Byggahus.se
Tjenare!!

Snart är det dags för vår slutbesiktning, om 3 veckor.

Hur hård ska man vara?? Har ju förstått att man kan hålla inne pengar till fel är åtgärdade osv. Men låt säga att det är en repa i golvet och lite fläckar på tapeterna. Ska man då kräva att dom sätter nya tapeter eller ska man hålla inne pengar. Vi har redan nu sett lite fläckar på tapeten (en så länge bara köket tapetserat). Fläckar som vi kommer störa ihjäl oss på, inte speciellt stora men ändå! Jag känner ju att man vill ha det perfekt när man betalar så mycket pengar. Ni som varit med om slutbesiktningar, hur har det varit?

Ska man påpeka minsta lilla grej för att ha det dokumenterat??
Man måste väl kunna vara stenhård på saker som syns på håll. Hörde nånstans att man ska kunna se skadan på tre meters håll.

tacksam för svar och tips

Mvh Henke o Helena

Hej,

Jag har tyvärr inget bra svar på er fråga. Dock funderar jag kring samma sak och hoppas på att någon ska svara på våra frågor så snart som möjligt eftersom vår slutbesiktning blir på tisdag...

Jag har märkt därmed märkt en sak som jag är väldigt missnöjd med men som besiktningsmannen berättade för mig att de inte kan göra någonting åt.

1. På allting som är av trä i huset, så som runt omkring alla fönster eller runt dörrarna, finns små hål. Även om de är små så är de synliga även långt ifrån och de är väldigt många också. Trots det kan, enligt besiktningsmannen, inte göras någonting åt dem.

Tack på förhand

Ni ska naturligtvis påpeka allt ni ser, det är sedan upp till besiktningsmannen att avgöra om byggföretaget ska stå till för svars för felen, eller om det är acceptabelt. Ni kan inte själva hålla inne med pengar, utan hur mycket ni har rätt att hålla inne med avgör besiktningsmannen. Han ser felen och uppskattar sedan hur mycket detta kostar att rätta till. I vårt hus har övervåningen lite mindre byggarea( ca1 kvm) än vad kontraktet säger pga takstolarna blev utbytta, men där nöjde besiktningsmannen med att skriva att vi ska riktiga ritningar som visar den riktiga ytan.

Jobben kring uppförandet av t. ex ett hus, skall vara fackmässigt utförda, det förväntar sig alla som bygger nytt. Det blir lite konstigt om byggherren själv som lekman, skall påpeka för målaren eller snickaren, vilka brister och fel dessa åstadkommit. Besiktningsmannen å sin sida är förmodligen uppbunden kring de avvikelser som bl a nämns i Bygg Ama, m a o ,hur snett saker och ting får vara, innan klagomål tillåtes! Man kan naturligtvis undra hur det kan komma sig att en vägg står snett, och av vilken anledning man skall godtaga detta. Ni gör helt rätt som håller inne pengar för fel och brist, i och med det, är där inga lagar och regler som gäller längre för entreprenören och byggfelsförsäkringen. Det finns inget krav på att man skall nyttja försäkringen (som ändå inte gäller för något)
Ha därför en lista på de fel och brister Ni vill framföra, vid besiktningen, och var noga med att besiktningsmannen antecknar att ni lämnat en förteckning över brist o fel. Klargör gärna också där på stående fot att Ni ämnar hålla inne en del av betalningen, tills felen är åtgärdade. Några fläckar på en tapet kan kanske värderas till 50 kronor av någon, men skall det behövas en omtapetsering, kanske priset hamnar på 8000 Kronor. Därför gäller det att hålla hårt i den egna börsen, då man kanske tvingats att låna upp 2,5 miljoner till drömhuset

Förstår inte riktigt Anders1010 inlägg här ovan, vad gäller besiktningsmannens roll i bygget. Avtalet är mellan byggherren och entreprenören. Byggherren skall inte behöva acceptera annat än fackmässigt utförda jobb. Och vad i all världen har besiktningsmannen med vilken summa byggherren håller inne. Bättre att hålla inne pengarna, så får byggaren springa benen av sig till domstolarna, om den vill kräva betalning för ett felaktigt utfört jobb. Själv höll jag inne 220` för brist o fel, som inte åtgärdats, det tog ca 7 år innan ärendet var slutfört i domstol, och mycket jobb för byggherren och dennes advokat= dom förlorade rubbet= jag vek mig inte en tum. Uppfattar det närmast som nonchalans mot byggherren, det där brist o fel

Ja lite så kan jag tänka mig... Det är ju inte aktuellt att dra av för en rulle tapet, för att det är fläckar på några våder. Några tusenlappar för jobb också..

Sen hade vi en skada på ett förnsterbläck under en av stormarna i vinter. En byggställning föll ner och gjorde sönder bläcket (det sprack i ena kanten och såg väldigt fult ut. Några dagar senare så var det lagat, snickaren hade bankat till det med hammaren så att skadan inte såg så allvarlig ut. Men för mig är det ändå ett trasigt fönsterbläck! Frågan är om sånt som orsakats av storm går på besiktningen eller nån annan sorts försäkring?

Spelar ingen roll om skadan beror på oväder eller klantig hamtverkare, vid leverans skall huset vara fackmannamässigt byggt (eller reparerat). Om sedan reparationen på föntserblecket är inom eller utom toleranserna får väl i första hand besiktningsmannen avgöra, är man inte nöjd kan man begära överbesiktning. Men det kansle inte känns riktigt rimligt om det bara handlar om ett fönsterbleck.

Vad gäller hur mycket man kan hålla inne. Man får bara hålla inne det belopp som motsvarar vad det kostar att åtgärda felen. Om man håller inne för mycket så är det ett vanligt argument från byggare för att inte åtgärda felen.

Däremot så är inte besiktningsmannens bedömning av värdet den enda sanningen. Om man tycker att besiktningsmannen tar i för lite så kan man hålla inne mer. Men det gäller då att man kan skaffa "bevis" ex. offerter på vad en annan firma vill ha för att åtgärda. Kan man inte bevisa rimligheten i det man håller inne så kan det bli problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.