Hej, jag har nu suttit i flera dagar men fattar verkligen inte hur man räknar ut hur många cm skillnad i takhöjd på tillbyggnaden.

Har gått igenom alla papper från start men där framkommer det aldrig graderna som husets tak lutar.

Jag behöver veta till min tillbyggnad på mitt garage vad den slutgiltiga takhöjden blir.

Ena sidan är 2,7 meter och nuvarande yttervägg är 2,4 meter. Det ska byggas ut med 3,8 meter på längden och 7,3 meter brett.

snälla hjälp mig med detta!

Mvh

• Handritad planritning av hus med markeringar för rumsuppdelning och yttermått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ok, tack!

jag har ju ett platt tak med förmodligen 5-10 grader .

men skulle vilja få ut vad höjden då blir på den nya ytterväggen garageporten är idag på den låga sidan som är 2,4m sen ska det ju ut 3,8 meter till som bilden visar.

idag skiljer det 30cm i det befintliga jag skulle vilja säga ca 2.15 till 2.20 meter efter utbyggnad.. tänker jag fel då?

G gammelpungen skrev:
Hej, jag har nu suttit i flera dagar men fattar verkligen inte hur man räknar ut hur många cm skillnad i takhöjd på tillbyggnaden.

Har gått igenom alla papper från start men där framkommer det aldrig graderna som husets tak lutar.

Jag behöver veta till min tillbyggnad på mitt garage vad den slutgiltiga takhöjden blir.

Ena sidan är 2,7 meter och nuvarande yttervägg är 2,4 meter. Det ska byggas ut med 3,8 meter på längden och 7,3 meter brett.

snälla hjälp mig med detta!

Mvh
Om det idag är en skillnad på 30cm på 740cm så har du en taklutning på 2.32 grader. Vilket skulle innebära att på en sträcka på 380cm så minskar höjden med 15.4cm.
Dvs det går från 240cm till 224.6cm
Sedan tror jag du måste ha alla mått angivna i mm på ritningarna.

T Tompafix skrev:
Om det idag är en skillnad på 30cm på 740cm så har du en taklutning på 2.32 grader. Vilket skulle innebära att på en sträcka på 380cm så minskar höjden med 15.4cm.
Dvs det går från 240cm till 224.6cm
Sedan tror jag du måste ha alla mått angivna i mm på ritningarna.
Grymt stort tack! bygglovet har jag redan men jag bor som sagt i Kiruna och 4 meter snödjup är inte ovanligt så då vet jag vad jag ska gå på! stort tack!

G gammelpungen skrev:
Grymt stort tack! bygglovet har jag redan men jag bor som sagt i Kiruna och 4 meter snödjup är inte ovanligt så då vet jag vad jag ska gå på! stort tack!
Inga problem :rofl: Då har jag räknat på att du förlänger befintliga taket med samma lutning 3.8m

T Tompafix skrev:
Inga problem :rofl: Då har jag räknat på att du förlänger befintliga taket med samma lutning 3.8m

det är helt rätt :D
Du är en hjälte! :D

G gammelpungen skrev:
det är helt rätt :D
Du är en hjälte! :D
Haha, det är nog att ta i :crysmile: Kommer bara ihåg trigometrin från gymnasiet :rofl:

T Tompafix skrev:
Haha, det är nog att ta i :crysmile: Kommer bara ihåg trigometrin från gymnasiet :rofl:
haha en annan har inte ens gått gymnasiet men klarar mig gott utan papper om historia och annat hittepå som man skulle lära sig haha!

Kunde ju varit bra om du läst lite trigonometri, det är inte hittepå.

Protte

Saknar man de teoretiska kunskaperna eller tvivlar på sin förmåga att räkna kan man ju sätta upp ett par läkt och mäta med tumstock och gradskiva

F fribygg skrev:
Saknar man de teoretiska kunskaperna eller tvivlar på sin förmåga att räkna kan man ju sätta upp ett par läkt och mäta med tumstock och gradskiva
jo läste det med, men fick svar där uppe, stort tack!

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.