Vad gör jag för fel ? :o
Jag kan endast mycket litet om trädgårdsplantering – så besvara mig gärna såsom en helt okunnig person.
Jag har hittills haft ganska bra flax när jag har flyttat bärbuskar, syréenhäckar och t.o.m. stora pelaräppelträd från sommarstället till vår radhusträdgård med god framgång. Dvs. plantorna tycks ha klarat sig någorlunda.

Jag har nu vid två tillfällen grävt upp vildvuxna körbärdsträd i stugan (självsådda)- cirka 120-250 cm höga med en ganska rejäl jordkloss kvar runt rötterna. Dessa har fraktats fuktiga i plastsäck till stan. I båda fallen har trädens blad vissnat och träden verkar kolavippa. I det senaste fallet var tiden mellan uppgrävning och nedgrävning endast 4-5 timmar.

Jag har grävt ned körsbärsträden ganska djupt ( 40-50 cm) och blött gropen med 10 lit. vatten och sedan vattnat dagligen de kommande dagarna. Ändå så blir det inget.

Kan något vänligt grönfinger berätta vad sjutton jag gör för fel och om det går att förbättra oddsen på något sätt.

Tack så mycket på förhand / Jörgen. :)
 
C
Utan att vara någon trädexpert så är min erfarenhet att träd som ändå är så pass stora inte är så lättflyttade, om de inte är förberedda för flytt från början förstås. Sen har jag lärt mig att det är väldigt viktigt att träd planteras i samma nivå som tidigare, om det var det du menar när du skriver att du grävt ner dem ganska djupt.
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Jag kan inte påstå att jag "vet" vad du har gjort för fel men vad jag har tyckt mig märka av tidigare äventyr är att körsbär är rätt törstiga träd, törstigare än de andra sorter du räknade upp, så de är nog litet svårare att lyckas med.

En annan sak är att de verkar kunna skicka iväg rötter ganska långt för att hitta det de behöver. Jag hade en gång ett körsbärsträd som stod och stampade på c:a två meters höjd och knappt växte alls på flera år. Sedan, för ett annat planteringsprojekt, grävde jag en stor grop sex-sju meter bort och återfyllde med en massa fuktighetshållande (barkmull, kompost etc). Efter några månader hade körsbärsträdet hittat dit och började växa som en raket.

Vad jag menar är att även om du tog en rejäl jordlklump är de inte säkert att du fick med de rötter som betydde mest för träden. Det hjälper inte så mycket att du vattnar om de inte hinner utveckla tillräckligt med nya rötter för att dra nytta av det.
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Jag har flyttat några mindre träd. Körsbär och plommon. Dock inget så stort som 2,5 m. Hur stor jordklump fick du med? Jag skulle säga att det är normalt att det nyplanterade trädet slokar och tappar bladen tidigt. Ge inte upp för det. Låt det stå till nästa år i alla fall och se vad som händer då. Ett körsbärsträd som jag flyttade dog ovan mark första vintern, men sköt ett stubbskott till våren. Givetvis tar det då tid innan det blir ett stort träd, men tids nog så.
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Stort tack för era utförliga svar och tips. Jag tar till mig detta och ska göra ett nytt försök igen. Samtidigt låter jag det senast planterade gänget stå kvar. Möjligen är det så att de trots allt repar sig eller skickar ut nya skott.

Er hjälp har varit uppskattad.
Med vänlig hälsning Jörgen
 
Satsuki
En tumregel är att ett träd har lika stora rötter som det har krona... Dvs det måste finnas tillräckligt med rötter för att orka försörja kronan/bladen med vatten. Ett bra exempel är äppelträd som skickar ut massor med vattuskott om de har större rotsystem än krona. På samma sätt vissnar hela eller delar av träd om man tar bort delar av rotsystemet.
Det är de fina sugröttrna längst ut som suger upp vatten, de större mer centrala rötterna (som man vanligen får med då man gräver upp ett träd) är bara motorvägar för vattnet. På grund av detta är träd man köper i planskolan noga förberedda och har blivit rotbeskurna för att ha ett rotsystem som klarar flytten och nyetableringen.

Vill du flytta körsbärsträden så se till att du får med en riktigt stor jordklump, tänk samma storlek som kronan, eller rotbeskär nu och flytta nästa år.

Till sist; Det är egentligen inte alls en bra tid att flytta träden just nu, eftersom de håller på att förbereda sig inför vintern och är fullt aktiva. Vänta i stället till i höst då de har tappat löven och invintrat, eller tidigt nästa vår innan de kommer igång att växa. Detta gör också att det är lättare för trädet att återbilda rötter och anpassa bladvolymen efter rotsystemet.
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Jag har grävt upp och flyttat fågelbär (vildkörsbär), bok m fl träd. De flesta framgångsrikt, men inte alla.
Just för att de ska ha hyfsad chans att överleva så tar jag inga större träd än max ca 120 cm höga, och helst mindre typ 80 cm. Detta för att jag har noterat många ggr att de ofta har en huvudrot som sticker iväg åt sidan. Den blir inte mer än 10-20 cm lång när man grävt upp trädet med en liten praktiskt hanterbar rotklump. Det är oerhört kort, och om de träden överlever öht så måste man vattna dem i princip varje dag. Dvs hela rotklumpen måste bli rejält blöt varje dag.

Träd med sådan sidogående huvudrot måste dessutom i princip hållas blöta från det att de grävs upp, dvs under transporten också.

Grova sidorötter märker man när man gräver upp dem, eftersom de är besvärliga att gräva av. Är man osäker så är det bara att titta på rotklumpn var det finns grova snittytor.
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Som sagt, för stora träd och fel årstid, sånt görs inte när det är varmt ute. Men ett annat tips är att flytta trädet till en skuggig plats, då har man betydligt större chans att lyckas. Man kan till och med sätta skuggväv över trädet under den första säsongen om man vill. Utan gassande sol går det åt mindre vatten.
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Tack för era tips och ideér - jag väntar in hösten och gör ett nytt försök med lite mindre träd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.