Claes Sörmland
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Ok, rent moraliskt, i just affärsrelationen, känns det såklart rimligt. I andra aspekter, som t.ex. att den ena parten i en affärsrelation ser att den andra bryter mot lagen finns det annan moral att beakta. Lojalitet mot kunden eller lojalitet mot samhället.

Jag tänkte annars att lojalitetsplikten mest är ett begrepp i anställningsförhållanden. Inte heller där är det alltid så lätt att reda ut vad som är rimligt, vad som är tillåtet och vad som faktiskt är förbjudet.
Jag tänkte rent juridiskt, att vid en rättstvist kommer tingsrätten att utgå från att båda parter är lojala mot varandra. Den som bryter mot detta förlorar på det.

A Anelle skrev:
Jag ser ju inte riktigt byggnadsinspektörerna som "poliser" eller att de initierar undersökningar och det är ju en viss skillnad på straffrättsliga brott....

Dessutom är det jag efterfrågar med mitt inlägg mer att jämföra med att om polisen kommer och vill prata med mig om min stulna TV och då ser en bil utanför mitt hus så börjar de väl inte undersöka om det verkligen är min bil..... och skickar foto till bilregistret för att se om det verkligen är min bil.

Kan tyvärr inte använda bordell i mitt exempel ;)
Inte för att din jämförelse med poliser har någon som helst relevans.

Men jo, i allra högsta grad. Det är inte alls långsökt att om din tv är stulen att titta på dig med förutsättningen att du har fler saker som är stulna, det är snarare direkt sannolikt.

Det är långt mer osannolikt att en mönstermedborgare råkar ha en stulen TV i besittning. 😄

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Anelle skrev:
Klart att man får anmäla vad man vill. Jag hade dock uppfattat att inspektörerna ska hålla sig till vad de är där för att inspektera och inte börja kontrollera/undersöka om jag har bygglov för annat. Jag kanske formulerade frågan fel. Det är väl mer så att om inspektören är där i ett ärende så kanske inte jag förväntar mig att de ska kolla upp om jag VERKLIGEN har bygglov för något annat som finns på tomten (>5år, dock ej 10). Det ligger ju utanför det tillsynsärende de är där för att kolla. De skulle lika väl i så fall börja gå runt i området och se om övriga på gatan har bygglov för de ev åtgärder de vidtagit.

Fotot de har skickat till lovavdelningen är på vårt staket som går utmed gatan. Man får ha mur/staket på 120cm mot gatan. Jag har en (gammal) stödmur som mäter 130-140 cm. Vår tomt går i höjd med den, dvs, marknivå innanför stödmur är ca 130 över gatan, dvs det finns en fallrisk. Därför har vi satt ett staket där, på insidan muren. De säger nu att staketet måste rivas, då vi inte får ha ett högre staket/mur än 120 cm och stödmuren finns ju där.

Stödmur och staket skymmer ingen sikt.
Jag hade en granne där jag bodde tidigare som hade gjort samma sak. Orsaken var att han satte upp staket som säkerhet för sina småbarn och hund så de inte skulle ramla ner. Försök och ange det som "säkerhet". Lycka till.

S Sigge1960 skrev:
Absolut ska de arbeta så. Om någon i tjänsten hittar andra avvikelser är det deras skyldighet att dokumentera och handlägga. Dessutom kan det vara att viss andra "avvikelser" påverkar bedömningen av det aktuella ärendet.
Jag hör vad du säger, men det finns ingen koppling mellan avvikelsen, dvs planket, och min tillbyggnad.... bara så det blir tydligt.

A Anelle skrev:
De skulle lika väl i så fall börja gå runt i området och se om övriga på gatan har bygglov för de ev åtgärder de vidtagit.
Ja inte heller det vore något konstigt. Liknande insatser görs regelmässigt när exempelvis flygfoton från olika tidpunkter jämförs.

FrasseSV FrasseSV skrev:
Om det är ett stödmur till gatan kollar vem har ansvar för muren även om den är på ditt tomt. Oftast är det tomten ovanför som har ansvar att stödja ditt tomt.
Det är då också deras ansvar att ha ett fallskydd.

I din diskussion mot kommunen kan du lyfta upp detta samt att du valde den höjd då det finns en stor fallrisk och att det fanns ingen fallskydd.
Stödmuren tror jag byggdes på 50-talet när mitt hus byggdes, den står framför huset mot gatan, den är min. Vi har ägt huset i ca 12 år. Huset ligger alltså inte heller i gatuhöjd, dryg meter i skillnad (uppåt), trädgården/tomten ännu ett par dm upp.

Huset låg delvis på prickmark, en stor del av huset. Detaljplansändring gjordes för att få göra tillbyggnaden, som vi hade slutsamråd kring.

Jag har aldrig "valt" höjd på min tomt.

K karlmb skrev:
Plank o murar kommer att få sättas upp utan bygglov om mer än 4,5 m från granntomt. Annars med dennes medgivande. Finns en tråd här i forumet om de nya reglerna. [länk]
Min mur och plank är mot gatan, inte mot grannen. Jag har försökt att förstå om detta hjälper mig, jag har inte kommit fram till att något ändras till min fördel.... men tack.

C
JapeFox JapeFox skrev:
Försök och ange det som "säkerhet". Lycka till.
Detta och andra "tips" på samma linje här får mig att fundera på vad man har för tankar kring PBL och bygglov...
Det är väl knappast så att det är bygglovsfritt eller att man kan bli "ursäktad" för att en åtgärd är nödvändig för att t.ex. barn och hundar inte skall ramla ner(?)

Tänker att en nyckel till framgång i ett bygglovsärende ändå är en förståelse för vad som formellt gäller, vilka alternativ som de facto existerar i handläggningen.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Man kan aldrig få tillåtelse av det offentliga, dvs i detta fall från ägaren av vägen. Så det är bara att kapa ned planket till ett staket

pacman42 pacman42 skrev:
Man kan aldrig få tillåtelse av det offentliga, dvs i detta fall från ägaren av vägen. Så det är bara att kapa ned planket till ett staket
Om det är så att planket betraktas som en del av stödmuren kommer det antagligen inte gå att göra om det till ett staket - sammanlagda höjden blir för hög.

W Weimik skrev:
Om det är så att planket betraktas som en del av stödmuren kommer det antagligen inte gå att göra om det till ett staket - sammanlagda höjden blir för hög.
Blir det verkligen så? Då måste ju markhöjden innan muren skapades finnas noterad också. Det kan ju vara så att markhöjden är ändrad på bägge sidor av muren - så gjorde jag när jag terrasserade en del av min tomt.

A Anelle skrev:
Min mur och plank är mot gatan, inte mot grannen. Jag har försökt att förstå om detta hjälper mig, jag har inte kommit fram till att något ändras till min fördel.... men tack.
Dubbelkolla vad som står på kommunen. Var samma för oss men vi äger bara muren som stödjer vår tomt.

V VillaWP skrev:
När de kontrollerade vårt garage, så kollade de av grannen byggnader. Vi såg däremot till att få avdrag på fakturan eftersom de inte bara gjorde arbete till oss. Vilket vi fick utan problem 😀
Ni hade väl snarare dricksat inspektören om hen upptäckt något otillåtet hos grannen 😉

Typ av deras staket satt för nära er. Inte vanlig kreativitet

A Anelle skrev:
Jag ser ju inte riktigt byggnadsinspektörerna som "poliser" eller att de initierar undersökningar och det är ju en viss skillnad på straffrättsliga brott....

Dessutom är det jag efterfrågar med mitt inlägg mer att jämföra med att om polisen kommer och vill prata med mig om min stulna TV och då ser en bil utanför mitt hus så börjar de väl inte undersöka om det verkligen är min bil..... och skickar foto till bilregistret för att se om det verkligen är min bil.

Kan tyvärr inte använda bordell i mitt exempel ;)
Jodå, nu kontrollerar dom dessutom om du har skulder hos kfm, så dom kan komma och hämta bilen. Oavsett vems det är.
När myndighetspersoner får feeling så kan vad som helst hända.

• Haha
Anelle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.