Byggahus.se

Sluten septi istället för trekammarbrunn?

1. L
    Medlem Nivå 5
    Håller på att planera för ett nytt avlopp. Grävaren var här och provgrävde för att se hur högt grundvattnet står och det verkar bli lite meck att få till detta med självfall.
    Från huset till trekammaren går det, men att leda detta vatten vidare till en markbädd kommer med stor sannolikhet att kräva någon slags pump då denna kommer få ligga lite högre än brunnen. Markbädden kommer dessutom få ligga på grannens mark vilket kräver lite papper och sånt, grannen har dock inget alls emot detta utan vill bara att vi får ett så bra avlopp som möjligt.

Givetvis funderar jag ju nu då på andra lösningar. Det är ett litet hus på 55m2 (skulle väl egentligen räkna det till vinterbonat fritidshus) och vi är endast två i hushållet. Skall man vara fler bör man nog bygga ut kåken, men på detta finns inga planer (hoppas jag). Mina tankar går därför kring en större sluten septitank. Vilka är nackdelarna med en sådan? Hur ofta behöver man i så fall tömma en sådan, på en höft? Disk- och tvättmaskin används, duscha är något vi båda uppskattar och toaletten är av vattentyp. Hur många kubik bör tanken vara på? Bör vi fundera på en annan typ av toalett i så fall? Hörde något om en duschkabin som i princip återanvände vattnet och renade det, en sådan kanske med fördel bör installeras men är de bra och något att ha? (Edit: googlade på denna typ av kabin men det är inget som finns på marknaden än, så dett alternativ får nog vänta...)
    Hur är det med lagar och regler? Vad jag förstått så verkar ju kommunerna gå på hetsjakt efter denna typ av lösningar, men kommunalt vatten/avlopp finns inte på många kilometer. Det är ju surt om vi får okej på ett sånt avlopp om kommunen sedan ändrar sina policys och tvingar oss göra om igen.
    Alla tips, tankar och idéer mottages med stor tacksamhet.

Redigerat 9 mar 2015 23:30
  2. H
    Moderator · Nivå 25
    En septitank tror jag du skall se som en sista nödlösning om inget annat går eller blir godkänt. Om du skall ha allt avlopp till den så kommer du att få tömma väldigt ofta.

Tänk såhär, ett relativt vnligt hushåll gör av med 150 - 300 kbm vatten (eller mer) på ett år. Nu var detta ju iofs ett fritidshus, men antag att du bara har en tiondel så stor förbrukning så kommer du iallafall att bli tvungen att tömma 3 - 4 ggr per år, troligen mer.

Det blir lite mer rimligt för de som kan ha 3 kammarbrunn för allt utom toaavlopp.

3. L
    Medlem Nivå 5
    150-300 m3 vatten är ju en del ja. 300.000 liter då som något slags tak. Den största septin jag googlade var på 20.000, en sådan skulle då tömmas 15 ggr per år.
    Hur stor är en större modell av sådan septi? Vad är max för slamgubbarna att suga ut ens? 4 ggr per år är ändå acceptabelt men såklart bättre om det gick mer sällan.

Någon som har liknande lösning med pump för vattnet efter trekammaren som vill dela med sig av erfarenheter? Strul med dessa, jobbigt underhåll eller annat att tänka på? Avloppet "dör" ju om strömmen går, men det gör ju förvisso vattenpumpen också.
    Om man byter toaletten mot avskiljare, vad kan man vinna på det? Generellt gällande natur och grundvatten vet jag inte om jag föredrar tvättmedel och annat framför fekalier - även om vi personligen är väldigt duktiga på att köra så naturliga och giftfria grejer som möjligt.

Skall naturligtvis snacka med grävaren om detta (som ju bör veta bäst) men känner att jag gärna har lite inputs och idéer innan jag stämmer av med honom om vad vi bör ansöka om.

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det är rätt vanligt att man anlägger en "förhöjd infiltration" om grundvattennivå och markförhållanden inte är idealiska.
    Så har många av mina grannar.

Här kan du läsa på lite
    http://husagare.avloppsguiden.se/infiltration.html

http://husagare.avloppsguiden.se/attachments/download/15/NVFaktablad4Infiltration_000.pdf

Och nej, mer än 70 - 100 m3 vatten gör inte en familj av med per år, om man inte är extrem slösare.

Men det är ändå mångdubbelt mer än vad som får plats i en septiktank.

Redigerat 10 mar 2015 00:44
  5. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    När man anlägger en avloppsanläggning räknar kommunen med att den ska räcka för 5 personer. Om du får skulle jag göra det enklaste, billigaste och mest tillförlitliga, dvs en 3-kammarbrun med efterföljande bädd för både toa och BDT. I andra hand en septiktank för toan och 3-kammarbrun för BDT. Att ha annan toa än en vattentoa är att ses som en nödlösning.

