Byggahus.se

Sluträkning energibolag

1. J
    Medlem Nivå 5
    Hej

Vi flyttade från gamla huset i mitten av april 2014. Jag hade anmält flytten till energibolaget i god tid samt även den nya adressen eftersom det är samma energibolag.

Jag mailade bilder på vattenmätaren samt elmätaren. Fjärrvärmen läser de av med automatik. Får en bekräftelse på detta via mail att de ska vidarebefordra uppgifterna internt till "berörda på energibolaget". Vi får sedan under maj 2014 en slutfaktura samt pengar tillbaka, drygt 4000 kr. Tänkte inte så mycket på det eftersom vi bodde i nya huset sedan tre månader. I gamla huset var värmen var sänkt till ca 10 grader samt minimalt med vatten och el hade förbrukats under dessa tre månader. När vi bodde i huset låg energiräkningen mellan 3-4000 per månad under den tiden på året.

Nu i dagarna får vi en räkning på knappt 6000 kr eftersom det visar sig att det jag slutrapporterat inte har hanterats av energibolaget vilket de också erkänt samt att de skyller på att de har bytt faktureringssystem.

Anledningen till att vi fick tillbaka 4000 var att de hade tagit senaste avlästa värdena. (Inte de jag hade skickat in pga deras slarv.) För vatten var det avläsningen i augusti 2013.

Min undran är om det bara är att acceptera att de får göra fel? Vilka rättigheter har jag?

//JED

2. P
    Medlem · Nivå 8
    Jag hänger inte riktigt med. Har elbolaget erkänt att de använt fel uppgifter men vill ändå inte rätta till beloppet?

3. Marcus_L
    Allvetare Nivå 5
    Visst har man rätt att bli sur och till och med förbannad när man har gjort allt rätt, men du har ju använt elen som de har missat att fakturera dig.
    Den anställda på energibolaget som är ansvarig för att det blev fel lär ju inte få avdrag på sin lön för att betala din el, så någon måste betala för felet och det är känns som om det vore lämpligast om den som använt elen gör det.
    Alternativet vore ju att alla andra elkunder får betala för din el och det känns lite dumt.

4. J
    Medlem Nivå 5
    De har erkänt att de har slarvat bort mina inskickade uppgifter. Har mailkonversationen kvar. Fick detta svar samma dag som jag mailade in uppgifterna "Jag vidarebefordrar detta mail till berörda ang flytten. Det borde räcka utmärkt."
    De vill rätta till beloppet, men efter deras misstag är jag skyldig dem pengar. De har kommit på att de har baserat slutfakturan på fel uppgifter pga av deras slarv och inte rätt uppgifter som jag skickade in.

5. P
    Medlem · Nivå 8
    Jag fattar fortfarande inte. Har elbolaget, i slutändan, fakturerat dig korrekt eller fel?

Är din egentliga fråga om elbolaget är bundet av sin första faktura (som var mer förmånlig för dig) även om den var baserad på felaktiga uppgifter, d.v.s. att elbolaget skulle vara förbjudet att rätta uppgifterna gentemot dig?

6. H
    Moderator · Nivå 25
    jag tolkar TS som att slutfakturan nu är korrekt, att det handlar om att de korrigerat sitt (klantiga ) misstag.

Och det tror jag att de ha rätt att göra. Fast med en tidsfrist tror det är 3 år man har på sig att fakturera. Nu gäller det lite speciella tidsregler för el, som jag inte vet hur de kan tänkas slå i ett fall som det här.

För några år sedan när man fick preliminärfakturor, och sedan litet då och då "slutfakturor" som baserades på avläsningar. Så hade vi inet läst av på typ 3 år, och felet hade ackumulerat sig. När det väl blev slutavläst antog jag att nu kommer det en monsterfaktura. men elbolaget meddelade att eftersom de inte hade skött avläsningarna så var de tvugna att efterskänka drygt 3000kr.

När nästa självavläsning skulle ske så var jag punktmarkerad, elbolaget ringde samma dag och tvingade mig att läsa av med telefonen i handen....

7. J
    Medlem Nivå 5
    Ju mer jag googlar runt ju virrigare blir detta.

Hittade detta på nätet: http://www.energimarknadsbyran.se/E...a-avtalsvillkor1/Slutfaktura-efter-avlasning/
    Det gäller visserligen bara el så då borde ju inte detta påverka vatten och fjärrvärme, men det är i detta fall samma bolag.

Gällande slutfaktura så har jag inget minne av att jag har fått någon sådan. Har alltid fått efaktura från bolaget och vad jag känner till går det inte att skicka en sådan på ett negativt belopp, därav fick jag bara ett utbetalningskort som jag då trodde var baserat på de uppgifter jag skickade in. Slutfaktura ska enligt lag (se länken ovan) skickas inom sex veckor. Utbetalningen kom inom sex veckor.

Tittar jag tillbaka på senaste fakturan gällande gamla huset som avser mars 2014 med betalning sista april 2014 och jämför det med deras rättade slutfaktura så skulle jag ha betalat dem:
    Fjärrvärme 560 kr
    El 101 kr
    Vatten 1014 kr
    Detta är för perioden 1-15 april 2014 samt korrigering av vattenförbrukningen.
    Istället för denna slutfaktura som jag inte har fått så kommer utbetalningskort på 4163 kr.

Den så kallade slutfakturan kom alltså i dagarna som efaktura med beloppet 5838 kr.

8. M
    Medlem · Nivå 7
    Samtidigt borde man ju bli lite fundersam själv när man säger upp ett avtal och då får pengar tillbaka. El betalas väl alltid i efterskott och säger man upp avtalet och inte får någon räkning efter det som man inte borde ha fått (alltså för perioden efter uppsägningen) så borde det ju uppfattas som konstigt att man helt plötsligt får pengar tillbaka?

/Ola E.

9. J
    Medlem Nivå 5
    Jag kan hålla med dig Ola om att jag skulle ha reagerat på detta. Hade jag som sagt fått med slutfakturan där allt var specat så hade jag nog kollat detta. Nu var det lite rörigt under denna tid med räkningar från samma energibolag för två olika fastigheter.
    Det helade började med att vi måndags fick ett brev där vattnet var feldebiterat. De hade räknat fel på 216 kbm eftersom de hade använt gamla avläsningen från 2013 istället för den jag hade rapporterat vid flytt. Dessa 216 kbm stämmer. Tittar jag då på efakturan som kom samtidigt så ska vi betala för 33 kbm????

Kontentan känns som om de avslutade allt den sista mars. Glömde att fakturera för halva april och den beräknade vattenförbrukningen från föregående avläsning fick vi tillbaka.

Jag har bett om att få se den felaktiga fakturan som låg till grund för återbetalningen, men jag har ännu inte fått den.

//JED