Hej!
Vid slutsamråd för tillbyggnad togs foto på helt andra delar av tomten och skickades till bygglovsavdelningen.
Lite angiveri helt enkelt.
Får inspektörerna arbeta så?
Nu har det begärts förklaring o föreläggande osv.
Jag har gjort fel men är nyfiken på om de får arbeta så. Jag trodde bara de fick utreda om anmälan kommit in…
Vid slutsamråd för tillbyggnad togs foto på helt andra delar av tomten och skickades till bygglovsavdelningen.
Jag har gjort fel men är nyfiken på om de får arbeta så. Jag trodde bara de fick utreda om anmälan kommit in…
Vem som helst får väl anmäla vad de vill till kommunen, så de lär inte har brutit mot något för att de anmälde/informerade. Om de sedan hade tillåtelse att fota vad de ville på tomten är en annan fråga, men det påverkar inget här då det bevis de fick på bild är lika giltigt oavsett om de fick fota eller inte.
Nu när kommunen ändå vet - vad var det de såg?
Klart att man får anmäla vad man vill. Jag hade dock uppfattat att inspektörerna ska hålla sig till vad de är där för att inspektera och inte börja kontrollera/undersöka om jag har bygglov för annat. Jag kanske formulerade frågan fel. Det är väl mer så att om inspektören är där i ett ärende så kanske inte jag förväntar mig att de ska kolla upp om jag VERKLIGEN har bygglov för något annat som finns på tomten (>5år, dock ej 10). Det ligger ju utanför det tillsynsärende de är där för att kolla. De skulle lika väl i så fall börja gå runt i området och se om övriga på gatan har bygglov för de ev åtgärder de vidtagit.Hep skrev:
Vem som helst får väl anmäla vad de vill till kommunen, så de lär inte har brutit mot något för att de anmälde/informerade. Om de sedan hade tillåtelse att fota vad de ville på tomten är en annan fråga, men det påverkar inget här då det bevis de fick på bild är lika giltigt oavsett om de fick fota eller inte.
Fotot de har skickat till lovavdelningen är på vårt staket som går utmed gatan. Man får ha mur/staket på 120cm mot gatan. Jag har en (gammal) stödmur som mäter 130-140 cm. Vår tomt går i höjd med den, dvs, marknivå innanför stödmur är ca 130 över gatan, dvs det finns en fallrisk. Därför har vi satt ett staket där, på insidan muren. De säger nu att staketet måste rivas, då vi inte får ha ett högre staket/mur än 120 cm och stödmuren finns ju där.
Stödmur och staket skymmer ingen sikt.
Redigerat:
Ja det är t o m så att den som arbetar med dessa frågor som tjänsteman har en skyldighet att se till att ett tillsynsärende startas när man får kännedom av PBL-överträdelser. Sen brukar nog de flesta medarbetare på byggnadsnämnderna ha skygglappar stora som pizzatallrikar när de rör dig ute i kommunen, annars skulle du ju behöva öppna tillsynsärenden vid varje rörelse utanför kommunhuset.A Anelle skrev:Hej!
Så nej, man har inte gjort något fel när man agerar på misstänkt överträdelse av bygglagstiftningen som man uppmärksammas på i samband med arbetet med ett slutbesked. Just slutbeskedet ska ju dessutom fungera så att det är en sorts gynnande beslut som betyder att byggnadsnämnden meddelar att myndigheten inte tänker gå vidare med förelägganden. Så det gäller s a s att vara extra uppmärksam för den tjänsteman som arbetar med beredningen av ett slutbesked.
Så kallad överskottsinformation är fullt tillåtet att använda, tvärtemot vad många tror.A Anelle skrev:
Däremot finns vanligtvis ingen skyldighet att anmäla/utreda orelaterade småsaker man kan råka upptäcka inom ramen för ett tillsynsuppdrag. Alltsom oftast har man omdömet att inte skapa sig mer jobb än nödvändigt. Nu råkade du uppenbarligen ut för någon nitisk tjänsteman.
Redigerat:
Nu har du fått svar på frågan om inspektören handlar rätt eller inte.
Vill du ha hjälp med möjliga lösningar behövs lite mer info.
Är det plank eller staket?
Och vilken kommun är det? Reglerna kan skilja sig åt mellan kommuner och även utifrån om detaljplanen har skrivningar om detta.
Är det problem med höjden på stödmuren eller bara att du har ett pank/ staket ovanför?
Vill du ha hjälp med möjliga lösningar behövs lite mer info.
Är det plank eller staket?
Och vilken kommun är det? Reglerna kan skilja sig åt mellan kommuner och även utifrån om detaljplanen har skrivningar om detta.
Är det problem med höjden på stödmuren eller bara att du har ett pank/ staket ovanför?
Skulle man hårddra ett sådant personligt ansvar skulle de väl aldrig komma fram till platsen för tillsynen pga. allt intressant man kan hitta på vägen dit 😂Claes Sörmland skrev: