Byggahus.se

Slutbetalning när man ej e nöjd

1. lier
    Medlem · Västerbotten · 1 346 inlägg

lier

Medlem
    Ja då var jag igång igen!

Nu har vi fått våran slutbetalning på huset alltså dom pengar vi håller inne med. Vi är inte nöjda med jobbet som är gjort.
    Bla så skulle en ytterdörr bytas ut klinker e fogat med 2olika färger tapeter som skulle åtgärdas e inte åtgärdade mototstyrning garageport fattas inte ens levererad mm mm listan e lång ett helt a4 papper.. Hur gör jag nu??

Jag vill inte betala dels för att dom inte skött sig snyggt och för att dom enligt mig inte e klar. Sen att deras bygge på vårat hus inte ha inneburit annat än en massa strul..

Vad händer om vi inte betalar?? jo fakturan går väll vidare till inkasso men sen då för den lär man ju bestrida??

Någon som har nått råd? eller vet hur det funkar?
    Besikta huset igen känns ju lönlöst det innebär ju bara att dom får ytterligare mer tid på sig att färdigställa.. Säger det igen Ni som ska bygga med en mindre lokal byggfirma i Umeå hör av er så att det inte slutar som för oss ett hus som i slutänden blev drygt 400,000kr dyrare än lovat och en massa strul och lurendrejeri.

2. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Re: Slutbetalning när man ej e nöjd

Du skall inte betala förrän bygget är klart, så Du gör helt rätt, som håller inne del av betalningen. Då du har motkrav, kan du inte betala. De som betalar i ditt läge, av rädsla/eller inte vill bråka= gör fel.
    Du behöver inte oroa dig för något hot om inkasso eller vad som nu kan användas i utpressningssyfte.
    Det är däremot inte ovanligt att dessa oseriösa byggfirmor anlitar en advokat för att genom stämning kräva in skulden, utan att åtgärda felen. Men med det kommer de ingenstans, då du har ett avtal och motkrav för brist o fel. Det du skall vara noga med, är dokumentationen av felen= foto, och dina skrivelser (många) där du uppmanar byggfirman att omgående fixa till de där felen, då ni vill utnyttja även denna del av bostaden, ni kan m a o inte packa upp ert bohag då ni inte vet hur mycket plats hantverkaren behöver för att åtgärda felen, m m. Blanda inte in byggfelsförsäkringen, den behöver ni inte, så länge ni håller inne betalningen. Å andra sidan, har man betalt, så gäller inte försäkringen för det. ::) Till slut får du ge byggfirman en sista dag för att de skall komma och fixa felen, efter detta kan du anlita någon annan  eller fixa felen själv, och behålla pengarna.

3. lier

lier

Medlem

Slutbetalning när man ej e nöjd

Någon byggfelsförsäkring har jag inte så den blir svår att använda.. Sen har dom fått tidsförlägning till 15dec och dom tror väll att dom e färdig men jag anser att dom inte är det.
    Det fattas att fixa även en del punkter i besiktningsprotokollet men kanske inte av lika stor art som dom 150000 kr jag håller inne med. Så jag vill inte ens ge dessa snickare ½dag dom har redan haft sin chans flera gånger att fixa till det som återstod samt anmärkningar på besiktningen.. Huset skulle för övrigt vara klart 20aug och vi fick flytta in i ett hus som var besiktat men långt ifrån klart den 27september.. Men det har väll ingen betydelse huset e var inte klart och är fortfarande inte det i våran mening.

4. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Har du/ni inte skrivit in vitesklausuler i ABS05:surprised:rna?

5. lier

lier

Medlem

Som det e nu, så känns det inte som man skrivit nått :'( Vi har blivit lurade genom hela byggprocessen >:( Kan inte ens glädjas över huset vill bara sälja bort det vilket inte heller e så enkelt... Inte när det blev så här mycket dyrare än vad det var tänkt :'( Nyckelfärdigt totalentrepenad hahaha vilket skämt, jag skulle nog mer kalla det delad entrepenad eller varför inte säga att jag/vi varit byggledare och dom byggt. Det e nog mest nära sanningen. Hatar mig sj hatar snickarna hatar huset. >:( :'( Går bra att vara efterklok men som det känns nu så skulle man aldrig ha byggt det här huset och framför allt inte med dessa byggare.. :'(

6. Robert_Maria

Robert_Maria

Medlem

Gu vad tråkigt att läsa, hoppas att ni kan "bryta ihop" och sedan ta ett nytt tag om byggarnas kulor. Bara vrid om, vrid om hårt.

