Byggahus.se

SLUT PÅ PENGAR !

1. B
    Medlem · 2 inlägg

Botto

Medlem
    Hej !
    jag har några frågor som jag hoppas någon kan svara på, Vi är mitt upp i ett husbyggande ,och har då fått en max limit av våran bank gällande byggkreditivet...

Så utifrån en kalkyl som hussäljaren gjort till oss där allt "skall var med och allt skall stämma" börjar vi där man oftast börjar med fastigheten osv.....

Men när vi får en räkning från plan & byggkontoret som är på 39900 kr istellet för 25000 kr vad gör man ?

Att tillägga är också att husföretaget skyller ifrån sig och säger att det är inte så lätt att vad som hender när kommunen är inblandad.....

Nästa fråga, är man skyldig att som byggherre att stå för byggelen, (ca 5500kr) om det inte står någonstans eller har kommit på tal...vi har fått ett totalpris på ett nyckelfärdigt hus där är det inte medräknat....

Ps finns det nån hemlig praxis som man skall kunna ?

Mvh. frustrerad nybliven pappa & husbyggare....

2. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Re: SLUT PÅ PENGAR !

Vad avser fakturan ni fått från kommunen?
    Har ni precis börjat bygga? O inte betalt några andra räkningar ännu? Banken borde vara införstådda med att det tillkommer utgifter som är "oförutsedda". O det kommer säkert flera.....
    Ni har två alternativ:
    1. Om ni inte har råd med en krona till så avbryt bygget.
    2. Prata med banken! 5500 innebär faktiskt bara en nettokostnade för er med 15:-/månad (femton kronor per månad!) o det borde inte vara något problem vare sig för er eller banken.

3. H
    Medlem · 206 inlägg

Husagaren

Medlem

Angående byggelen så var vi väl medvetna om att vi som byggherre (totalentr.) skulle få stå för detta. Först i efterhand insåg jag det vansinniga i detta, varför skall byggherren stå för elen till byggarnas maskiner under byggtiden etc. Borde ha ifrågasatt detta innan kontraktskrivning om inte annat av principiella skäl. (I praktiken skulle väl då kontraktssumman ha justerats upp lika mycket)

4. B
    Medlem · 2 inlägg

Botto

Medlem

Hej igen !

Det är inte bara pengar det handlar om utan en princip sak, att man utan och blinka förväntas att betala "oförutsedda" utgifter som ingen någonsin talat om.
    Skall man bara acceptera vad som helst utan & blinka.
    Det blir för mig samma sak som att kontraktet inte följs, angivna tider och kostnader ej följs....

Även om det bara är 15kr/månad så äter det till slut upp det sista av kreditivet, finns roligare saker att lägga pengarna på en sådant som ej finns kalkylerat...

Mvh :(

5. H
    Medlem · 206 inlägg

Husagaren

Medlem

Det som står i kontraktet är det som gäller. Tyvärr är det väl ofta svårt att inse vad vissa delar i kontraktet verkligen betyder. Svårast av allt är dock att få med "det som glömts bort" i kontraktet eftersom man inte är medveten om detta. Vad gäller räkningen från plan och byggkontoret är väl detta troligen uppsatt under säljarens uppskattning? Det betyder då juridiskt sett ingenting, det enda man då kan hoppas på är säljarens moral och att han på något sätt kompenserar er "ur egen ficka".

6. DragonLady
    Medlem · Västra Götaland · 780 inlägg

DragonLady

Medlem

Men om det inte står att ni skall betala bygg el o det finns en summa på detta i kontraktet o ni har totalentreprenad... ???
    Ska man då bara betala o se glad ut över sådana tillkommna utgifter? jag menar vad kommer mer ? avgift för container, avgift för sopor, kranbil, lossningspersonal, mm, mm :-/
    Innebär inte totalentreprenad att allt utom kanske vissa skrivna saker i kontraktet är inräknat i priset ???

7. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem

I totalentreprenad kontrakten brukar det stå en liten rad om att alla övriga kostnader som inte avtalats i kontraktet står byggherren för. Eller ngt liknande.

8. DragonLady
    Medlem · Västra Götaland · 780 inlägg

DragonLady

Medlem

Då gäller det ju att dessa kostnader är med i kontraktet så man får en totalsumma som stämmer med verkligheten för o minimera otrevliga överaskningar. ???

