Byggahus.se
Hej forumet!

Vi har fått avslag (handläggaren rekommenderar avslag) på en bygglovsansökan om tillbyggnad av vårt envåningshus med källare. Ansökan innebär bland annat bortschaktning av jord vilket skulle frilägga ena gavelfasaden och därmed skapa en sluttningsvåning (eller souterrängvåning). Enligt detaljplan får man endast uppföra envåningshus och enligt vår bygglovshandläggare har stadsbyggnadskontoret i Göteborg gjort den generella bedömningen att sluttningsvåningar räknas som våning när antalet våningar i en byggnad ska avgöras.

Efter detta har jag gjort vissa undersökningar vad gäller våning, källare och sluttningsvåning och kommit fram till ungefär följande:

1. I PBL (Plan och byggnadslagen) och PBF (Plan och byggnadsförordningen) finns ej sluttningsvåning (eller souterrängvåning) nämnd. Däremot finns följande definition av när en källare ska räknas som våning:
"En källare ska anses vara en våning endast om golvets översida i våningen närmast ovanför källaren ligger mer än 1,5 meter över markens medelnivå invid byggnaden." [PBF 1 kap. 4§]

2. Boverket skriver i sina allmänna råd Boken om lov, tillsyn och kontroll http://www.boverket.se/globalassets...nt/2004/boken_om_lov_tillsyn_och_kontroll.pdf följande:
"Med begreppet sluttningsvåning (eller sutterrängvåning) avses en våning där rumsgolvet i våningen utefter minst en fönstervägg ligger i nivå med eller över omgivande mark."

3. I den enda prejudicerande domen (som jag kunde hitta), http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Domstolar/markochmiljooverdomstolen/Avgöranden/P 6673-13.pdf finns följande att läsa:
"För att bedöma om ett utrymme är att anse som en källare måste, enligt Mark- och miljööverdomstolen, en samlad bedömning göras utifrån utrymmets konstruktion och användningssätt (jfr Kammarrättens i Stockholm dom 2009-05-18 i mål nr 3604-07 och Kammarrättens i Göteborg dom 2010-12-30 i mål nr 7074-09)."

Min bedömning är att enligt PBF så skall vårt understa plan *inte* räknas som våning om det räknas som källare (golvets översida i våningen närmast ovanför ligger mindre än 1,5 m över markens medelnivå invid byggnaden). Enligt 3, är min bedömning att det faktiskt är en källare. När jag påvisat detta för vår bygglovshandläggare svarar hon inte på mina frågor utan hänvisar endast till den generella bedömning som kontoret gjort. Jag har bett om förtydligande om vilka prejudicerande domar som bedömningen vilar på samt när denna bedömning gjordes. Detta eftersom en granne för ett år sedan fick bygglov för en liknande tillbyggnad (med sluttningsvåning). Jag får heller inte något svar på min fråga om vad definitionen av sluttningsvåning är (vi kanske inte behöva schakta bort så att hela fasaden blir frilagd).

Som medborgare tycker jag mig ha rätt att få veta hur stadsbyggnadskontoret motiverar denna generella bedömning, när den gjordes, varför den inte tillämpades på vår grannes ansökan samt få råd om hur vi kan ändra vår ansökan så att kontoret ej bedömer understa planet att vara en sluttningsvåning. Men jag får ingen respons från vår handläggare tyvärr.

Jag skulle behöva råd hur jag ska gå vidare. Om ingen på forumet kan ge mig råd skulle jag istället uppskatta tips på var jag kan vända mig för råd.

Tack!

/Fredrik

Men vad ska du ha källaren till? Om du inreder den som bostadsutrymme så räknas det nog som våning medan det är lättare att få den till källare om du endast har förråd och begränsat med fönster tex.

R
I domen du länkar (P 6673-13) till var det en hovrättsassessor som var skiljaktig (sid. 11-17) bl.a. vad gällde tolkning av begreppet våning och därför tillät domstolen att domen överklagades till HD (sid.10). Detta gjordes också men tyvärr så beviljade inte HD prövningstillstånd.
I beslutet (T 3430-14, 2014-12-09) står endast: "Högsta domstolen har gått igenom materialet och funnit att det inte har kommit fram skäl att meddela prövningstillstånd."
Det är alltså fortfarande en bedömningsfråga från fall till fall om ett utrymme är en källare eller inte.
Att anlita en bra advokat kanske är det säkraste?

