Byggahus.se

Slöseri att elda upp riset!

1. E
    Medlem Nivå 7
    Varje nyårsafton eldar vi upp årets rishögar för att kunna börja på nya. Har läst någonstans att en trädgård ökar sin grönmassa med 20% per år - det märks även om man äter upp vissa delar som odlas.
    Trots att vi tar undan det som kan täljas till skedar, smörknivar mm, tar var på det som kan eldas i spisen och kör kompostkvarnen för fullt blir det en jättehög varje år. Härmed efterlyses alla ideer på hur ris, grenar, stubbar mm kan användas bättre än för korvgrillning vilket är nuvarande modell!
    IMG_0079.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0082.jpg

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 23
    Jag har aldrig sett någon nyårsbrasa, däremot Valborgsbrasor. Vi kör vårt ris mm till återvinningscentralen, där flisas riset och eldas upp i kraftvärmeverk/värmekraftverk.

3. Oldboy
    Medlem · Nivå 16
    Kompostkvarn tar även ris.
    Tyvärr tar det mycket tid med de små långsamma patetiska villaägarmodellerna av kompostkvarnar. Iaf om man har mer att flisa än grenar från 2 st vinbärsbuskar...

Du har inga känningar med park- och kyrkogårdsförvaltningen på kommunen? De brukar ha rediga flismaskiner kopplade till traktor. Då går det undan, samt att lite grövre grenar också klaras galant.

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Skaffa flispanna och flisa upp riset.

Men ärligt talat har jag inte så många bra idéer, ty det är för grovt och långsamt att kompostera och för fint för att köra i braskaminen.
    Kanske försöka kapa upp en del av stammar på riset att ha som tändved?
    Tja inte vet, kanske knappt värt besväret.

Själv har jag eldat ris då och då för att jag inte jag heller har kommit på något vettigt att göra av'et.

5. Oldboy
    Medlem · Nivå 16
    Annars om du har mark så kan du göra en kompostlimpa av riset. Täck med jord och gärna naturgödsel så går det relativt fort.

• Laddar…
  6. Krilleman
    Plumber · Nivå 25
    Elda är helt rätt alternativ. Det lugnar pyromanen (som finns i oss alla - till olika grad) en bra stund framöver.

7. E
    Medlem Nivå 7
    Tack för ideer! Har själv funderat om man inte skulle kunna röka det och mala och göra ett ekologiskt te och tjäna storkovan!

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Röka svampar har jag hört förekommer, men röka ris?

Nej elda upp det och grilla är rätt metod. Luften behöver återföras all koldioxid som växterna har snott åt sig.

Men på nyår? Påsk eller Valbord som Demmpa skriver är väl trevligare.
    På nyår är det hummer och champagne som gäller.

(Hos mig frysta räkor och australiskt bubbel. men ingen märker någon skillnad :) )

Gott nytt år!

9. Y
    Medlem · Nivå 18
    Jag har bokat en lastbil som ska komma och flisa min hög till värmeverket, tydligen skulle jag gå några kronor plus på det. Fast nackdelen är att dom inte tycks komma då dom väntar på kall vinter för att själva tjäna på det... :p

10. E
    Medlem Nivå 7
    Måste ha missat det där med när man eldar - kanske därför grannarna tittar snett. Tack också för tipset om hummer och champagne - kom lite sent så det fick bli krabba och vårt eget Ungerska vin. :)
    Såg nåt på TV där en dansk bonde byggde ett staket av ris och grenar - gärsgården mot grannen håller på och faller. Kanske blir ännu mer snett tittande om man gör en rismodell istället? God fortsättning!

