På konsumentens sida
· 3 185 inlägg
Från nästa sommar blir det billigare för hushåll att bryta bundna bolån, när ränteskillnadsersättningen avskaffas.
Du kan läsa artikeln här: Slopad avgift för att flytta bundna bolån
Du kan läsa artikeln här: Slopad avgift för att flytta bundna bolån
Mycket intressant. Men jag förstår inte hur bankerna kommer kunna göra vinst på oss som alltid kör med bundna lån? Jag kan bara misstänka att bundna lån kommer att framöver bli dyrare.
(Visserligen inte aktuellt för mig just nu att bryta mitt bottenlån på 1,5% 😉)
(Visserligen inte aktuellt för mig just nu att bryta mitt bottenlån på 1,5% 😉)
Alla ni som argumenterade mot mig och sa att detta var omöjligt och att det var så självklart att det skulle vara så här - var är ni nu? 😉
Det kommer ju att resultera i att bundna lån kommer att bli klart dyrare när räntan förväntas gå ner. Nu kan de ju ligga under den rörliga räntan.
Ligger någon beräkning bakom eller blir ränteskillnadsersättningen bara 0?
I så fall håller jag preliminärt med de som tror att bundna bolån kommer mer eller mindre ha spelat ut sin roll som produkt. Inte för att det inte finns efterfrågan, utan för att det inte finns några incitament för bankerna att prissätta dem rimligt.
Och varför skulle de? Så fort den rörliga räntan går under någons bundna så säger de tack och hej och byter till rörlig (i teorin i alla fall). Hela risken ligger hos banken och de är j***gt bra på att ta betalt för det.
Vet inte om jag gillar modellen med ränteskillnadsersättning direkt, men där finns i alla fall viss (om än lite sned) balans mellan risk och nytta för avtalsparterna. Kanske hade räckt med ett takbelopp/max antal månader som ersättningen beräknas på för att styra mer till konsumentens fördel utan att döda konceptet?
I så fall håller jag preliminärt med de som tror att bundna bolån kommer mer eller mindre ha spelat ut sin roll som produkt. Inte för att det inte finns efterfrågan, utan för att det inte finns några incitament för bankerna att prissätta dem rimligt.
Och varför skulle de? Så fort den rörliga räntan går under någons bundna så säger de tack och hej och byter till rörlig (i teorin i alla fall). Hela risken ligger hos banken och de är j***gt bra på att ta betalt för det.
Vet inte om jag gillar modellen med ränteskillnadsersättning direkt, men där finns i alla fall viss (om än lite sned) balans mellan risk och nytta för avtalsparterna. Kanske hade räckt med ett takbelopp/max antal månader som ersättningen beräknas på för att styra mer till konsumentens fördel utan att döda konceptet?
Jag är tveksam. Jag bröt ett 5årigt bundet lån då jag sålde förra villan. Betalade, om jag minns rätt, ca 20' i ränteskillnad men det halverades då jag deklarerade året därefter. Dessutom hade jag bara ett år kvar av bindningstiden.
Det är riktigt att "vi" som binder oftast bara har en inkomst och därför måste planera utgifterna mer nogsamt. Jag är övertygad om att bankerna hittar på något för att få ersättning för utebliven vinst.
Det är riktigt att "vi" som binder oftast bara har en inkomst och därför måste planera utgifterna mer nogsamt. Jag är övertygad om att bankerna hittar på något för att få ersättning för utebliven vinst.
Nja, jag undrar om den där sammanfattningen gör förslaget rättvisa. Den här texten från lagrådsremissen tror jag indikerar att förslaget är lite mer komplext än så. Den som begriper vad som står här får gärna förklara 
Det blir med andra ord ingen borttagen ränteskillnadsersättning. Men den ska beräknas på ett rimligare sätt. Det låter ju vettigt.
Den som är satt i skuld är inte fri.
Självklart ska det svida att bryta en ekonomisk överenskommelse.
Tycker man det är svårt att hålla löften så ta rörligt.
Band på 10år själv för 3 år sedan och enda kravet jag har på mig är att amortera max så lånet är kvar på 10årsdagen.
Kommer garanterat hålla det. Bryter inte löften om inte döden står för dörren då
Självklart ska det svida att bryta en ekonomisk överenskommelse.
Tycker man det är svårt att hålla löften så ta rörligt.
Band på 10år själv för 3 år sedan och enda kravet jag har på mig är att amortera max så lånet är kvar på 10årsdagen.
Kommer garanterat hålla det. Bryter inte löften om inte döden står för dörren då