7. lier

lier

Medlem

Jo det e aldrig roligt när man kommer i kläm. Man får ta nya tag efter nya året och se om man kommer fram till någon lösning. Men som det e nu e det bara jobbigt, och man börjar känna sig ganska trött på allt som har med det här huset att göra..

Hur går det för er sj?? Hoppas att det går bättre för er än för oss. Har inte kikat på eran sida på ett tag, har varit så mycket annat. Har ni flyttat in? :)

8. Robert_Maria

Robert_Maria

Medlem

Nej, vi har inte flyttat in ännu, men snart. Det har gått braa för oss, om man nu vågar skriva det i denna tråd.

9. lier

lier

Medlem

Klart man vågar :) Jag är glad att alla byggen inte slutar som vårat. Nu med facit i handen så vet vi att vi inte e den ända som råkat ut för dessa byggare. Min önskan e att dom skulle få näringsförbud. Tycker inte att man ska kunna öppna firma efter firma och sen bara konkursa dom.. Men det måste ju vara lönande!? Men Umeå e ju inte så stort så jag tycker att ryktet ska sprida sig och att ingen vill bygga med dom tillslut.

Nä man skulle gå ut i tidningen och kanske plus för att folk ska få upp ögonen på dom. >:(

10. Robert_Maria

Robert_Maria

Medlem

Det kan ju i värsta fall, om inget annat hjälper vara ett hot som funkar. Hota inte direkt men i värsta fall använd ditt trumfkort. Använd det inte om du/ni i slutändan inte kommer anväda det.

11. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Oj vilken röra ni råkat ut för!

Jag hoppas verkligen att ni kan få ny energi och orka vada genom skiten och komma över till andra sidan. Det känns helt hopplöst nu, men kanske kan det ljusna.

Problemet med näringsförbud är att det är så lätt att gå runt att det är nästan meningslöst. Om han får näringsförbud så startat frun ett bolag istället. Får hon näringsförbud gör pappan det, sedan kollegan, sedan...

Hoppas att ni någon gång i framtiden orkar skriva om vad ni gått igenom och hur andra ska kunna undvika att hamna i samma fälla.

12. H
    Moderator · Stockholm · 43 044 inlägg

hempularen

Moderator

Om vi återgår till frågan i tråden. Kan ni låta bli att betala?

I princip så får du inte hålla inne mer pengar än vad de återstående arbetena kostar (kan vara en svår värdering) + givetvis saker som förseningskostnader om ni har rätt till det (antingen vite i avtalet eller bevisade merkostnader som ni haft pga. förseningen).

Om ni håller inne mer så riskerar ni att byggaren anger er ovilja att betala som skäl för att inte färdigställa. Om ni sedan ex. anlitar en annan för färdigställande så kan det bli problem om den första byggaren har "giltiga skäl" (ex. utebliven betalning).

Det har ju framkommit i en annan tråd att ert avtal tagits över av en annan firma under bygget, det ger ju en extra svårighet, då kan den nya firman troligen skylla vissa fel på den första konkursade firman.

När er entrepenör inte färdigställt (antar att det nu handlar om besiktningsanmärkningar) på utsatt dag så meddelar ni dem att ni komemr att ta in en annan entrepenör för färdigställande, och att de komemr att bli debiterade för detta. (håller även firma nr. 2 på att göra kk?). Se till att ni får hjälp med formen för detta meddelande av jurist, som även bör bedömma om övriga åtaganden från er är korrekta så att inte er byggare kan bråka.

I det läåget så har ni ju åtminstonde de innehållna pengarna för färdigställande, att krama ur mer ur byggaren kan ju vara värt att prova men räkna inte med att få ut något.