11. A
    Medlem · Nivå 10
    Nu skall jag inte vara taskig så här på nyårsdagen, men...du snackar om ekologi, hmmmmmmmmmm, titta på din förbränning. Hade det där variten braskamin hade du fått eldningsförbud! Gör som så att du gjuter en platta och murar en eldstad/skorsten som är 60x60 cm och 2 meter hög, Mata in ris i toppen och tänd med reklam och miljödiesel i botten. Nu har du fått upp förbränningingstemperaturen till rimliga nivåer. Har du lera på tomten kan du göra eget tegel som du bränner i en tegelugn som du bygger själv.

Har du material så murar du in vattenslingor som du leder till en ackumulatortank som du kan använda direkt till bad och dusch, så slipper du blanda med det troligen varmare vattnet från pannan.

Annars kan du stoppa spirorör i toppen (viss försiktighet tillrådes) och leda varmluft till en klädtork eller varför inge värma upp huset?

Sedan kan du destillera vinet till Brandy om du har för mycket ris.

• Laddar…
  12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Att bränna ris så att det liknar en vanlig skogsbrand måste väl vara mest ekologiskt, det är ju så naturen själv gör.
    Inte skall vi väl fylla villatomterna med en massa skorstenar och rör så att de till slut ser ut som Ruhr-området
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    smoke-258786_640.jpg

Fast det brinner ju mest på vår och sommar, när det är lite torrare.

Men jag instämmer, Weinbrand är gott :)

• Laddar…
  13. E
    Medlem Nivå 7
    Nu börjar det arta sig. Har ändå tänkt bygga en rök och det borde väl kunna kombineras med Anders modell utan att störa trädgårdens utseende allt för mycket. Vissa år är ju vinet inte särskilt bra och då kan ju annan användning motiveras!? När man åker genom Ruhrområdet slås man av den fantastiska växtligheten framför allt längs autobahn - måste vara mycket näring i det som släpps ut (för mycket antagligen).

14. Dalbotös
    Medlem · Nivå 12
    Elda upp användbart material? Helgerån! ;) Så här gör jag själv;

Småris = kompost eller i botten på nya odlingsbäddar.
    Smågrenar/stammar typ fingerstorlek = växtstöd i grönsakslandet eller rabatter
    Större grenar/stammar = torkas till ved, alltid bra med smått till tändvirke
    Murkna delar av fällda träd = borras hål i och sätts ut som insektshotell lite här och var
    Borträknat är det som går åt för att hålla proteinintagets (kaniner) tänder i god kondition.

Den danske bonden är Frank Erichsen, min husgud. Det finns två typer av "risstaket", dels det som fortfarande växer som är vanligt i Storbritannien och kallas för "laid hedge" och dels det som är dött där ris läggs ner mellan störar.
    Jag gillar bägge varianter, ser fram emot att se bilder på ditt egenbyggda staket. ;)

Apropå häck mot grannen - hittade detta när jag bildgooglade, nu snackar vi snygg häck!

• Laddar…
  15. N
    Medlem Nivå 14
    Nä vi beskär här hemma så klipper vi rätt snabbt upp det i olika fraktioner. Allt som är över 2 cm i diameter klipper jag med grensaxen till ved. En 1-meters gren tar inte många sekunder att klippa till 5 stycken 20 cm bitar (det blir fyra klipp). Såna små klyver jag dock inte utan de eldas hela (svåra att tända med dock, men när det väl brinner är det inga problem att få fyr på dem om de fått torka en säsong).

Tunnare ris kör vi i kompostkvarnen, vi använder den flisen som marktäckning i rabatter, vi har rosbuskar längs hela framsidan och de första åren hade vi ett h-e att rensa ogräs där. Numera är det ett flislager som marktäckning och i somras behövde jag nog inte ta bort mer än nåt enstaka ogräs. Och så som strö till hushållskomposten förstås, men där går det inte åt mer än ett par hinkar på en säsong och våra trän ger mer.

Får man mer flis än man kan göra av med så är väl en flispanna eller nåt liknande det bästa alternativet, men jag har ingen koll på såna. Pelletspress kanske vore en tanke också, men det kostar nog mer än det smakar.