Skulle göra lite fina snitt med min kap-o gersåg, så jag investerade i en ny 80-tands sågklinga från DeWalt. När jag monterat den kom jag på att jag var osäker på om sågen var ordentligt justerad, så jag sågade ett antal snitt i lite överblivet bänkskive-laminat.. Nu när jag sågar eklist går det otroligt segt och bränner en hel del :(

Är det bara att lämna in till slipning, eller går den att "rädda" på något sätt?

MVH Eli

Visst sliter laminat mer, men att det skulle gå så snabbt som att ett par prov-snitt skulle sabotera klingan känns udda.

Hur blir snitten i övrigt? Blir de skarpa eller "fransiga"?
En 80-klinga är ju väldigt fintandat, så att det går långsamt är ju rätt rimligt.

Blev säkert en 15-20 laminat-snitt..
Provade såga ek innan injusteringen också och visst gick det lite långsamt men ändå mycket snabbare än nu. Inte blev det några brännmärken heller.. som det är nu går den knappt att använda :(

Ingen beläggning på tänderna från laminatet?

Du har satt klingan åt fel håll

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Risken är att det är en pruttklinga som blivit slö, men med 80 tänder är det rätt intressant att veta om du kapar eller klyver eken?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
E elikaufman skrev:
Blev säkert en 15-20 laminat-snitt..
Provade såga ek innan injusteringen också och visst gick det lite långsamt men ändå mycket snabbare än nu. Inte blev det några brännmärken heller.. som det är nu går den knappt att använda :(
Blir det rena eller fransiga snitt?

R roli skrev:
Ingen beläggning på tänderna från laminatet?
Mjo, där är lite, lite brunsvart mojs på tänderna, går lätt att skrapa bort med nageln. Kan det vara det som är problemet?

Hep Hep skrev:
Risken är att det är en pruttklinga som blivit slö, men med 80 tänder är det rätt intressant att veta om du kapar eller klyver eken?
DeWalt Extreme Workbench. Är det en pruttklinga? Ärlig fråga.

Kapar planhyvlad ek 70x15.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Blir det rena eller fransiga snitt?
Extremt rena på framsidan, på baksidan som mjuka, tunna ”mattfransar” som man kan vicka fram och tillbaka

E elikaufman skrev:
Skulle göra lite fina snitt med min kap-o gersåg, så jag investerade i en ny 80-tands sågklinga från DeWalt. När jag monterat den kom jag på att jag var osäker på om sågen var ordentligt justerad, så jag sågade ett antal snitt i lite överblivet bänkskive-laminat.. Nu när jag sågar eklist går det otroligt segt och bränner en hel del :(

Är det bara att lämna in till slipning, eller går den att "rädda" på något sätt?

MVH Eli
Tyvärr är laminatet på skivan och möget i spånskivan som laminatet är limmat på väldigt slitande för klingan. Som du säkert märker funkar det att såga med, men skärpan som gör skillnaden när man har höga krav är borta. Rengör klingan och prova igen, får du inte tillräckligt bra resultat så är det slipning som gäller (vilket jag tyvärr tror är fallet).

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
E elikaufman skrev:
Extremt rena på framsidan, på baksidan som mjuka, tunna ”mattfransar” som man kan vicka fram och tillbaka
Lägg upp ett foto

T Tsdoesds skrev:
Lägg upp ett foto

• Träplanka hålls upp, ände med sågade fibrer synlig, inomhus, oskarpt bakgrund, person med tofflor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här en video efter ”tandborstning” :)

E elikaufman skrev:
Här en video efter ”tandborstning” :)
Kan du inte sänka ner klingan framför ekbiten och skjuta den igenom?
Har sågen gejdrar?

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.