Dagens tips måste ju då vara att be dom skriva ner vad som tillkommer normalt i ett bygge o vad i ovanliga fall kan dyka upp. ??? :)

9. G
    Medlem · 416 inlägg

goerana

Medlem

Hej !
    När man läser varför pratar och frågar man inte ?
    Jag förstår inte att det kan vara så svårt att fråga och fråga igen.....

mvh/ Goerana

10. A
    Medlem · 128 inlägg

asdl2

Medlem

Goerana: Det kan ju vara så att man inte hinner sätta sig in i allt, tex. så senast jag skrev på ett kontrakt så fick jag 23 sidor att läsa. . . Att sätta sig ner o fråga allt skulle ju ta dagar.... (sen tillkommer ju ändå vissa lagar & regler, om man nu skall vara på säkra sida måste man ju ha en egen advokat med sig)

11. N
    Medlem · 1 053 inlägg

Nix

Medlem

Då är det kanske tur att du har kvar bilen, frugan och din ena lunga ;)

Själv skriver jag inte under saker utan att ha läst och förstått.
    Speciellt inte med summor som motsvarar flera årslöner för hushållet...
    Om man sedan missar något är en annan sak, men jag hoppas att du inte menar att du inte ens försökte läsa det.
    Har ni så knappt med tid kanske det är lite fel läge i livet att bygga just nu???

12. A
    Medlem · 128 inlägg

asdl2

Medlem

Klart jag förstod vad jag skrev under, ville bara visa att det är lätt att skriva "fråga o fråga igen" men irl så är det inte alltid så. (Givetvis hade jag en frågestund med, som dock inte innefatta allt, på cirka 40 minuter med mäklaren & säljaren - vid ett annat tillfälle/ärende konsultera jag advokat a 90 minuter (plus hans förberedelse/avslut:dyrt:ja). Så jag kör inte så det ryker, men ändå - som sagt - det är svårt att diskutera allt (vissa problem kanske man inte ens har tänkt på när man skrev kontrakt)

I vissa fall används också standardavtal med finstilta text som en part för in i avtalssituationen - i dessa fall är det inte lätt att sätta sig in i allt & diskutera (vilket även lagstiftarna är medvetna om eftersom dessa kan tolkas till utgivarens nackdel)

Ett dåligt exempel är Onoff/elgigantens krediter, hur många har läst villkoren ordentligt och förstått allt samt frågat expediten om nåt?!

13. N
    Medlem · 1 053 inlägg

Nix

Medlem

Skönt, jag hoppades att det var så!

Som du skrev det så tolkade jag dig så. Ville bara bli säker på att ingen missförstår dig.

Jag läser inte allt i alla avtal heller. Men jag gör det om jag handlar för 1,8 miljoner. Även om det skulle vara 23 sidor.
    Däremot kanske inte på en tv för 4000 kr.

14. H
    Medlem · 206 inlägg

Husagaren

Medlem

När det var dax för oss att skriva kontrakt (total entr.) hade jag förberett en massa frågor som jag skulle ha svar på. Insåg ganska snart att ingen av de två säljarna kunde ge mig något vettigt svar beroende på okunnighet och lite ovilja. Det var mest "lita på oss så blir det bra". Vad gör man i detta läge? Ja rent förnuftsmässigt skulle man naturligtvis be dom "dra åt xxx" då man skall göra sitt livs största affär. Vad gjorde vi då? Helt slutkörda och med beslutsångest lät vi allt rulla på (idiotiskt!). Hur slutade detta då? Det fungerade faktiskt bra, inga egentliga tråkigheter inträffade och inga större oväntade kostnader råkade vi ut för och vi är nöjda med huset. Att detta slutade lyckligt var dock ren tur.

Råd till alla som är i kontraktskrivningsläget: Var jobbiga och besvärliga kunder och ge er inte förrän ni är övertygade om att kontraktet är ok innan ni skriver på!!!

15. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem

Ytterligare ett viktigt råd... ha skriftligt på allt... samt skriv ner vad du och säljaren/hantverkaren har talat om och kommit överens om vid möten eller per telefon. Det underlättar mycket vid ev meningskiljaktigheter att ha bra dokumntation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.