Byggahus.se

Små sprickor i nyputsad vägg

1. H
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Håller på att göra iordning källaren och har på 2 väggar lagt på 8-10mm puts (Finja B-bruk) på innerväggarna. Nu när det har börjat torka ordentligt (3 dygn sedan putsning) så ser jag att det har börjat komma små sprickor här och var. Vad kan det bero på och vad ska man göra? Ser inte ut att vara några "ordentliga" sprickor utan de är korta och tunna, ca. 4-8cm på ett par olika ställen. Bara att måla över? Använder ingen armering då man sa till mig att det inte behövdes på väggar av leca inomhus.

2. E
    Medlem Nivå 3
    Jag fick en murstock putsad för ett tag sedan och den fick precis som du lite småsprickor i putsen. De försvann när jag målade murstocken och allt ser bra ut nu.
    Nu är jag ingen expert på området utan detta är bara min erfarenhet.

3. O
    Medlem Nivå 12
    Om det är små fina sprickor är det med största sannolikhet sk krympsprickor som troligtvis beror på för snabb uttorkning.
    För att undvika detta ska man se till att förvattna väggen och under tiden putsen brinner också eftervattna putsens yta.
    Normalt så spelar denna typ av sprickor inte någon roll för hållbarheten såvida du inte fått "bom", dvs att putsen inte fäst i underlaget. Det hör du om du knackar på ytan.

Om det är tydliga sprickor kan man filta i dom med bruk men mycket av de hårstråfina sprickorna täcks när du målar.