O
rolflidvall skrev:
I domen du länkar (P 6673-13) till var det en hovrättsassessor som var skiljaktig (sid. 11-17) bl.a. vad gällde tolkning av begreppet våning och därför tillät domstolen att domen överklagades till HD (sid.10). Detta gjordes också men tyvärr så beviljade inte HD prövningstillstånd.
I beslutet (T 3430-14, 2014-12-09) står endast: "Högsta domstolen har gått igenom materialet och funnit att det inte har kommit fram skäl att meddela prövningstillstånd."
Det är alltså fortfarande en bedömningsfråga från fall till fall om ett utrymme är en källare eller inte.
Att anlita en bra advokat kanske är det säkraste?
Domen har alltså vunnit laga kraft. Varför skulle det vara en tolkningsfråga?
I en senare dom i MÖD så hänvisar de till den domen. Så enligt MÖD är den avslutad

Jag själv tycker att domen är klockren. Läs igenom den ordentligt så förstår ni resonemanget.
Med andra ord. Jag skulle inte gå vidare i detta ärende.

O
feffemannen skrev:
Hej forumet!

Vi har fått avslag (handläggaren rekommenderar avslag) på en bygglovsansökan om tillbyggnad av vårt envåningshus med källare. Ansökan innebär bland annat bortschaktning av jord vilket skulle frilägga ena gavelfasaden och därmed skapa en sluttningsvåning (eller souterrängvåning). Enligt detaljplan får man endast uppföra envåningshus och enligt vår bygglovshandläggare har stadsbyggnadskontoret i Göteborg gjort den generella bedömningen att sluttningsvåningar räknas som våning när antalet våningar i en byggnad ska avgöras.

Efter detta har jag gjort vissa undersökningar vad gäller våning, källare och sluttningsvåning och kommit fram till ungefär följande:

1. I PBL (Plan och byggnadslagen) och PBF (Plan och byggnadsförordningen) finns ej sluttningsvåning (eller souterrängvåning) nämnd. Däremot finns följande definition av när en källare ska räknas som våning:
"En källare ska anses vara en våning endast om golvets översida i våningen närmast ovanför källaren ligger mer än 1,5 meter över markens medelnivå invid byggnaden." [PBF 1 kap. 4§]

2. Boverket skriver i sina allmänna råd Boken om lov, tillsyn och kontroll [länk] följande:
"Med begreppet sluttningsvåning (eller sutterrängvåning) avses en våning där rumsgolvet i våningen utefter minst en fönstervägg ligger i nivå med eller över omgivande mark."

3. I den enda prejudicerande domen (som jag kunde hitta), [länk] finns följande att läsa:
"För att bedöma om ett utrymme är att anse som en källare måste, enligt Mark- och miljööverdomstolen, en samlad bedömning göras utifrån utrymmets konstruktion och användningssätt (jfr Kammarrättens i Stockholm dom 2009-05-18 i mål nr 3604-07 och Kammarrättens i Göteborg dom 2010-12-30 i mål nr 7074-09)."

Min bedömning är att enligt PBF så skall vårt understa plan *inte* räknas som våning om det räknas som källare (golvets översida i våningen närmast ovanför ligger mindre än 1,5 m över markens medelnivå invid byggnaden). Enligt 3, är min bedömning att det faktiskt är en källare. När jag påvisat detta för vår bygglovshandläggare svarar hon inte på mina frågor utan hänvisar endast till den generella bedömning som kontoret gjort. Jag har bett om förtydligande om vilka prejudicerande domar som bedömningen vilar på samt när denna bedömning gjordes. Detta eftersom en granne för ett år sedan fick bygglov för en liknande tillbyggnad (med sluttningsvåning). Jag får heller inte något svar på min fråga om vad definitionen av sluttningsvåning är (vi kanske inte behöva schakta bort så att hela fasaden blir frilagd).

Som medborgare tycker jag mig ha rätt att få veta hur stadsbyggnadskontoret motiverar denna generella bedömning, när den gjordes, varför den inte tillämpades på vår grannes ansökan samt få råd om hur vi kan ändra vår ansökan så att kontoret ej bedömer understa planet att vara en sluttningsvåning. Men jag får ingen respons från vår handläggare tyvärr.

Jag skulle behöva råd hur jag ska gå vidare. Om ingen på forumet kan ge mig råd skulle jag istället uppskatta tips på var jag kan vända mig för råd.

Tack!

/Fredrik
Om du läser igenom domen ordentligt så inser du att den går emot ditt bygge. Det du vill göra är att ändra källare till boyta?
Med tanke på den domen du hänvisar till så är det nog svårt att få igenom ditt bygglov.
Men vill du jävlas med grannen så kan du överklaga hans bygglov eftersom det strider mot DP och är det byggt så Äpbl gäller så går det att överklaga ett bygglov som strider mot DP oavsett när det gjordes...