13. lier

lier

Medlem

Lite svårt att som du säger uppskatta kostnaden. ::) Jag utgår framför allt att denna byggare som nu har öppnat en ny firma med det första konkursade företaget inte ska få pengar pga att han inte gjort ett bra jobb när man ringer blir det upptaget ton så varför jaga.. Ända sättet att få kontakt är att skita i och betala för då lär han höra av sig på ett eller annat sätt..

Vi har redan haft ett så kallat byggmöte där vi (ska man säga kom "överens" :-/ ) Om dom punkter som skulle åtgärdas och det var absolut inget problem.. Och skulle vara klart 15dec.. Till saken hör att snickaren även ansvarig för vårat bygge har själv aldrig varit i huset sen dess, utan låtit andra göra jobbet. Efter dom gjort det dom trodde var allt, så tog dom med sig vårat järnspett betongplintar och motorn till den inte fungerande ventilationen som dom installerat tidigare, och som jag ha måstat anlita ett annat företag för att byta ut. Så i mina ögon så har dom inte gjort annat än skit och kunde jag skulle jag lika gärna kunna bränna ner eländet bara för att slippa se huset.. Men nu e det ju inte riktigt så enkelt jag vill ha ett fungerande hus och slippa se dom här typerna nå mer och kanske ta dom där 150000kr jag håller inne för att färdigställa huset och betala bort en del av topplånet.. För oss spelar det som ingen roll vi kommer mest troligt inte kunna bo kvar i huset ändå.. Pga alla fördyringar som gjorde våran budget helt ohållbar.. Jag får nog kontakta en advokat som kanske kan råda men allt kostar ju och nu finns det inte mycket pengar kvar till att slösa på denna idiot till snickare!!

14. H
    Moderator · Stockholm · 43 044 inlägg

hempularen

Moderator

Jag blir lite "förvirrad" av det du skriver. Har huset besiktigats? Och har besiktningamannen godkänt ebtrepenaden (fast med anmärkningar)?

Om entrepenaden ännu inte godkänts så kan inte byggaren skicka någon slutfaktura. Och om entrepenaden godkänts med anmärkningar, så skall det finnas ett slutdatum för åtgärdande. Då är det de punkter som finns upptagna i besiktningaprotokollet som du kan hålla inne betalning för plus andra bevisade krav som du har av typ förseningsvite etc. Du kan inte hålla inne pengar bara för att du tycker byggaren är dålig, strulat etc. Vad gäller sådana kostnader som du själv har betalat till olika entrepenörer som du vill få byggaren att betala, så är situationen troligen ganska knepig, där har du inte någon självklar rätt att få ersättning från byggaren, på de punkterna får du troligen se dig som lurad (där måste du skaffa juridisk hjälp, om beloppet är värt det).

Om punkterna i besiktningsprotokollet inte är åtgärdade på utsatt tid så kan du (efter att ha underättat byggaren på ett korrekt sätt) anlita annan entrepenör för åtgärdande, på byggarens bekostnad. Här tror jag att det finns fallgropar, dels är det tydligen vanligt att byggare hävdar att de inte underättats på ett korrekt sätt, dels att de hävdar att de inte åtgärdat besiktningspunkterna pga att kunden inte betalat tidigare åtgärder (alltså hållt inne för mycket). Och att kostnaderna för åtgärdandet från annan entrepenör varit för höga.

Men på det du skriver så är det inte klart för mig om de punkter som finns, är med i något besiktningsprotokoll, eller om det är punkter som du själv anser skall åtgärdas.

15. lier

lier

Medlem

Det är både punkter i besiktningsprotokollet och punkter jag anser sj att man inte ska betala för.. Och ja dom har fått ett datum när det ska vara klart och åtgärdat.. Nu tror dom väll att dom åtgärdat allt men vissa saker dom åtgärdat ser ut som skit & jag har gjort det bättre sj.. Sen har jag provat att ringa denna byggare men han trycker bara av samtalet så det blir upptaget ton, han ser att jag ringt men ringer inte upp, så det ända sättet att få kontakt är väll att skita i och betala för då lär han höra av sig.. Min fråga nu är måste jag göra en ombesiktning?? för att kunna hålla inne dom här pengarna som besiktningsmannen ansåg jag skulle hålla inne tills jag ansåg att det var klart??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.