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Inga konstigheter med en pumpbrunn till infiltration utan tillhör en "normallösning" för enskilt avlopp.
    Precis som andra skriver så är en sluten tank en nödlösning när inget annat går att bygga, praktiskt eller ekonomiskt.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Jg tror att det är mer vanligt med 5 kbm tank. Skall du tömma 20 kbm, så måste du ha en väldigt bra väg fram för sugbilen. Så tunga bilar brukar inte köra på privata vägar.

8. L
    Medlem Nivå 5
    Bra tanke hempularen. bra väg har vi inte till kåken. Nä, septi går nog bort märker jag.

"Att ha en annan toa än är en vattentoa är att ses som en nödlösning" vet jag väl dock inte om jag håller med om. Pumpa sådär 12 liter vatten för att lägga en kabel känns inte helt optimalt - även om det ju ändå fort kommer ut i marken igen. Men jag är med på vad du menar katten. :)

Grävaren höftade en trekammare med markbädd utan konstigheter till ca 75.000. Behövdes det pumpar och annat kunde det bli upp till 120.000. Självklart bara höftningar och så, men vad är det som kan kosta så mycket med en pump? Pumpen i sig är väl inte särskilt dyr? Att dra el till pumpen? Den är ju knappas stor och kräver en större grop heller?

9. joflopp
    Medlem Nivå 11
    Innan du funderar på infiltration behöver du få klarhet i vilka reningskrav kommunen ställer på din fastighet. Ofta talar man om normal eller hög skyddsnivå avseende miljöskydd. Vid normal skyddsnivå ska man reducera syreförbrukande ämnen (BOD7) med 90 % och fosfor med 70 %. Vid hög skyddsnivå ska man reducera BOD7 med 90 %, fosfor med 90 % och kväve med 50 %.

En infiltration bedöms idag inte kunna nå upp till kraven på hög skyddsnivå då fosforreduceringen inte når upp till 90 %. Alternativet är då markbädd med någon slags fosforfälla eller minireningsverk.

10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Grannen här har en sluten tank, de är två personer i hushållet och de tömmer knappt en gång i månaden tycker jag det verkar som. Nu har jag ingen aning om storlek på tanken, men det känns som att driftskostnaderna är rätt höga. Jag har för mig att vi betalar runt 1500 när de tömmer vår trekammarbrunn på 5 kbm.

11. L
    Medlem Nivå 5
    joflopp, dessa frågor hoppas jag avloppsgrävaren jag anlitat har koll på. beroende på vad han anser är bäst för oss skall vi tillsammans skicka in en ansökan till kommunen. men du tänker att det ev kan bli trekammarbrunn -> pump -> fosforfälla/+reningsverk -> markbädd? då låter det närmare de där 120.000 ja. :)

mexitegel, skrev en annan tråd om en kompis som har problem med sitt nuvarande olovliga avlopp, där trekammaren är demolerad invändigt och som även läcker in, denna tank fyller sig själv på en vecka i nuläget. en tömning kostar ca 1500 där ja. (jag bara råkar veta, hans problem med sitt olovliga avlopp har ju inget med planerandet av mitt nya att göra...). 1500 i månaden är lite tuft, även om det kortsiktigt är enklast (och billigast). grävaren lät rätt skeptisk till pumpar och annat men jag tror inte vi har mycket val.

12. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Kolla först med kommunen så slipper du göra om ansökan, eller komplettera den. Anlitar du en entreprenör som gör mycket avloppsjobb i din kommun har de säkert koll på vad som gäller. Skulle tro att en lösning som kommunen godkänner för BDT+WC är Fann Biobädd 5ce. Alternativt en tät bädd av moduler och en efterföljande fosforfälla. Som sagt din entreprenör har säkert koll på detta.

13. A
    Medlem · Nivå 19
    Pumpar är vanligt, så jag förstår inte varför Er "grävare" verkar skeptisk eller beror det på för lite erfarenhet med den typen av installation? Vissa kommuner har "godkända" entreprenörer, vilket underlättar arbetet kanske något att kolla om det inte redan är gjort.
    I vårt område har de senaste tre avloppningsanläggningarna fått byggas med pump pga strandnära läge och infiltrationen måste ligga längre bort från sjön.

14. C
    Medlem · Nivå 14
    Driftsäkerheten med pumpar handlar om att köpa en vettig från början och lära sig att underhålla den. Många tankar har enkelt demonterbara pumpar som man lyfter för inspektion och spolning, ingen anledning att klättra ned i tanken längre.

Fördelen är att man kan flytta infiltrationen en bra bit vid behov. Tex placera tankarna vid väg/hus för enkel tömning och infiltrationen på lämpligare yta.

15. L
    Medlem Nivå 5
    mnja jag uttryckte mig nog lite illa, han menar nog på att det bästa och billigaste är ett system med självfall - vilket ju är givet. dvs att man gärna undviker pump om man kan.
    killen rekommenderades av slamtömmarkillarna som i sin tur är anlitade av kommunen. dvs någon lokal förmåga. tar väl in ett gäng offerter när vi har koll på grundvattennivå och allt.