Sluttöming av en trekammarbrunn - vad ska man förvänta sig?

609 läst  9 svar

1. D
    Medlem · Nivå 7
    Har skaffat nytt avlopp på landet för två år sedan och hade den första slamtömningen i förra veckan. I samband med den vanliga tömningen beställde jag en så kallad "slutömning" av den gamla trekammarbrunnen som nu är aveckld (av betongringstyp).

Dock ser det ut som vanligt i den gamla brunnen, dvs den är full med vatten och det är lite slam kvar i en kammare. Min fråga är hur det borde se ut efter en sluttöming? Kanske är grundvattennivån jag ser? Eller har de kanske bara genomfört en vanlig tömning?

2. L
    Medlem Nivå 1
    Svårt att svara på, kan va grundvatten om de läcker in. Annars kan de vara så att de bara gjort en vanlig tömning. Hade man velat va jättepetig så skulle man kanske ha bett om urspolning för att få bort allt slam för det är svårt att lyckas få bort allt slam med endast sug. Så frågan är väl vad du tänkt göra med brunnen nu?

3. D
    Medlem · Nivå 7
    Ja, det är ju nästa fråga. Gissar att dessa betongringar inget man bilar ner hur som helst?

Men tanken är väl att fylla igen den och försöka få bort så mycket som möjligt av betongen ovan jord och därefter täcka över med jord/gräs.

4. L
    Medlem Nivå 1
    Man brukar ha en grävmaskin till hjälp som slår ner översta ringarna i brunnen för att sedan fylla igen med lämplig fyllningsmassa. Vattnet i sig brukar inte vara någon större fara i det, men kommunen kan va lite kinkiga få vattnet inte gått igenom infiltrationen men har du inget vakande öga från dom spelar det ingen större roll. Dock finns risken att marken kan bli lite "vattensjuk" o sjunka ihop efter ett tag om det är massa vatten kvar i brunnen, men vilken typ av vatten det är spelar mindre roll.
    Men tillbaka till brunnstömningen, vet du om slambilen heltömmer eller avvattnar?

5. D
    Medlem · Nivå 7
    Misstänkte att det skulle vara lite smidigare med en grävmaskin.. borde fixat det när de grävde ner den nya brunnen och det fanns en grävare på plats :( Så det får nog bli en manuell historia av detta. Får helt enkelt testa med borrhammaren och se om det händer nåt.

Klen erfarenhet av detta med tömnimg, men den nya brunnen, som har fått en vanlig slamtömning är ju inte torrlagd, så gissar att det rör sig om endast "avvattning".

6. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    Vid sluttömning ska de tömma alla kammarna. Det kan vara i läckage från grundvatten men det bör normalt sett ta åtminstone ett par dagar innan det står några större mängder vatten i kammarna.

Knacka ner toppen med borrhammaren och fyll sedan brunnen med det du har.

Om du inte ska spara brunnen som vattenmagasin för stt kunna vattna i trädgården?

7. D
    Medlem · Nivå 7
    Får undersöka hur mycket vatten det verkligen rör sig om imorgon.

Inte tänkt på att eventuellt spara den som vattenmagasin, smart! Den är dessutom, av föregående ägare, maskerad för att se ut som en gullig vattenbrunn med tak, vev och trälucka!

8. D
    Medlem · Nivå 7
  9. J
    Medlem · Nivå 7
    Vart går dina stuprör någonstans , jag kopplade in mina stup på g:a brunnen och då försvinner allt takvatten bort från huset

• Laddar…
  10. D
    Medlem · Nivå 7
    Jag kör med klassiska "blå" vattentunnor. Mest för att få vatten till bevattning då huset står på en höjd med fall från huset. Men ska undersöka om grundvattet möjligen trycker på i den gamla brunnen innan den eventuellt knackas ned och fylls igen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: