Byggahus.se

Små problem med vattenburen värme från tidigt 80-tal

1. E
    Medlem · Stockholm · 7 inlägg

eeyore76

Medlem
    Jag hittade ett gäng kalla element i det nyligen inköpta huset nu när värmen kommit igång på riktigt och började mecka lite med dom för att försöka sparka igång dom. Med blandad framång...
    De tre första gick igång snällt efter att jag plockat bort termostaten och med milt våld motionerat "piggen" som sticker ut lite. Dom hade bara kärvat fast.
    I fjärde elementet satt piggen fast så jag tog en tång och drog lite försiktigt i den och då lossnade hela piggen direkt. Lite svart vatten rann ut innan jag fick fast piggen igen. Några droppar trängde sedan fram men efter det har det varit torrt. Elementet verkar funka med termostaten monterad.
    I element 5 satt piggen fast ordentligt och den rörde sig inte alls då jag drog i den med tång eller tryckte på den. Dock så lyckades jag få den att läcka såpass mycket att jag fick sätta en hink inunder. Droppandet (helt klart vatten, inte det minsta skitigt) slutade efter några timmar, men piggen sitter fast och elementet är varmt. Antagligen full fräs, för det är väldigt varmt. Jag vågar inte pilla mer med det just nu innan jag vet vad jag skall göra. Jag har ingen som helst erfarenhet av att mecka med vattenburen värme så jag känner mig lite osäker här.
    Då jag rotat lite i det hela så verkar det vara ett en-rörs-system med så kallade AGA-koppel från byggår 1981. Huset är del av en sammfällighet där värmen kommer från gemensam anläggning(fjärrvärme) så jag har ingen egen panna eller cirkulationspump etc. Hittar dock två kranar i källaren som rimligtvis är avstängningsventiler till cirkulationen i mitt hus.
    Termostater verkar vara original i hela huset; ganska nätta AGA med halvt transparent grå plast.

Så till de egentliga frågorna:
    Vad göra med elementet där piggen lossnade och vad göra med det där piggen sitter helt fast?
    Att ett element med en fastkärvad pigg som dessutom kan börja läcka bör fixas innan vargavintern kommer är väl ganska klart i och för sig... men bör jag bemöda mig med det element där piggen lossnade? Något är gissningsvis på tok där med eftersom piggen nog inte skall gå att dra ut helt, eller?

Enligt den information jag hittat så kan man tydligen byta den del som "piggen" sitter i? Den verkar kallas för "packbox". Hur hittar jag rätt del och hur gör jag för att byta den? Börjar det spruta vatten om jag skruvar bort denna packbox? (gissar det...)
    Är det en knölig manöver med lin och gängtätning mm som bråkar och jävlas, eller lika enkelt som att byta en skruv?

Är dessa element/system injusterade på något sätt och därmed anpassade för huset? Då det är ett enrörssystem och alla element därmed har ett visst beroende av varandra så gissar jag att någon justering måste göras på något sätt? Riskerar jag att sabba detta om jag börjar byta delar?
    Jag hittar dock inga skruvar alls på kopplen som jag rimligtvis kan tänka mig är justerskruvar. Men jag har som sagt ingen kunskap/erfarenhet av sådant här.

Det kanske är dags att ta hit herr händig för en rejäl genomgång av hela husets system?

Hur högt tryck är det egentligen i en sådan här slinga? Sprutar det som en brandslang om man råkar skruva bort t.ex. en luftningsventil? Eller har man chans att trycka tillbaks skruven alternativt hålla emot med tummen medans frugan springer och stänger av ventilerna?

Kan man smörja piggen med något? Armaturfett? Vasselin? 5-56?
    Jag gissar att ingen ägnat dessa element speciellt mycket kärlek de senaste 10 åren eller så. Tidigare ägare verkar inte direkt ha "vårdat materialet" om vi säger så.

Lönar det sig att senare (då alla element funkar) byta till moderna termostater? Eller duger de gamla 30-åringarna i några år till?

Det blev många frågor ser jag, men jag är tacksam för alla svar i ämnet, även de små pusselbitarna.

2. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 993 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Du bör byta de packboxar som kärvar. Här finns en bra instruktion: http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5090

Detta påverkar inte balansen i värmeystemet, så någon efterjustering av flöden behövs inte. Men kolla med samfälligheten vilka regler som gäller för att fixa med värmesystemet.

Vad gäller dina termostater så skulle jag tro att de fungerar bra fortfarande, men bo in dig i huset över vintern så märker du det :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.