Slopa Ävsbyhus innertak?

3k läst  3 svar

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Vi ska bygga ett Älvsbyhus.
    Jag är inte så förtjust i deras innertak -vita skivor (av gips tror jag).
    Eftersom vi vill inreda i gammal stil vill jag hellre ha ett vitmålat panel-trätak.

De vita skivorna ingår i Älvsbyhus pris och kan ej väljas bort, men kanske kan vi sälja dem till någon. Vet iofs inte vad de är värda.

Vad kostar det att spika upp ett paneltak på 121 kvm?
    Är det svårt? Kan man göra det själv?

Jag funderar på om det är värt att lägga tid och pengar på att skaffa ett annat innertak.

Tacksam för alla tips och råd.

2. I
    Medlem Nivå 1

Re: Slopa Ävsbyhus innertak?

Älvsbyhus monterar ett tak "Elit" tak, som är spånskivor 12 mm belkädda med vit folie. Tror nypris ligger på ca 100kr/kvm. Du blir säkert av med för kanske halva priset.

Tror att ett vitmålat paneltak kostar lite mera, virke + färg.

Jag kan tänka mig att det är väldigt mycket jobb att sätta upp ett vitmålat panel-trätak. Har hört det av de som monterart det på övervåningen. Varje planka måste målas två varv + att om du ska montera det snyggt utan synliga spikar, så använder man clips som sägs vara ett pillergöra.

Du måste höra med Älvsbyhus så att snickarna/elektrikern kan göra klart sitt jobb utan att du har satt dit taket.

3. lier
    Medlem Nivå 8

Bara sj panelen kostar ca 8500kr till 121/kvm sen tillkommer lasering och uppsättning. Vi betalar 70kr/kvm obehandlad. Men ni kan säkert få tag i billigare panel pga att ni behöver inte så tjock panel , den behöver inte bära upp isoleringen som för oss. Sen finns det även färdiglaserad panel vet ej vad den kostar. Vi sppikar upp våran panel med jättesmå spikar som knappt syns. Och det blir jätte fint. :)

4. C
    Medlem Nivå 7

Hej.

Jag har i helgen satt upp tak i 2 av våra sovrum. Panel uppsatta med panelklips-spikvarianten.
    Köpte clipsen på ByggMax för de var lite kraftigare men jag tycker det gick kanonsmidigt.
    :D
    Vår panel köpte vi på Bauhaus för 99:-/ m2 typ... :-?
    och har laserat en gång med beckers.
    Det jävligaste var nog att lasera det. Hade hoppats att det skulle gå å rolla men det vart inge bra så fram med penseln bara....
    Finna färdiglaserat för lite mer pengar och det känns nästan värt det....

//Sture

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: