personstarthumb-up

Slutet expansionskärl

673 läst  17 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    En liten fundering... Alla principskisser visar att expansionen ska sättas efter sista tanken på returen.
    Nu hade ju mitt pannrum bestämt att det inte funkar och att expansionstanken hamnar åt helt motsatt håll.
    Kan man sätta anslutningen till expansion mellan laddomat och tank på returen?
    Mvh Frasse

2. L
    Medlem · Nivå 20
    Inget bra att ha den mellan där , när laddomaten arbetar kommer det att bli ett varierande tryck på blåsan , den kommer att arbeta mycket
    Då kan sätta kärlet precis var som helst , bara det är en returledning , en sådan stängs aldrig av
    med shunt eller dylikt , det är inte förbjudet att ha en ventil före för att stänga mot kärlet , om man tar bort handtaget i öppet läge , mycket bra att ha möjligheten att stänga om du ska göra något vattenjobb

3. F
    Medlem Nivå 1
    Ska man göra så här då?

PAMMA.jpg

4. L
    Medlem · Nivå 20
    Det går bra , jag själv har kärlet 10 m från tankarna på en ledning som sitter returen , då kommer den aldrig att bli varmt som knäcker blåsan , den tycker inte om värme , och en säkerhetsventil kan ska sitta så nära värmekällan som möjligt även den på en retur

Frasse0176 gillar
  5. GK100
    Medlem · Nivå 17
    Du kan sätta uttaget för expansion mellan tankarna och laddomaten på returen det är precis samma som på skissen. Där hålls temperaturen låg under största delen av förloppet och när den eventuellt stiger lite på slutet är volymen som behöver tas upp marginell.

Se också till att du inte ordnar några ventiler med eller utan borttagna handtag som kan stänga för säkerhetsventilen. Att ha det för kärlet är ok och kan vara bra men se då till att SÄV sitter på annat och icke avstängbart ställe dvs se upp med om den sitter på en standardsrmatur som hör till expansionskärl.

Joak och Frasse0176 gillar
  6. F
    Medlem Nivå 1
    Så det skulle funka så här? Sparar en del rör isf

PAMMA2.jpg

7. L
    Medlem · Nivå 20
    Går bra det med , är en kallända ut till kärlet , men kommer att vid eldning kanske fyllas på med
    med lite varmvatten från returen . men klarar det nog

Frasse0176 gillar
  8. F
    Medlem Nivå 1
    Synpunkter innan man börjar pressa IMG_9348.JPG

9. D
    Medlem · Nivå 12
    Liteavvarje har fel. Du kan utan vidare ansluta den var dom helst på returen. Den kommer inte att arbeta eller utsättas för onödig värme.

10. L
    Medlem · Nivå 20
    Du avgör själv var du ska sätta ditt kärl , men det mår inte bra av att få varmt vatten på blåsan ,
    den ska helst vara kall , men tål varmt men inte hett , då går blåsan sin väg .
    Du har fått en del info här , så det är inget fel med den ena eller andra placeringen

11. L
    Medlem · Nivå 20
    Nu har jag fel igen enligt dig , varför är nästan allt jag framför fel enligt dig , det verkar som att du sitter med otroliga kunskaper i det mesta , men framför det då som att det vet jag för jag är bäst , gör som jag säger

12. D
    Medlem · Nivå 12
    Varför du så ofta kommer med felaktigheter kan jag tyvärr inte svara på, det ligget utanför min kompetens. Men det är lite konstigt med tanke på attdu verkar ha bra mycket mer erfarenhet på områden än vad jag har.

Det skulle kunna bero på att jag förstår hur saker hänger ihop, medan du enbart utgår från hur du brukar göra.

Ledningen mellan tankarna innan laddomaten blir inte varm förän tankarna är fulla, oavsett var på ledningen man ansluter sig. Man kan med andra ord ansluta var som helst.

13. L
    Medlem · Nivå 20
    Det med att jag kommer med felaktigheter får stå för dig , varför kommer det inte något om detta från andra på forumet , kan man fråga sig
    Men det är klart du förstår det mesta som kommer upp här , och ska nästan till 100% kommentera det som sägs med upprepning , för du vet ,
    Nu är det väl så att gammal är alltid äldst och har en del erfarenheter av utförande av olika yrkesgrupper som finns på forumet
    Men du kanske har mer av den sorten än någon annan här , det kan iof vara bra om det är till hjälp för en TS , men gå inte fram med sågen och kapa jäms fotknölarna , det är inte bra i längden

14. krilleman_215
    Allvetare · Nivå 23
    Som förtydligande så ska man alltid ha kulventil på ledningen till expensionskärlet. Gärna med inbyggd avtappning. Men en separat avtappning på ett T-rör fungerar lika bra det.

Detta är för att kunna byta kärl samt kontrollera luften i blåsan på ett smidigt sätt.

Det man däremot inte får ha är avstängningsbar säkerhetsventil. Kulventilen som stänger av expansionskärlet ska ENDAST stänga av kärlet, inget annat.

Och det går fint att montera expansionskärl på returledningen till laddomaten oavsett var på denna ledning. Det blir ingen skillnad i tryck/temp om man sätter T-röret nära tankarna eller närmare laddomaten.

Skärmklipp.jpg

15. D
    Medlem · Nivå 12
    Det är väldigt vanligt att det inte finns ventiler där. Rekommendera kan man göra, men att säga att det alltid ska finnas är att ta i.

Hej där! så kan du också ställa frågor i forumet. :love: