmaskinen så måste hålet i strypbrickan vara litet. Jag skulle gissa på mellan 2 och 4 mm.

6. N
    Medlem Nivå 3
    Skulle man kunna tänka sig att man stryper hela vattenflödet till huset något för att minska på trycket?
    Nu när jag tänker efter så var den inte "helt öppen" vid inflyttning, jag öppnade den helt... trodde någon hade slarvat eller kommit åt den.

7. S
    Medlem Nivå 6
    Jag tror inte du kan strypa huvudkranen för att komma till rätta med detta. Då blir det nog problem med att få nog med vatten vid andra tappställen. Kolla vad du har för tryck. Har du enskilt vatten, kommunalt eller samfällighet? Har grannarna problem?

Bakgrunden till problemet är i sig är lite intressant. Åtminstone tycker jag det. När man öppnar en kran så accelererar vattenmassan i rören tills den når en topp hastighet. Hur stor denna är beror av trycket vid pumpen och det totala tryckfallet fram till tappstället. Om man tvärt stänger vattenflödet vid tappstället så kommer vattenpelaren vilja fortsätta flöda, men hindras. Följden blir en våldsam tryckökning som ger upphov till de smällar du hör. Smällarna kan förstärkas om rören inte sitter ordentligt fastsatta i.o.m. att rören då kan tillåtas röra på sig och i västa fall slå i någonstans. Detta behöver inte vara precis vid tappstället. Det finns goda skäl att se till att alla rör sitter fast, speciellt om det är fråga om kopparrör eftersom dessa efter en tid kan drabbas av utmattningsbrott.

Jag läste någonstans att ett gäng franska fysiker som var på kurort i alperna "upptäckte" fenomenet med den våldsamma tryckökningen. Värdshuset fick sitt vatten med självtryck från en högre upp belägen källa. Om vi antar att källan ligger 100 m högre än värdshuset, så är det statiska trycket vid värdshuset 10 kg/cm2 och då en kran stängs kanske 100 kg/cm2 om rören är tillräckligt grova. Det kan då vara svårt att hitta grejor som håller. Hur som helst funderade de ut den så kallade väduren. En vädur är en pump som placeras i ett vattendrag så att vatten passerar igenom den. Genom en fiffig mekanisk anordning stängs vattenflödet med jämna mellanrum av och tryckökningen i vattenpelaren leds genom en backventil av i ett rör. Till detta rör kan man ansluta en vattenslang och förse t.ex. ett hus som ligger många meter högre an vattendraget med rinnande vatten. Energin för att driva systemet tas direkt ur den rinnande bäcken. Väduren såldes en tid av Clas i sjön. Senast jag såg en var vid smedjan i Österbybruk.

8. F
    Medlem Nivå 1
    Som första åtgärd skulle jag kolla att alla synliga vattenrör sitter fast som de ska.
    Mvh Anders

9. N
    Medlem Nivå 3
    Det var ju en bra tips.. ;-) Kollade fjärrvärmeanläggningen och efter att ha rört på några rör så kan jag mycket väl tänka mig att det är därifrån ljudet kommer!

Det är rören som är tänkta att man kopplar på och drar upp till inredningsbara vinden som inte riktigt sitter fastförankrade i skåpet vid skarvpunkten.

Tack!