Jag minns en fastighet där jag bor som var ett väldigt långt och märkligt bygge. Jag var nyfiken och kontaktade kommunen. Jag fick svar att det inte fanns något slutbesked och man kunde därför komma med synpunkter på fastigheten. Det var inget som jag agerade vidare på utan var mest nyfiken. Minns jag rätt så skulle det per automatik bli ett slutbesked efter 10 år.

Nu finns en annan fråga på tapeten. Gäller ej bygglov, utan en anmälningspliktig installation. Installationen har gjort på felaktigt sätt men kommunen anser att allt är fina fisken. Efter att kommunen hanterat ett klagomål så var de snabba på att se till att ärendet fick ett slutbesked. Troligen för att "säkra" installationen och göra det svårare att driva ifrågasättanden.

Jag kan inte juridiken kring detta, men blir nyfiken på hur det fungerar med slutbesked. Varför agerar kommunen aktivt ibland och ibland inte alls. Är det endast för att säkra sina egna intressen? (I detta fall har även kommunen ett intresse av installationen)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.