Hej, jag har nu suttit i flera dagar men fattar verkligen inte hur man räknar ut hur många cm skillnad i takhöjd på tillbyggnaden.
Har gått igenom alla papper från start men där framkommer det aldrig graderna som husets tak lutar.
Jag behöver veta till min tillbyggnad på mitt garage vad den slutgiltiga takhöjden blir.
Ena sidan är 2,7 meter och nuvarande yttervägg är 2,4 meter. Det ska byggas ut med 3,8 meter på längden och 7,3 meter brett.
snälla hjälp mig med detta!
Mvh
Har gått igenom alla papper från start men där framkommer det aldrig graderna som husets tak lutar.
Jag behöver veta till min tillbyggnad på mitt garage vad den slutgiltiga takhöjden blir.
Ena sidan är 2,7 meter och nuvarande yttervägg är 2,4 meter. Det ska byggas ut med 3,8 meter på längden och 7,3 meter brett.
Mvh
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Om du inte vet vad det befintliga tak lutar så får du mäta lutningen.
Det finns chicka digitala vattenpass som säger hur mycket det lutar eller så använder man en sån som jag har.
https://picclick.co.uk/Level-and-Angle-Indicator-by-Inogon-263184701115.html
sedan åt vilket håll ska det luta.
Protte
Det finns chicka digitala vattenpass som säger hur mycket det lutar eller så använder man en sån som jag har.
https://picclick.co.uk/Level-and-Angle-Indicator-by-Inogon-263184701115.html
sedan åt vilket håll ska det luta.
Protte
ok, tack!
jag har ju ett platt tak med förmodligen 5-10 grader .
men skulle vilja få ut vad höjden då blir på den nya ytterväggen garageporten är idag på den låga sidan som är 2,4m sen ska det ju ut 3,8 meter till som bilden visar.
idag skiljer det 30cm i det befintliga jag skulle vilja säga ca 2.15 till 2.20 meter efter utbyggnad.. tänker jag fel då?
jag har ju ett platt tak med förmodligen 5-10 grader .
men skulle vilja få ut vad höjden då blir på den nya ytterväggen garageporten är idag på den låga sidan som är 2,4m sen ska det ju ut 3,8 meter till som bilden visar.
idag skiljer det 30cm i det befintliga jag skulle vilja säga ca 2.15 till 2.20 meter efter utbyggnad.. tänker jag fel då?
Om det idag är en skillnad på 30cm på 740cm så har du en taklutning på 2.32 grader. Vilket skulle innebära att på en sträcka på 380cm så minskar höjden med 15.4cm.G gammelpungen skrev:Hej, jag har nu suttit i flera dagar men fattar verkligen inte hur man räknar ut hur många cm skillnad i takhöjd på tillbyggnaden.
Mvh
Dvs det går från 240cm till 224.6cm
Sedan tror jag du måste ha alla mått angivna i mm på ritningarna.
Grymt stort tack! bygglovet har jag redan men jag bor som sagt i Kiruna och 4 meter snödjup är inte ovanligt så då vet jag vad jag ska gå på! stort tack!T Tompafix skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Kunde ju varit bra om du läst lite trigonometri, det är inte hittepå.
Protte
Protte
Klicka här för att svara