Skulle göra lite fina snitt med min kap-o gersåg, så jag investerade i en ny 80-tands sågklinga från DeWalt. När jag monterat den kom jag på att jag var osäker på om sågen var ordentligt justerad, så jag sågade ett antal snitt i lite överblivet bänkskive-laminat.. Nu när jag sågar eklist går det otroligt segt och bränner en hel del 
Är det bara att lämna in till slipning, eller går den att "rädda" på något sätt?
MVH Eli
Är det bara att lämna in till slipning, eller går den att "rädda" på något sätt?
MVH Eli
Visst sliter laminat mer, men att det skulle gå så snabbt som att ett par prov-snitt skulle sabotera klingan känns udda.
Hur blir snitten i övrigt? Blir de skarpa eller "fransiga"?
En 80-klinga är ju väldigt fintandat, så att det går långsamt är ju rätt rimligt.
Hur blir snitten i övrigt? Blir de skarpa eller "fransiga"?
En 80-klinga är ju väldigt fintandat, så att det går långsamt är ju rätt rimligt.
Blev säkert en 15-20 laminat-snitt..
Provade såga ek innan injusteringen också och visst gick det lite långsamt men ändå mycket snabbare än nu. Inte blev det några brännmärken heller.. som det är nu går den knappt att använda
Provade såga ek innan injusteringen också och visst gick det lite långsamt men ändå mycket snabbare än nu. Inte blev det några brännmärken heller.. som det är nu går den knappt att använda
Tyvärr är laminatet på skivan och möget i spånskivan som laminatet är limmat på väldigt slitande för klingan. Som du säkert märker funkar det att såga med, men skärpan som gör skillnaden när man har höga krav är borta. Rengör klingan och prova igen, får du inte tillräckligt bra resultat så är det slipning som gäller (vilket jag tyvärr tror är fallet).E elikaufman skrev:Skulle göra lite fina snitt med min kap-o gersåg, så jag investerade i en ny 80-tands sågklinga från DeWalt. När jag monterat den kom jag på att jag var osäker på om sågen var ordentligt justerad, så jag sågade ett antal snitt i lite överblivet bänkskive-laminat.. Nu när jag sågar eklist går det otroligt segt och bränner en hel del
MVH Eli