Byggahus.se

Slutbesiktning

1. P
    Medlem · 53 inlägg

PAN

Medlem
    Strul med slutbesiktningen, hur funkar det, kan man flytta in innan slutbesiktningen utan att det får juridiska konsekvenser? Att man accepterar rådande kvalitetsproblem?

2. H
    Medlem · 112 inlägg

hakwa

Medlem

Re: Slutbesiktning

Vi kommer att flytta in i vårt Jordugglan innan slutbesiktning. Nu har vi NNF så vi har redan gjort en liten besiktning. Men bara för att du flyttar in betyder inte att du accepterar diverse fel.

3. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Att flytta in före en godkänd slutbesiktning är inget jag rekommenderar.
    Rent juridiskt ligger ansvaret för huset och det som finns inuti hos entreprenören som skall stå för försäkringen.
    Huset är inte ert eget förrän efter en godkänd slutbesiktning!
    Det kan ju faktiskt finnas allvarliga fel som ni inte vet om. (tex elfel som kan vara livsfarliga)

Förutom den juridiska aspekter så försvåras en fullödig besiktnnig av att det finns en massa möbler etc. som döljer ytor som skall besiktigas. Dessutom kommer det alltid att tjafsas om en del skador fanns där innan ni flyttade in eller om ni har orsakat skadorna.

4. H
    Medlem · 112 inlägg

hakwa

Medlem

Har man NF och har tid att vänta kanske det är att rekommendera. Men i vårt fall ska de ju inte kolla ytskikten inomhus och vi har ett annat hus vi lämnar. Och som sagt vi har redan gått igenom en del i huset så det ska inte uppstå några ansvarsproblem. Så för oss är inte valet svårt för annars får vi bo på gatan.

5. volvo

volvo

Medlem

Har ni då koll på vem som försäkrat vad och vad som händer om tex huset börjar brinna eller det blir inbrott?

6. H
    Medlem · 112 inlägg

hakwa

Medlem

Ja det har vi. Husföretaget har en villaförsäkring from husresningsdatumen och vi har from den datum vi fick tillgång för eget arbete hemförsäkring. Och vad som ingår i vad har jag papper/broschyrer på från försäkringsbolaget.

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 081 inlägg

hempularen

Moderator

Ett problem som kan uppstå om man flyttar in för tidigt är att ev. vitesklausuler tydligen inte faller ut efter det datum man flyttat in.

Dvs, om byggaren aldrig färdigställer huset så har man begränsade möjlgheter att få skadestånd, har jag hört.

8. H
    Medlem · 112 inlägg

hakwa

Medlem

För oss gäller bara vite om husföretaget inte var klara med sina åtaganden på den datum de sagt (hos oss låg de 7 veckor före). Sen har de 2 månader på sig att rätta till alla fel som ev kommer upp på slutbesiktningen. Så det ska inte spela någon roll så som jag ser det.

9. H

hempularen

Moderator

Nu är jag inte riktigt med, du skrev att ni skulle flytta in före slutbesiktning. Men den är klar 7 veckor före utsatta tid?

Betyder det att det planeras vara klart 7 veckor före?

För ni vet ju inte om det blir en godkänd slutbesiktning. En kollega till mig flyttade in före godkänd besiktning (fast efter avtalad tid). Det tog 18 månader extra innan det blev en godkänd besiktning. Och nu har dom fortfarande flera hundra icke åtgärdade besiktningsanmärkningar (4 år efter det 18 månder fördröjda godkännandet).

Och som sagt vitesklausulen fungerade inte efterssom dom flyttat in. Annars hade byggaren fått betala tillbaka ca. 40% av hela byggkostnaden. Detta processar dom fortfarande om.

Om man har flyttat in så är ju också risken att man känner sig tvingad att godkänna dåliga lösningar på besiktningsanmärkningar. Man är kanske inte så pigg på att dom skall bila upp golvet av någon anledning när man väl bor där.

10. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Det är av olika skäl inte att rekommendera att flytta in före godkänd slutbesiktning.
    Det gäller bl.a. ansvaret för skador som kan inträffa mellan inflyttning och slutbesiktningen.

Stipulerar avtalet vite om entreprenaden inte kan avlämnas vid en godkänd slutbesiktning inom avtalad tid så löper vitet från avtalad tidpunkt fram till dess entreprenaden godkänns. Detta oavsett om beställaren har tagit huset i bruk eller om han haft eller inte haft några extra kostnader.

Finns dock ingen vitesklausul i avtalet har entreprenören skadeståndsskyldighet motsvarande de extra kostnader (extra flytt, hyra m.m.) som beställaren drabbats av m.a.a. förseningen. Dessa kostnader måste dock vara direkta utlägg som kan verifieras.

11. P
    Medlem · 53 inlägg

PAN

Medlem

Min husförsäljare har delad entreprenad som affärsidé. Sedan rörmokaren fick för sig att åka till Thailand så finns det ingen klar ersättare. Det mest korkade i detta sammanhang står undertecknad för. Jag väntade med att skriva avtal med rörmokaren pga av tidsbrist (spacklade, tapetserade osv). Det är det enda avtal som jag inte skrivit under när det gäller entreprenaden. Husförsäljaren skyller nu på att slutbesiktningen måste flyttas till den 28:e. Vi har lägenheten till den 24:e. Smart av honom eller om man inte är så konspiratorisk, vilken otur ::)

Vi har tex golv som inte är i våg pga dålig flytspackling, klinkers som diffar 1 cm i höjd, flisor i parketten och en rad märken och sprickor.

Vi ska kräva en förbesiktning med hussäljaren och ansvarig snickare. Och reda ut de fel som är synliga. Är detta en rimlig lösning eller vad tycker ni?

12. H

hempularen

Moderator

Tjaa, det låter ju som det blir svårt att få ut någon förseningsersättning i det läget. Nu har ni ju ett antal punkter som syns. Fundera över vad som händer om besiktningen visar att det finns fel i grunden eller bärande delar av stommen?

Har man då redan flyttat in så kan det ju vara lite svårt (eller svårare ) att styvnackat propsa på att byggaren skall åtgärda istället för att "fixa" om åtgärdandet kanske innebär att huset i princip måste monteras ned.

Personligen skulle jag nog faktiskt försöka antingen förhandla med hyresvärden om att bo kvar 1 månad till, eller hitta ett tillfälligt boende.

13. volvo

volvo

Medlem

Det är ju alltid bättre att försöka förekomma och inte vänta in en annalkande katastrof.
    Ni har ju allt att vinna på detta agerande och inget att förlora.

14. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Det är alltid bra att dokumentera skador och fel Du ser/uppmärksammar, en digital-
    kamera är ett bra hjälpmedel. En fickbandspalare är också bra, för när det strular, så blir det alltid bråk om vad som sades.

15. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

PAN, omfattas den aktuella entreprenaden av färdigställandeförsäkringen?

Kontakta i så fall försäkringsbolaget då denna försäkring i viss mån täcker kostnader som uppstår om entreprenaden inte fullföljs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.