Hej,
Jag skulle behöva lite kloka råd om vad jag skulle kunna göra med den här biten av tomten som sluttar ner mot en allmän gångväg. Har en väldigt liten tomt så skulle verkligen vilja ta vara på den här plätten. Kan man jämna ut den på något sätt? Är det svårt? Eller är en terrass en lösning? Eller ska man gräva bort?
Är novis inom området så alla idéer är välkomna.

Allt gott!

• Sluttande tomt mot allmän gångväg med stentrappa upp till hus och grönska. Fråga om jämning, terrassering eller grävning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enklaste är att behålla sluttningen. Alltså att göra ingenting.
Varför inte fokusera på att göra den fin som den är?
Eller finns det något skäl som du inte skriver att ändra lutningen?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vad vill du göra på sluttningen? Är det så att du vill sitta och fika där eller menar du behålla sluttningen och göra den finare?
Om du vill kunna sätta typ utemöbler där och sånt då du gräva bort sluttningen, sätta L-stöd och sen kan du ju sätta nån panel typ ribbor eller nåt eftersom L-stöd inte är jättesnygga. Kan nog bli fint med rätt belysning osv......

Annars är ju terasser med växter rätt snyggt.
Det finns faktiskt en artikel på Byggahus om det.
https://www.byggahus.se/tomt/slant-del-tradgarden-mojligheter

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Det ser onekligen ut som en "värdelös" gräsyta som både är svår att klippa och använda.
Ska man bygga stödmurar tycker jag att det helt klart skulle vara smakfullast och snyggast att bygga i samma stuk som den befintliga muren. Om du kan få bygglov så kan man ju bygga på den befintliga muren upp till trappans överkant och fylla ut, och sen sätta ett järnstaket eller en spalje på krönet. Det skulle ge ganska mycket yta att "möblera" enligt smak och tycke. Vet dock inte hur sannolikt det är att lov beviljas för sånt.

Utan bygg- eller marklov så kan man som sagt arbeta med lägre terasser, men man får fundera noga på om detta ger yta som känns meningsfull...terasserna duger som mest till planteringar och dessa kommer vara vända mot vägen, så man njuter bara när man kommer hem.

Själv skulle jag vara för snål för att göra flera låga terasser. I synnerhet om jag var ny i trädgården. Jag skulle rensat bort allt ogräs från muren upp till gången om planterat slänten som en enda stor rabatt. Kanske sätta ett litet prydnadsträd bakom brevlådan och jobba med småskaliga buskar och perenner runt det. Man får skaffa koll på ljusförhållanden och jordmån och jobba med det som trivs.
Men då är jag en växtsamlare som gillar att rensa ogräs och ständigt arbetar mot att ha mindre och mindre gräsmatta och fler planteringar. Gräsmatta gör sig bäst som en samlad, öppen yta där man behöver behöver lämna lite luft och "negativ rymd". Att spara på små svårklippta snuttar tycker jag är ganska värdelöst.

• Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
Om jag trodde jag skulle sitta på framsidan så är det enklaste nog att bygga en altan ut över slänten tills bygghöjden blir för hög. Sedan planteringar på resten av ytan.

• Gilla
Frassekasse
  • Laddar…
B
F Frassekasse skrev:
Hej,
Jag skulle behöva lite kloka råd om vad jag skulle kunna göra med den här biten av tomten som sluttar ner mot en allmän gångväg. Har en väldigt liten tomt så skulle verkligen vilja ta vara på den här plätten. Kan man jämna ut den på något sätt? Är det svårt? Eller är en terrass en lösning? Eller ska man gräva bort?

Allt gott!
Vi anlitade en trädgårdsarkitekt (har också sluttande tomt) Kan säga att vi är så himla nöjda med lösningen vi fick presenterat.
Vart i Sverige bor ni?

• Gilla
surfarn
  • Laddar…
När jag läste detta dök en fundering upp i huvudet.
Vad jag vet så får man ändra markhöjden upp till 0,5 m utan att begära bygglov.
Betyder det att jag kan skapa terrasser med en höjdskillnad på en meter (-0,5 på den nedre sidan och +0,5 på den övre sidan)?

Hur ofta får man ändra markhöjden?
Måste man ta reda om markhöjden tidigare är ändrad?

På bilden ser det ut som att marken är höjd innanför muren.
Betyder det att man aldrig mer får höja marken där?
Vilken skyldighet har man generellt sett att ta reda på tidigare markförhållanden om man vill höra en ändring?

A aries skrev:
När jag läste detta dök en fundering upp i huvudet.
Vad jag vet så får man ändra markhöjden upp till 0,5 m utan att begära bygglov.
Betyder det att jag kan skapa terrasser med en höjdskillnad på en meter (-0,5 på den nedre sidan och +0,5 på den övre sidan)?

Hur ofta får man ändra markhöjden?
Måste man ta reda om markhöjden tidigare är ändrad?

På bilden ser det ut som att marken är höjd innanför muren.
Betyder det att man aldrig mer får höja marken där?
Vilken skyldighet har man generellt sett att ta reda på tidigare markförhållanden om man vill höra en ändring?
Om du behöver en stödmur med höjden en meter för att hålla tillbaka massorna så behöver den bygglov.

B bara på låtsas skrev:
Vi anlitade en trädgårdsarkitekt (har också sluttande tomt) Kan säga att vi är så himla nöjda med lösningen vi fick presenterat.
Vart i Sverige bor ni?
Tack för ditt svar! I Göteborg.

Finns ett odlarintresse? bygg terasser och odla blommor, fint för de som passerar oxå.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
G
F Frassekasse skrev:
Hej,

Allt gott!
Vad man kan göra beror av flertalet saker, framförallt vad du vill ha för funktion på ytan.

Samt även vilken zon är det, vilket väderstreck, skugga eller inte eller delvis osv...

Höj muren halvmeter och sänk marken halvmeter flytta ut buskarna till kanten så du får en en mysig etage del på det man ser på kortet sen en liten trapp upp på baksidan.

Terrass med planteringar på. Ni kommer aldrig att använda den delen av tomten, så gör det fint istället. Min systers granne har gjort rejäla "blomlådor" med djupet av en pallkrage ungefär fyllda med sjösten och sedan gjort ett plank i impregnerat trä bakom (som döljer en mur i lecablock). I blomlådorna har de sedan underhållsfria buskar. Det ser fantastiskt fint ut.

Trädgårdsområde med infälld illustration av en hobbithåla med rund dörr, blomkrukor och grönska, vid en tegelmur och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hobbithåla?

• Haha
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Ganska liten yta dock. Jag skulle ha funderat, möjligen, över en enda terrass med någon bärbuske om det lätt går att nå från ovansidan, annars täckt sluttningen med Ölandstok (finns vit, gul, rosa, cerise-typ), sockblomma, eller krypoxbär; det senaste med egen insikt om att de "inte alltid kryper" men det är vackert med vita blommor på våren och röda bär till hösten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.