Hur faligt är det ? Äter dom upp husgrunden ?
Hittade idag att de har urholkat ett äppelträd och är nu orolig att dom äter på husets trä ! (Ett gammalt hus från sekelskiftet)

Hur for jag bäst bort dem för got ?
Såpvatten?
Köp medel för Myrr ?
Misstänker det man nu köper inte är så starka dvs miljövänliga och det händer inte så mycket?

Vad använder ni ??

Misstänker att äppleträdet är halvdött och kommer att blåsa omkull vid nästa storm även om det nu har löv och äppel denna sommaren….. :(

• Trädstam med urholkningar och skador nära marken, omgiven av gräs och ett trästaket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två Myrr-produkter, en burk och en sprayflaska, står på en yta. Båda används för att bekämpa myror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Att svartmyror skulle förstöra en husgrund sig den är av friskt trä finner jag helt osannolikt. De tar sig inomhus om det finns något att äta där som är godare än vad som finns utomhus. Så du kan ju ge dem mat nära boet så stannar de kvar där.

Att bli av med svartmyror för all framtid så är det nog bara asfaltering av hela tomten som gäller. De bor i marken och i mina föräldrars fritdshus finns det i år 10-20 samhällen i gräsmattan. Men de håller sig utomhus så inget som kommer bekämpas på något sätt.

https://www.anticimex.se/svartmyror/

Hade det varit hästmyror så hade det varit dags att resa tillbaka till 70-talet och ta med dåtidens bekämpningsmedel som dödade allt.

4774
Vi får in svartmyror i mängder varje vår när de vaknar ur dvalan. Till en tycker jag att de oxå ska få leva men när det snart blir hundratal och alltid på vardagsrumsbordet och diskbänken då tryter min ork och det blir spray i mängder i omgångar under hela försommaren. Men att de skulle äta upp grunder eller golv , väggar eller tak finns inte.
Men minsta droppe av något sött på golvet så har du 100 svartmyror där på nolltid. Så här långt in i sommaren så är det bara enstaka som mest följer med oss eller katterna in. Harmlösa

Unikt namn
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Att bli av med svartmyror för all framtid så är det nog bara asfaltering av hela tomten som gäller.
De har byggt koloni under gissningsvis ungefär hela min asfalt. Krävs inte stora springor för att de små otygen ska krypa ut, så inte ens det hjälper.

Man skulle haft en myrslok som husdjur.

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Unikt namn Unikt namn skrev:
De har byggt koloni under gissningsvis ungefär hela min asfalt. Krävs inte stora springor för att de små otygen ska krypa ut, så inte ens det hjälper.

Man skulle haft en myrslok som husdjur.
Jäklar vad den skulle få jobba här 😄. Skulle dö i fetma rätt fort med alla olika typer av myror, svartmyror, röda myror, genomskinliga myror, vita myror, vanliga pissmyror och en variant av vanlig pissmyra men som är betydligt större och som jag aldrig sett någon annanstans. Det är inte häst myror iaf.

• Haha
Unikt namn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.