O
Men visst få avslag på bygglovet och överklaga det till Länsstyrelsen...

Jag har bara skummat igenom domen, men en väg frammåt här borde ju vara att distansera sig från förutsättningarna som finns i den domen. Dvs. på olika sätt säkerställa att förutsättningarna skiljer sig åt på de punkter där domen kom fram till att den våningen var en våning och inte källare.

Och om nu Gbg har ett principbeslut att suterrängvåning skall räknas som våning, så gäller det alltså att skapa våningen så att den inte kvalar in som suterrängvåning. Då kanske man slipper att utmana myndighetens uppfattning genom överklaganden,

Om det ex. räcker att skotta upp 30 - 40 cm marknivå mot väggen, så är det källare (Jag vet inte om det räcker), och kanske rita in en trappa med ett eller två steg ner till dörren. Om den marken råkar sjunka ner lite senare så lär ingen orka bråka om det. Markförhållandena är ju usla i halva Gbg, det vet alla...

harry73
Jag tycker du ska överklaga avslaget. Det är det bästa sätt att få tydlighet.
Generell bedömning låter ju som något som kan slå fel rätt så ofta

T
Jag har inte tid att läsa domen men jag undrar ang. punkt 1 om du inte missförstått begreppet medelnivå?

Om jag inte tar fel, och minns vad bygglovshandläggaren sa i grannkommunen när jag var spekulant på ett hus och diskuterade möjligheterna till en tillbyggnad, så är markens medelnivå medelvärdet på markens höjd jämfört med våningen ovanförs golv på både den sida du vill schakta ur och den motstående sidan av huset. Det är allså inte medelnivån längs ena sidan.

Om du alltså har 0,5 m från mark till golvets ovansida på bortsidan huset och 2,5 m där du schaktat ur så är medelnivån 1,5 m ( (0,5+2,5)/2 = 1,5).

I övrigt verkar det knepigt att de godkänt grannens sutteränghus och nekar dig. Det är ju i någon mån "prejudicerande" att det redan finns ett hus som ser ut som ni i vill ha det.
Den bedömningen gjordes i min kommun när jag ville bygga en farstukvist på mitt dåvarande radhus. Om andra grannar hade något som motsvarade det jag ville göra så skulle de godkänna min ansökan utifrån någon slags "likhetsprincip".

Tyvärr vet jag inte om de hade stått för det i verkligheten då jag inte gjorde ansökan klar utan flyttade innan det blev aktuellt.

Testarn skrev:
I övrigt verkar det knepigt att de godkänt grannens sutteränghus och nekar dig. Det är ju i någon mån "prejudicerande" att det redan finns ett hus som ser ut som ni i vill ha det.
Den bedömningen gjordes i min kommun när jag ville bygga en farstukvist på mitt dåvarande radhus. Om andra grannar hade något som motsvarade det jag ville göra så skulle de godkänna min ansökan utifrån någon slags "likhetsprincip".
Byggnadsnämnden består ju av politiker så de kan hitta på i stort sett vad som helst som inte är direkt olagligt utan några konsekvenser. Men... två fel blir inte ett rätt! så att ge ytterligare ett felaktigt bygglov blir inte rätt bara för att det gjorts fel på samma sätt förut.

Jag vill minnas att jag såg något husprogram på TV i år där man hade byggt ett soutteränghus där undervåningen räknades som källare då dess golvnivå låg omkring en halvmeter under marknivå utanför.

Prova att leta rätt på det exemplet. Ta sedan en diskussion med handläggaren. Som jag tolkat det så har handläggaren inte fattat något beslut ännu så att ni kanske fortfarande har chansen att omarbeta bygglovsansökan.

Vi fick avslag på ett bygglov i Stockholms trakten som är suteräng , vi fick inte ha en hel sida av huset i två våningar , då räknas det dom två våningshus . Svaret vi fick att fylla upp delvis , men ej fått svar vad delvis innebär .

Hemmakatten
pelpet skrev:
Jag vill minnas att jag såg något husprogram på TV i år där man hade byggt ett soutteränghus där undervåningen räknades som källare då dess golvnivå låg omkring en halvmeter under marknivå utanför.

Prova att leta rätt på det exemplet. Ta sedan en diskussion med handläggaren. Som jag tolkat det så har handläggaren inte fattat något beslut ännu så att ni kanske fortfarande har chansen att omarbeta bygglovsansökan.
Jag såg också det programmet men kommer inte heller ihåg vad det hette. Däremot vet jag att det var Anders Holmberg på Anders Holmberg Arkitekter som ritade huset och fick igenom bygglovet.

R
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.